Ve zlomku Sněm Rukopisu zelenohorského stojí následující text:
"muzipasuzenirubistroja"
Může být interpretován několika způsoby:
1. muzi pašú žeň i ruby strojá
2. muzi pašú, ženy ruby strojá
Osobně mě připadá, že 1. varianta, kde ženy vypadají ze hry,
není věrohodná. Hlídání úrody v eposu mi nějak nesedí.
To "pasu" spíše vnímám jako vojenskou ochranu před nepřítelem, než
ochranu úrody před hnilobou, vysokou zvěří a pod. To by ostatně mohl
zastat i někdo jiný, než bojovníci. Kdo asi?
Krom toho se v tom zlomku takměř systematicky vymezují funkce
a bylo by divné, kdyby ženy byly tak netaktně pominuty,
třebaže MDŽ se tenkrát ještě moc neslavil.
Pozn. 1
Jiří Urban
K mezinárodnímu dni žen
Mezinárodní den žen je, jak oznámil tisk, opět respektovaný
svátek. Tož mi dovolte, abych tu při této příležitosti
předložil rukopisný problém, který se ženských silně dotýká.
muži hlídají úrodu a staví obydlí
muži hlídají, ženy staví (starají se o) bydlí
Zlomek Sněm Rukopisu zelenohorského ovšem není internacionálně
koncipovaný a netýká se všech žen, pak-li se dotýká vůbec nějakých.