Kořalka o Palackém II

V konferenci prezentováno 20.10.99
s titulkem: Koralka o Palackem II




Dobrý den,

dovolím si nyní připojit  komentář k druhé pasáži Kořalkovy hnihy 
o Palackém, týkající se tentokrát výhradně RZ.

Komentáři zde předchází souvislý citát z kapitoly
    "Vůdčí postavení v české vědě"

str. 194:
"Po bezmála osmiměsíčním přerušení lákala Palackého v Praze opět 
vědecká práce. Již během svého pobytu v Itálii, ale hlavně po 
návratu do Prahy, se Palacký útržkovitě dovídal o útocích 
bojechtivého Jerneje Kopitara nejen proti českým rukopisným 
podvrhům, nýbrž i proti obhajobě krále Přemysla Otakara II. v  
Geschichte von Böhmen II/1, a k tomu účelu vyhledával pomoc u 
všech protivníků Palackého, zejména u Josefa Georga Meinerta, 
Josefa Leonharda Knolla, Řehoře Volného a Antonína Bočka.

Palacký prohlašoval, že se o to příliš nestaral, protože 
předpokládal, že čím více budou odborníci zkoumat dějiny krále 
Přemysla Otakara II, tím více se přesvědčí o tom, že měl pravdu 
Paklacký.

Daleko svízelnějším problémem byla skutečnost, že ohlášená 
obhajoba pravosti Libušina soudu a dalších podvržených rukopisů 
proti Kopitarově kritice se v tehdejších politických poměrech 
stávala spíše otázkou národní cti, než vědeckým sporem, zvláště po 
vydání nové Kopitarovy práce z roku 1939 [963].

Za života Dobrovského se Palacký jen s velkým sebezapřením 
podřídil autoritě svého učitele, který veřejně označil Libušin 
soud, později známý jako RZ a Hankův zlomek Evangelia sv. Jana za 
padělky.

Když pak koncem roku 1834 Palacký oznámil přátelům a hned poté
veřejně v ČČM,  že svůj  názor změnil, zdá se , že v této otázce
podlehl nejen očekávání téměř všech aktivních českých vlastenců,
nýbrž i své vlastní touze prokázat starobylost a původnost české
národní kultury. Palacký odůvodnil změnu svého hodnocení tím, že 
před několika lety ještě nebyl ve čtení starých rukopisů tak
zběhlý a že se dal zavést  do rozpaků argumenty Josefa 
Dobrovského.  Po osmi letech, právě roku 1834, si však dal v 
muzejní knihovně znovu předložit dva pergamenové dvoulisty  
Libušina soudu a po několika minutách vyhlásil své přesvědčení o 
jejich pravosti.  Neodradil ho nečistý vzhled blány, zelený 
inkoust s červenými iniciálami ani sotva čitelná neobvyklá písmena 
v textu, která nebyla známá z jiných středověkých pramenů. A tak s 
odvoláním na svůj cit a intuici, získané dlouhodobým studiem 
starých písem, potvrdil Palacký své datování sporného rukopisu 
ne-li do 9. století, věku moravského knížete Svatopluka, pak jistě 
do první poloviny 10. století. Ještě týž den sdělil svůj poznatek 
Šafaříkovi, který ho ujistil, že o pravosti rukopisu nikdy 
nepochyboval, a oba se rozhodli vystoupit před mezinárodní 
vědeckou veřejnost s kritickou edicí a obhajobou čtyř sporných 
rukopisů.

Pro jiné naléhavé úkoly se Šafařík a Palacký k sepsání knihy 
dostali až během tří měsíců od prosince 1839 do února 1840, kdy 
odevzdali Královské české společnosti nauk obsáhlý rukopis ÄD.
[Nejstarší památky českého jazyka] s podtitulem, že se to týká
Libušina soudu, Evangelia sv. Jana, zakládací listiny litoměřické
kapituly a glos v rukopise Mater verborum [967]. V rámci rozprav 
Královské české společnosti nauk a jako samostatná publikace pak 
bylo toto dílo vydáno 19. července 1840 [968] Šafařík, uvedený v 
autorské dvojici na prvním místě, a Palacký vyslovili osobní 
přesvědčení, že starobylý vzhled, obsah ani jazyk zmíněných 
rukopisů nebylo možné vyrobit uměle roku 1818, kdyb se rukopis 
objevil, a dali si tento názor potvrdit obsáhlým posudkem chemika 
Augusta Cordy [969].

Celé vystoupení, jakkoli to podle jejich vyjádření byla pro 
zvláštní okolnosti práce nepříjemná a trapná, označili Šafařík a 
Palacký jako povinnost vůči svému národu, jemuž chtěli zachovat 
to, co mu patří.  Pokud prohlásili na adresu Josefa Dobkrovského, 
ačkoliv ho přímo nejmenovali, že i jiní velcí vědci se dopouštěli 
omylů, aniž by to snižovalo význam jejich životníhodíla, je vhodné 
uplatnit toto hodnocení i na vystoupení Palackého a jeho přítele 
Šafaříka na obranu podvržených rukopisů."

########  konec citátu  ###  začátek komentáře   ##################



Autor uvádí, že Kopitar vyhledával pomoc u všech protivníků
Palackého, zejména u Meinerta, Knolla, Volného a Bočka.  V 
publikaci se mi ale nepodařilo nalézt sebemenší doklad pro
protivenství u jmenovaných badatelů kromě Knolla.  Za protivníka 
by se neměl považovat každý, kdo v nějaké věci zastává odlišný 
názor.

Tvrzení, že se Palacký za života Dobrovského podřídil autoritě
svého učitele je v rozporu s  Palackého výpovědí.  Palacký uvedl 
[Spisy drobné III, str. 659], že z počátku pod vlivem Dobrovského 
pociťoval určité "rozpaky" k RZ. Na rozdíl od Dobrovského, který 
bez rozpaků RZ prohlásil za padělek.  Pokud se dále akcentuje 
Palackého výrok, že změnil názor, pak tedy jen od pochybnosti k 
jistotě.  Že by Palacký podlehl očekávání vlastenců rozhodně 
nemyslím.  Jsem naopak přesvědčen, že Palackého výrokům postaveným 
na důkladné všestranné analýze RZ (nikoli pouze několikaminutové 
prohlídce) můžeme stoprocentně věřit.

Dnešního čtenáře by mělo zaujmout, proč  historik na sklonku 20. 
století se nemůže opřít o výzkum prováděný v Kriminalistickém 
ústavu a případně vysvětlit, proč se Corda mýlil a uvedl v omyl 
Palackého, aniž by byla brána v pochybnost mravní dimenze 
zúčastněných badatelů.

Místo toho se zde operuje zlehčujícím obratem "nechali si 
potvrdit", a údajným vyjádřením Palackého a Šafaříka, že to byla 
práce nepříjemná a trapná, odvedená z povinnosti k národu.


                                         Ing. Jiří Urban