V konferenci prezentováno 18.11.99
Kořalka o Palackém III
s titulkem: Koralkova kniha III
Nejrozsáhlejší pasáž o Rukopisech se nachází v odstavci "Obnovený
boj o Rukopisy" zařazeném do kapitoly "Poselství českých dějin
Evropě".
Nejvíce nesouhlasu u mne vzbudily tyto tři body:
1. Tvrzení, že P.J.Šafařík pochyboval o pravosti Libušina soudu (RZ).
2. Hodnocení Palackého reakce na Büdingerovo vystoupení.
3. Zpochybňování Palackého stanoviska k pravosti Rukopisů.
1. ŠAFAŘÍK, str. 385:
"Na rozdíl od Šafaříka, který se i nadále zabýval nejstaršími
památkami a ke konci padesátých let 19. století začal pochybovat o
pravosti Libušina soudu [1918], přesunul se Palackého vědecký
zájem jednoznačně na dějiny 14. a 15. století, v nichž se stal
mezinárodně uznávaným odborníkem."
Odkaz [1918] směřuje do Poznámek Šafaříkova syna Vojtěcha, které
zveřejnil Čeněk Zíbrt v ČČM 1909. Tam se sice hovoří o Šafaříkově
nedůvěře k MPKV, PV a Libušině proroctví, ale o Libušině soudu,
resp. Sněmech, které stojí na počátku RZ, tam výslovně stojí:
"Co jsem tehdá z filologického stanoviska o pravosti sněmův
vynesl, na tom trvám i podnes a neodstupuji v ničem."
Tento Šafaříkův výrok soustavně uniká pozornosti některých
historiků.
2. BÜDINGER, str. 385:
"V článku o Rukopise královédvorském a jeho sestrách [1925] se Max
Büdinger pro neznalost češtiny dopustil několika věcných omylů,
ale ve svém jádře byl přesvědčivý tím, jak upozorňoval na
nesoulad mezi obsahem Rukopisů a dochovanými středověkými
prameny." .....
str. 387:
"Naprostou většinu Büdingerových námitek však ponechal Palacký bez
odpovědi a omezil se na to, že dobře poučenému odpůrci Rukopisů
vytýkal jeho nekompetentnost v různých oborech."
Nemohu přisvědčit tomu, že by Büdingerovy omyly byly způsobeny
neznalostí češtiny. Je možno připustit, že Büdingerova neznalost
češtiny mu neumožnila seznámit se náležitě s českými dějinami.
Nesoulad hrdinských zpěvů se skutečností je věc normální, (uznaná
i Sborníkem ČSAV RKZ - dnešní stav poznání). Poukazování na
neshody nemůže být přesvědčivé. Proto se také historikové spíše
snažili nalézt shody a pomocí nich dokázat závislost Rukopisů na
pokud možno pozdních předlohách.
Büdingerovy závěry, vyslovené autoritativně a prozrazující
neznalosti, ať už způsobené čímkoli, rozhodně nezavazovaly
největšího znalce českých dějin k nějakému poučování. To zastal
plně V.B. Nebeský.
3. PALACKÉHO DOMNĚLÉ POCHYBNOSTI str. 387:
"Je velice nesnadné odpovědět na otázku, zda Palacký jako zkušený
historik a znalec velkého množství středověkých pramenů mohl
alespoň sám pro sebe pochybovat už v té době o pravosti obou
Rukopisů, když po velkém zdráhání připustil podvrženost Písně
vyšehradské a Milostné písně krále Václava. Tehdy
dvaasedmdesátiletý pruský publicista a dávný Goethův
spolupracovník Karl August Varnhagen von Ense si zaznamenal při
návštěvě Prahy 25. července 1857 úvahy mnoha lidí, že Václav Hanka
slavné Rukopisy nenalezl, ale vytvořil, a že prý tento názor
sdíleli dokonce Palacký a Šafařík."
Autor má dvě nesnadné otázky k vyřešení:
1. zda Palacký pochyboval UŽ V TÉ DOBĚ (1858)
2. zda pochyboval o RZ i RK nebo jen o jednom z nich.
Tím se nepřímo tvrdí, že není pochyb o tom, že Palacký pochyboval,
otázka má znít jen, kdy pochybovati začal.
Pochybovati sám pro sebe a veřejně něco jiného zastávati je ale
augurství, které je zde imputováno Palackému zcela neprávem.
Poznámce v deníku jakéhosi návštěvníka Prahy v roce 1857 který si
zaznamenal "úvahy mnoha lidí" nemůže být dána žádná váha.
Pokud se rukopisné problematiky týče, obsahuje Kořalkova
kniha hojnost hypotéz a málo Palackého citátů.
Ing. Jiří Urban
Katedra inženýrské informatiky