Zmena kodovani cestiny
Významná část knihy je věnována době národního obrození a v té souvislosti se
ovšem nebylo možno vyhnout rukopisnému sporu. Máme za potřebné se zde vyjádřit
k některým pasážím publikace, třebaže se Podiven otázkou pravosti Rukopisů
vůbec nezabývá přebíraje bezvýhradně závěry učiněné na konci minulého století.
Autoři zde postupují v souladu se starým schematem
interpretovat tento vědecký spor jako válku mravných proti nemravným. Při tom
kádrovací proces je veden místy s neobyčejnou prudkostí. Snad proto, aby bylo
dosaženo maximálního podivení.
Ale nechme již promluvit Podivena:
str.70:
Květnatá fráze o ústupu romantických pohnutek do pozadí a nástupu
prozíravých výpočtů atd. si zaslouží rozboru, neboť nezasvěcený čtenář
by mohl být sveden k domněnce, že falsátoři s nevšední lehkostí měnili nejen
pracovní techniky, ale i "pohnutky".
Přechod na jiné "těsto" je jen elegantně maskovaná změna
stanoviska realistické vědy, vynucená současným stavem
poznání Rukopisů. S "prozíravým výpočtem" se prvně setkáváme až po
neúspěšném pátrání kriminalistů po známkách padělanosti. Do té doby
dominovala v přebíraných charakteristikách výhradně "romantika".
"Dobrovský .. Libušin soud prohlásil za padělaný a to s účinkem
takovým, že Výbor Českého Muzeum ještě téhož roku (l824) ten rukopis ze sbírek
muzejních vyloučil, načež jej Hanka choval soukromě u sebe. ...Od té doby
nebylo již až do smrti Dobrovského o Libušině soudu ani řeči"
Opak je tedy pravdou. Jungmann, Palacký a Šafařík z přemíry respektu k
autoritě neodporovali Dobrovskému. Na základě jakých indicií Dobrovský
okamžitě zavrhl RZ (tehdy nazývaný Libušin soud), zmíníme se později.
O tom, jestli Dobrovský někde vyslovil závažná podezření proti RK,
je možno fabrikovat jakékoli smyšlenky. V jeho písemných projevech
nalézáme pravý opak.
str. 70:
str.185:
Shrnutí:
Závěrečnou invektivou, užívající zvláště silných termínů,
uzavíráme zde serii ukázek z duchovní dílny Podivena.
Jeho podání rukopisného sporu se vyznačuje kvantem hrubých omylů,
výrazů a pomluv. Proč to všechno?
Spory podobného typu vedou časem ke
smíření, otupení hrotů, sblížení stanovisek. Zde jakoby fungoval zcela jiný
princip.
Přihlédneme--li k tomu, že snaha autorů o výklad českých dějin je provázena
nemenším úsilím o dosažení politické moci, neubráníme se pak otázce, zda
posledně citovaná věta o jakémkoli věcném sporu na rukopisné téma, amorálnosti
a padoušství nemá být jakási direktiva pro tabuisování rukopisného problému na
věky pod záminkou humanity. Chování některých institucí a
funkcionářů tomu nasvědčuje.
Rukopisná problematika je v knize zpracována nedostatečně i co do rozsahu.
Rukopisný spor v meziválečném období je úplně ignorován. Při tom Laiskeho
bibliografie pro tu dobu obnáší cca 300 položek.
Podivenovo příkré stanovisko nebylo dotčeno ani pochybnostmi naší oficiální
vědy, která ústy univ. prof. Karla Krejčího ohlašovala v 70. letech "Nové
směry v bádání o RKZ". Nemluvě ani o fiasku posledního hmotného průzkumu v
Kriminalistickém ústavu a domácí či zahraniční samizdatové literatuře.
Literatura:
Nebývá zvykem v polemických článcích tohoto typu uvádět literaturu, ale
Podivenovy zvláštní informační metody
mohou být paralyzovány jen důrazným připomenutím prvotních dokladů.
Články V.B. Nebeského k Rukopisnému problému:
Články a publikace E.Vocela:
Paterovy příspěvky k obraně RK:
Polemické články realistického učence J.Truhláře proti Paterovi:
Zde uvedená literatura je obsažena ve znamenité Laiskeho bibliografii.
Viz Sborník RKZ -- dnešní stav poznání, Academia, Praha 1969.
Rukopisný spor očima Podivena
Jiří Urban
V 1992 na sebe upoutala pozornost kniha "Češi v dějinách nové doby" od
autorské trojice Petr Pithart, Petr Příhoda, Milan Otáhal, vystupující pod
pseudonymem Podiven.
" Rukopis Královédvorský se objevil v roce 1819, Zelenohorský o rok
později. Vydávaly se za díla třináctého a dokonce devátého století. Nešlo o
českou zvláštnost: i jiné literatury zdobily podobné elaboráty, hovící dobovým
romantickým sklonům a národní ješitnosti. České padělky jsou však z jiného
těsta: romantické pohnutky inscenace ustupují do pozadí, aby uvolnily místo
prozíravému výpočtu a mistrovské režii, vyznačující se jemným psychologickým
taktem."
Ponecháváme bez komentáře omyl v datu nálezu, který je podstatně jiného
charakteru, než nesprávnosti ostatní.
str.70:
" Dobrovský okamžitě rozpoznal v "Rukopisu Zelenohorském" falsifikát
a stran "Rukopisu Královédvorského" vyslovil závažná podezření, ale novočeská
kulturní veřejnost prostě odmítla popřát kritice sluchu a sám Dobrovský, tehdy
již stařec byl ukřičen."
O tom, jak naše kulturní veřejnost odmítla popřát kritice sluchu a jak byl
Dobrovský ukřičen, referuje pamětník Šembera takto:
" Jungmann, redaktor novočeského jazyka,
nepochybně mohl vědět a nejspíše věděl, mlčel."
Věčné pochybnosti a podezírání, nikdy nedokázané, zato tisíckrát
opakované tvoří znalostní bázi naší novodobé historie.
str.71:
" Palacký ....Historik, vzdělaný dokonale i v pomocných vědách, který
zprvu důvodně zapochyboval o pravosti Rukopisů, ale pak je vytrvale licoměrně
hájí. ..... nelze se ubránit podezření z utilitarismu."
Dle této logiky by každá změna vědeckého přesvědčení mohla být považována za
licoměrnost. Propadl by tak Gebauer i Goll, jejichž původní obranné stanovisko
je doloženo v literatuře. Ale u Palackého ani takovou změnu v nazírání
doloženu nemáme. Chybuje tedy Podiven ve dvou věcech. Jednak vychází z
nedoložených hypotéz a navíc je i špatně interpretuje. Je trpkou ironií,
že právě Palacký, pro něhož absence dokladů vedla až k
úplnému odmítnutí Hájka, má tu být diskvalifikován jako mravní osoba
takovým laciným způsobem.
str.152:
" Stánek kultury, o níž národ věřil a věří, že právě jí se obrodil, a
který je vlastně zdrobnělou variantou vídeňské Opery, se stal svatyní ducha
Rukopisů, v níž nakonec skrze pero libretisty "Libuše" zapěl národu ódu sám
Hanka, a to ještě pomocí rusizmů, nad nimiž se Dobrovský v hrobě obracel."
Celkem správně užívá Podiven minulého času, neboť nyní se snad už Dobrovský
v hrobě kvůli rusizmům neobrací. Připustíme-li, že znalost češtiny mohla od
dob Dobrovského alespoň trochu pokročit.
str.159:
" Češi ... soustředili převážný díl úsilí do aranžování vnějškových
znaků národovosti. Uskutečnili např. své dávné přání mít konečně vlastní
divadelní scénu, mnohem méně se jim však dařilo vytvořit vlastní drama - a už
vůbec nežili plným opravdovým životem, jehož kvintesencí by takové drama
jedině mohlo být. Stručně řečeno: nikoli být národem, ale zdát se jím, sobě i
jiným. Tak jako člověk, který přebíjí pocity méněcenosti v lepším případě
siláckým výkonem, v horším jen gestem. Již předbřeznoví obrozenci, zejména ti
kolem Jungmanna, se pokoušeli na to vyzrát právě takto. Po morální
demobilizaci padesátých let se tato kamufláž stala závazným programem české
politiky a bohužel i kultury. Jen takto si mohly Hankovy podvrhy uchovat tak
mimořádně dlouhodobou přitažlivost."
Z uvedené formulace není zcela jisto,
zda máme Rukopisy klasifikovat jako "prázdné gesto" nebo jako "silácký
kousek". S velkou pravděpodobností lze očekávat, že to nakonec bude
spíše silácký kousek. To především kvůli tomu "prozíravému výpočtu",
jenž se dnes tak vysoce cení.
str.170:
" Vždyť i rukopisný problém byl Němcům jasný nejméně o generaci
dříve."
Typický výrok pro potřeby politické práce, o němž ale není zaručeno, že bude
dnes Němcům příliš lichotit. Toto jasné stanovisko části německé
žurnalistiky napomáhala formovat představa, že v Rukopisech je hlásána
nenávist proti Němcům. Představa je to ovšem značně omezená a dosud silně
rozšiřovaná. V Rukopisech se líčí boje Čechů proti Lučanům, Němcům,
Polákům a Tatarům. Je to specifická vlastnost literárního žánru, který
Rukopisy představují a bylo by naopak divné, kdyby Němci v tomto seznamu
chyběli.
str.185:
" Téma rukopisných podvrhů bylo choulostivé od samých počátků. Zmínili
jsme se, jak v tomto ohledu pořídil Dobrovský."
Téma rukopisných "podvrhů" je choulostivé v souvislosti s osobou
Dobrovského zvláště pro některé vykladače. Dobrovský popíral RZ, nikoli RK.
To je absolutně nestravitelné těm vypravěčům, kteří mají potřebu
podávat rukopisný spor pohádkově černobíle.
Toto choulostivé místo se podařilo Podivenovi odstranit pomocí dvou
mystifikací: smyšlenkou o zakřikování Dobrovského a obrácením jeho stanoviska
k pravosti Rukopisu Královédvorského naruby.
str. 185:
" Mimočeský odborný svět byl zajedno v postoji krajně podezíravém, ba
odmítavém. Češi si to vykládali záští, .."
Například:
Tyto doklady shromáždil před sto lety Julius Grégr, připomenul před půl
stoletím Vrzalík, ale zbytečně.
"Je
to sbírka básní zajisté různých autorů a jak pravděpodobně lze soudit, též
různých dob."
"..Jsou to básně epické a lyrické, vynikající jednoduchostí a silou svojí,
jakož i pravidelností svých veršů"
"V estetickém ohledu vynikají tyto básně veskrze přirozeností a zvláštním
rázem, objemnější zvláště silou a mohutností, menší písně zvláště půvabem
a vřelostí citu. Skromná prostota, oblíbené roucho pravé velikosti, jakož i
pravé naivnosti jest též rouchem, v němž se básně tyto objevují."
"Slovem, jsou veskrze a ve všem památkou kmene k přírodě lnoucího,
silného, vřelého a šlechetně cítícího; ....."
"Když v roce 1858 vystoupil anonymně v pražském německém týdeníku
"Tagesbote aus Böhmen" proti Rukopisům knihovník Anton Zeidler a výslovně je
označil za podvod, česká strana v osobě Palackého to rozhořčeně odsoudila jako
zlovůli, aniž by se vypořádala s vědeckými důvody vetřelce."
S "vědeckými" důvody vetřelce se vypořádala především rakouská justice.
Redaktor listu byl odsouzen za šíření pomluv. Maně napadá, jak by
dnes posoudila česká justice Podivenovy "vědecké důvody" pro nařčení
Palackého z licoměrnosti.
V této souvislosti připomínáme, že z autorství anonymního článku v Tagesbote
aus Böhmen byl svého času podezírán V.B.Nebeský, k němuž se ještě
dostaneme.
str.185:
" Ale i na české straně se našli odvážlivci - Václav Nebeský 1852, Jan
Erazim Vocel 1854, Adolf Patera 1877, Václav Alois Šembera 1878, Antonín Vašek
1879 - kteří upozorňovali na podezřelé okolnosti, a jejich soudy byly natolik
závažnými indiciemi, že by se za normálních poměrů stěží našel někdo, kdo by
obhajobou Rukopisů riskoval ztrátu odborné prestiže. Všichni byli tak či onak
zakřiknuti a zejména dva posléze uvedení brutálně skandalizováni."
Strkat v rukopisném sporu Nebeského, Vocela, a Pateru do jednoho pytle s
Vaškem a Šemberou lze jen tehdy, když se vůbec nepřihlédne k tomu, co dotyční
o Rukopisech publikovali. I před Podivenem se odpůrci všemožně
snažili jasné obranné stanovisko Vocela, Nebeského a Patery, zamlžit.
Hodnotu Podivenových výroků je možno celkem snadno posoudit přehlédnutím
literární produkce "odvážlivců".
str 185:
Polemiky proti jmenovaným sice vedeny byly, ale ve věci Rukopisů
nikoli ze strany obránců, nýbrž odpůrců.
" Otázka Rukopisů se však vznášela nad Prahou jako přízrak.
Špatné svědomí měly přehlušit chvalořeči. A když už nestačily, nastoupila
neurvalost."
Proti "přízrakům" a "obsahu svědomí",
jak jej vykonstruoval Podiven, nemůžeme bohužel postavit žádné argumenty z
dostupné literatury, proto se zde vzdáváme komentáře.
str. 186:
" ....... že jakýkoli věcný spor na toto téma vyjevoval onu obecnější
amorálnost jako zcela konkrétní padoušství."
Královédvorský rukopis ČČM 1852
Rukopis kralodvorský a p. M.Büdinger ČČM 1859
Prüfung der von Büdinger gegen die Echtheit ...
... gegen die Angriff Büdingerse.
Sitzungsberichte der königl. böhmischen Gesellschaft der Wissenschaften
1859
Nová akta ve při o Rukopis kralodvorský ČČM 1859
Vorlegung der Briefe W.A.Svoboda's aus den Jahren 1817--1819, die
Königinhofer Handschrift betreffend.
Sitzungsberichte der königl. böhmischen Gesellschaft der Wissenschaften
1859
Grundzüge der böhmischen Alterumskunde. 1845
Aestetický význam básní Kralodvorského rukopisu. ČČM 1854
Zur Literaturgeschichte der böhmischen Prosa. Wiener Zeitung 1858
Zpráva o Kralodvorského rukopisu obraně J. a H.Jirečka. ČČM 1863
O českém umění za doby posledních Přemyslovců. PA 1864
Die Echtheit der Königinhofer Handschrift. 1862
Pravěk země české. 1868
V příčině Rukopisu královédvorského, Národní listy 1886
Rukopis královédvorský. Hlas národa 1886, č. 130.
O umučení sv.Jiří a RK. ČČM 1887
P.Paterovo "Umučení" a RK i Z. Athenaeum 4, 1886
Pan Patera jako apologeta RK. Athenaeum 5, 1888