V konferenci prezentováno 30.12.99
Jaroslav ze Šternberka včera dnes a zítra
s titulkem: Jaroslav ze Sternberka vcera dnes a zitra
Reaguji tímto na poslední dva p2ísp-veky
kolegy Gagana, které mají v jistem smyslu
souvislost se Sborníkem RKZ DNEŠNí STAV POZNÁNÍ, od jehož
vyjití jsme v tomto roce vzáleni právě 30 let.
Na rozloučenou s tímto jubileem si zde dovolím ocitovat pasáž,
kterou do zmíněného Sborníku napsal Prof. Mezník:
"....Jako pán, jemuž byla v roce 1241 svěřena obrana proti
Tatarům, na Moravě, by byl Jaroslav ze Šternberka významnou
postavou, o níž bychom museli něco z pramenů vědět; z poloviny 13.
st. však v pramenech o Jaroslavu ze Šternberka žádné zprávy
nemáme. Diletantům však tato věc nevadila, ale historikové se nad
tím museli zamyslet. Proto vystoupili bratři JIREČKOVÉ s
domněnkou, že jde ve skutečnosti o významného šlechtice Jaroše ze
Slivna, který je v polovině 13. stol. bezpečně doložen. Vycházeli
při tom ze skutečnosti, že RK jmenuje pouze Jaroslava (tedy ne
Jaroslava ze Šternberka)...."
Domněnka bratří Jirečků, že je v RK spíše míněn Jaroš ze Slivna
nežli Jaroslav ze Šternberka ovšem nebyla vyvolána přesvědčením,
že o Jaroslavovi ze Šternberka bychom nutně museli něco vědět z
písemných památek 13. století. Tato skutečnost nevadila
historikům jako byl Palacký, Tomek, Kalousek, Vincenc Brandl.
Archeolog Adámek, jehož knihu "Tataři na Moravě" vydalo letos
nakladatelství NEKLAN, shromáždil a zhodnotil množství materiálu
ke vpádu Tatarů na Moravu a souvisejícím problémům, píše k tomu
následovně:
"Je pravdou, že se o existenci Jaroslava ze Šternberka nedovídáme
ze soudobých a dosud zachovalých dokladů, nýbrž z pramenů
pozdějších. Tato skutečnost však neohrožuje jeho historičnost,
jak se domnívali naši positivisté."
A dále Adámek dokládá řadu událostí z české historie, o nichž
soudobé pranemy mlčí a o nichž se dovídáme ze zdrojů mnohem
pozdějších.
Můžeme naopak říci, že odpůrcům Rukopisů vadily doklady pozdější,
a proto byl Václav Hájek z Libočan učiněn větším bájkařem, než byl
ve skutečnosti a proto byly zlehčeny, ba popřeny zprávy pozdějších
kronikářů. Krom Paprockého, o němž se účastníci této konference
dozvěděli z příspěvku J.Gagana, je to ještě pozoruhodně dlouhá
řada odmítnutých svědků.
Můžeme doufat, že současná rehabilitace doby barokní přinese s
sebou i přehodnocení jezuitských kronikářů a posléze i nová
východiska pro pohled na rukopisný problém.
S přáním spokojenosti a naděje do roku 2000 všem účastníkům naší
konference
Jiří Urban