V konferenci prezentováno 3.12.98
s titulkem: Palacky a dnesek
Ve středu 2. prosince se v Neratovicích konal společenský večer k slavnostnimu ukončení Roku F. Palackého - 200. výročí narození Otce národa. Dostalo se tam milému přijetí všem, kdož v průběhu tohoto roku se nějak podíleli na připomenutí odkazu tohoto velikána. A tak se stalo, že i Česká společnost rukopisná byla odměněna medailí, kterou jsem převzal z rukou Ing. A. Kramoliše, starosty Hodslavic, rodiště Palackého. Dr. Kořalka, který připravuje monografii o Palackém tam připomenul zajímavý moment z mezinárodní konference, která se konala v červnu v Karolinu. Americký badatel Joseph Žaček na zmíněné konferenci položil prý otázku: jak si vysvětlit, že Palacký je mnohdy opomíjen a není jmenován v řadě velikánů jako Hus, Komenský, Masaryk. Dr. Kořalka pak podal vysvětlení, z těchto tří příčin: 1. Palackému se prý vytýkalo, že viděl existenci českého národa v rámci Rakouska. 2. Publikoval v němčině. 3. Bylo mu záviděno. Tyto výtky dr. Kořalka přisoudil vlastencům minulého století. Domnívám se však, že pro zodpovězení otázky, kterou nadhodil J. Žaček, lze nabídnout jiné vysvětlení. V pozadí výhrad k vědecké hodnotě Palackého díla jsou Rukopisy. O tom se lze dočíst v tolika příručkách z tohoto století, že ani necítím potřebu něco z toho zde citovat. Kritika Palackého někde dospěla až tak daleko, že mu podsouvalo "licoměrné hájení Rukopisů" a tak byl Palacký snižován nejen jako vědec, ale i jako mravní osoba. Na přednášce "Rukopisy, Palacký a dnešek", která proběhne v pátek, 4.12. v literární kavárně knihkupectví Academia (Václavské nám. 34, Praha 1), bych se k tomuto problému chtěl vyjádřit obšírněji. Jiří Urban