dovoluji si napsat Vám několik řádek, ač nemám čest být Vám znám. Hlásím se
jako čtenář Vaší knihy "Učenci a pohané". Uvítal jsem ji. Jako laický
sběratel literatury o prehistorii ocenil jsem, že v těchto pětadvaceti
příbězích z dějin české archeologie je vlastně uceleně podán přehled práce
našich archeologů od Bienenberga do dnešní doby a populárně i poutavě shrnut
materiál rozptýlený jinak v různých spisech a časopisech , mnohdy těžko
dostupných. Vhodně jste tak zaplnil mezeru, která tu byla.
Tím hodnější politování je skutečnost, že v této knize bez přezkoumání
přejímáte staré názory o padělanosti Rukopisů. Je prvním příkazem skutečné
vědy znát věc, kterou kritizujeme. Z některých Vašich narážek se však podává,
že texty Rukopisů vůbec neznáte. Nejflagrantnějším důkazem toho je ono místo
Vaší knihy (str. 148), kde pravíte:
Proti zdravé zásadě, že se nedoporučuje "jurare in verba magistri" bez
přezkoumání, stal jste se obětí tendenčních nepravd, udržujících se dodnes
buď jen setrvačností nebo mocensky.
A tu vzniká otázka, kam patří vlastně ta výtka "romantismu" kterou odpůrci
Rukopisů v pejorativním významu vpálili některým buditelům;
zda velikánům jako byli Jungmann, Palacký, Šafařík, Purkyně ......
anebo spíše na adresu realistického hnutí z druhé půle devatenáctého století,
kdy odpůrci vrhli do veřejnosti napřed vykonstruované hypotézy a důkazy pro ně
shledávali až potom.
Ve své sbírce archeologické literatury mám také starší dílko "La préhistoire"
(autoři Gabriel a Adrien Mortillet). V předmluvě říká M.Adrien toto:
Vracím se ještě k Vaší povážlivé větě, výše citované, že totiž "nešťastná
víra v Rukopisy, považovaná za součást vlasteneckého vyznání, poznamenala ...
atd."
Myslím, že nynější poměry lépe vystihne a bude pravdě bližší, když smysl
citované věty obrátím na ruby touto parafrází:
Nešťastná nevíra v Rukopisy, anebo - lépe řečeno - nešťastný pocit potřeby
hlásit se k této nevíře, která je považována za součást pokrokové
angažovanosti, poznamenává nejen nejrůznější reportérské plody pomíjivé a
pochybné hodnoty, ale bohužel i hodnotná díla odborná, jakým je zmíněná Vaše
kniha.
Místo úvodu
Vážený pane doktore,
"Vocel je ochoten připsat starým Čechům alespoň část kamenných nástrojů
(ve skutečnosti mnohem starších), jen proto, že
v Rukopisech jsou zmínky
o kamenných mlatech.
Nešťastná víra v Rukopisy, považovaná za součást
vlasteneckého vyznání, poznamenala Vocelovo dílo stejně jako už předtím
práce Šafaříkovy a Palackého."
Tedy Rukopisy! V běžném a navyklém usu rozumíme pod tímto označením dvě
památky: Rukopis Zelenohorský a Rukopis Královédvorský. V RZ však není o mlatu
jediné zmínky. Takže mluvíte-li v souvislosti s mlaty o obou Rukopisech, je to
hned nepřesnost číslo jedna. Slovo mlat se vyskytuje toliko v RK. V této
památce byste však marně hledal potvrzení bludu, že autor měl na mysli mlaty
kamenné. Ve většině zmínek o této zbrani je tam uvedeno pouze holé slovo
"mlat". Případy, kdy slovo "mlat" je tam ve spojení s nějakým přívlastkem,
jsou tři; "uleče se duše těžka mlata" (Záboj); "uderi těžkým mlatem"
(Jelen); "tobě jemu v hlavu těžek železný mlat"
(Zbyhoň). Posléze
uvedený citát je výmluvný. Zhruba dvacet let před Christianem Thomsenem a jeho
vytýčení posloupnosti tří dob objevuje se RK, kde na rozdíl od tehdejších
představ nic z inventáře tam zmíněného se nepříčí poznatkům o hmotné kultuře
hradištní doby, ke kterým dospěla naše archeologie mnohem později (jde nejen o
mlaty, nýbrž i o meče, helmy, oščepy, kovaná vědra a j.). A tento jasný
nesouhlas mezi textem RK a Vaším podáním je nepřesnost číslo dvě: nepřesnost
daleko osudnější než výše kritizovaná Vaše zmínka o obou Rukopisech.
Il y a deux sortes d'adeptes: ceux qui servent la science et
ceux qui se servent de la science.
Tato slova platí nepochybně
nejen pro archeologii, ale pro různé vědní obory úhrnem. A dáte-li si snad
někdy práci s přezkoumáním literatury, která vedla k zavržení Rukopisů,
shledáte, že žádný z uváděných argumentů nemá platnost vědeckého důkazu
padělanosti, a že čelní představitelé realismu, kteří proti Rukopisům
vystoupili, řadí se většinou do té druhé skupiny zmíněné Mortilletem:
nesloužili vědě, nýbrž jí toliko používali ke svým zvláštním cílům. Do této
skupiny patřila také osobnost blízká Vašemu pracovnímu oboru -- Jan Peisker.
Doufám, že dnešní oficiální prehistorie již nesdílí romantické fantasie tohoto
realistického učence.
Praha, 8. září 1974
Zdá se, že k ozdravění neblahých poměrů, které naší společnost zachvátily v nejednom oboru, bude především nutné bezpředsudné seznámení s původními prameny. Proto prvním činem novodobé rukopisné obrany bylo vydání samotných Rukopisů. Následuje tento sborníček, jehož omezené možnosti bohužel nedovolují více, než jen velmi stručné upozornění na dosud umlčovanou aktivitu soukromých badatelů. red.