
předchozí kapitola
rejstřík
následující kapitola
20.3.2.4 Gnómy
Gnómy v R jsme jsme již uvedli a odůvodnili jejich
užívání. Zde stručně opakujeme, že jsou dvojího typu: jedny
obsahují pravdy morální, druhé věrně přiléhají k dané situaci a
jsou spíše příležitostné, praktické. Nejčastěji se objevují
v ústní epice, kde je pronáší starší rodu, vojevůdce nebo
zkušený bojovník. V milostné lyrice ať orální neb umělé místa
ovšem mnoho nemají, neboť skutečný pravý cit nepřipouští nějaké
dlouhé rozumování. V dramatech, ba i v románech jsou ovšem
takové projevy dosti hojné, ať už je vytvořil autor nebo ať
čerpal z lidového mudrosloví. Ve folkloru
se vyskytují gnómy --
třebaže nečetné -- v baladách
a v písních zbojnických, velmi
vzácně pak i ve zpěvech náboženských, pokud to nejsou přímé
citáty z bible nebo narážky na ni: viz třeba Úlehlu 1 ad 274,
str. 617 ,,lepší křesťanská smrt než pohanský život'', kde je
ke srovnání ovšem řeč Vratislavova z Jar.
Z nepřehledného množství dokladů vybíráme aspoň některé
stručnější a takové, které se duchem -- nikoli nahodilými
slovními shodami -- blíží R. ,,Kto by vypustil gornogo volka''
(Bogatyrev Anth. str. 337). Z téhož díla ,,Gde udača, tam
i neudača, gde nesč6, tam byvajet sčas6'', str. 295;
plocho, plocho budet molodomu, esli on něslušajetsja starših
str. 318, veď ne6ja zaboevyva6 carstva ležja
s trubkoj na mjagkich poduškach str. 331; i cari umirajut
i carstva, str. 336. Z Parryho II, 188, 19 ,,Od boga je i ljuta
nevolja (kruté neštěstí); sirotinja ni hatara nema'' II, 232, 166
(sirotek nemá milého, srv. Op.!); smrt přichází jak určeno,
osud nelze odvrátit II, 236, 631 nn (srv. Ilias 6, 487 nn)
sevap jeste roblje ... iz zindana izbaviti (vězně
vysvobozovati je čestný čin II, 237, 646); sramota je lagat'
u družinu (hanba -
lhát II, 237, 687; ale i ,,rakija svaki lafadžija'' -- kořalka
je vždy hovorná, II, 241, 1. 1011 nebo: ,,je lehké získat
splnění svého přání od hrdiny, ale od toho, kdo jím není, to
nezískáte po celý život'' II, 319, 274-5; ze zla nic dobrého
nikdy nevzejde, jugosl., Bowra, Heroic 486; Kolberg 57, II, 1919
o tom, Že se nemá prolévat lidská krev (ve zbojnické písni).
Snad ještě hojněji se gnómy nalézají v písních národů
neslovanských. Bowra, Heroic str. 463 z norských materiálů:
,,síla mužů ovládá osud žen; koruna stromu se kloní, je-li
zbaven listí; strom se kácí, jsou-li jeho kořeny přervány; nuže
vládni, Atli! (Attilo)''. Je to
z písně o Atlamat-Gurdun. Bědování jen bránit může člověku
v rozhodném činu, Edda ,
v Hegerově studii str. 101; jeden dub
získá, co druhý pozbyl (str. 113, myslí se, že vyroste na místě
předešlého. O dubech v Čest., Záb. a Jel. často). Jiné gnómy na
str. 139, 142, 149 ,,Málokdo je smělý v mužných letech, kdo
měkký byl v mládí'' (vzdáleně upomíná na Záb., episodické
vypravování ,,Dva syny ...''). ,,Každého stihne, co
souzeno mu'' Edda 288;
od lživých řečí, špinících lidí, daleko
vedou větve, tamtéž 290; odvážný je často, kdo ostřím meče
neproklál dosud nepřítele, tamtéž 302; mysl je lepší než síla
meče, když udatní se utkat mají 304 (Čestmír by jistě
souhlasil); jsou i jiné pravdy na témž mistě. ,,Zločinem je
návštěva neupřímná'', Edda 399; vítězství nezíská, komu vtip
chybí Edda 431, viz výše. Dále uvádí Martini (str. 188) typický
výrok ze starogermánského eposu, gnómu výrazně uplatňovanou
v národní předkřesťanské etice těchto národů: ,,Gute Ehre ist
unser, wenn heute das Ende such kommt, die Macht erlebt niemand,
wenn die Norne gesprochen.''
R neznají pojem sudby. Ze
staroindických eposů cituje Grincer gnómy o pomíjivosti úspěchu
a štěstí, o moci osudu aj. (str. 314, 333) nebo: nehněvajicí se
je lepší hněvajícího se, trpělivý netrpělivého, učený neučeného
(str. 103, pozn. 4). Že slavná smrt je lepší než nečestný život,
je i zde (str. 300). Tak se ovšem vyjádřili také mnozí další
epičtí hrdinové: Achilleus, Hektor ,
Gilgameš ,
Karn, Ravana (oba stind.), Gunnar ,
Roland -- a dodejme, že
i Vratislav z Jar.). Didakse je ovšem ve staroindické poesii velmi
mnoho. Cibula (str. 66) uvádí citát ze starofrancouzské poesie,
je to trpká pravda: ,,Čím větší skutky, tím menší odplata ze
ně.'' Výrok málo shodný s etikou R, ale mohl by jej pronésti též
Ilja Muromec nebo Suchman .
Z albánských písní viz u Skendiho na
str. 164 a 165: ,,Hanba pustošit hrad, není-li jeho pán doma.''
,,Běda srdci jež nemá bratra'' aj. ,,Lépe umřít ve cti, než
žít v hanbě'' (str. 90, viz výše).
V Homérovi jsou k povšimnutí
mj. Il. 1, 80; 2, 24, 204; 3, 108; 5, 407, 531; 9, 341; 10,
224; 11, 408; 12, 143; 13, 115, 237; 15, 203, 207, 496 (oslava
smrti v boji) 562; 24, 49. V Oddyseji 2, 276; 3, 231, 236; 6,
207; 8, 209, 351, 584; 10, 573; 13, 15; 14, 464; 15, 20, 70; 16,
294; 17, 176, 322, 347; 19, 328, 361;21, 294; 22, 374 a 412 nn,
Oddyseja je bohatší na gnómy etické a z toho se soudí -- vedle
jiných důvodů -- že je mladší než Ilias.
|