Glosa k estetice Rukopisů

              

Dobrý den.

 

Umožnění konfrontace názorů na Rukopisy na stránkách Literárních novin je věc

jistě pozoruhodná . Nebýt  úvodní  redakční věty,  která  jí přisuzuje  aprílové rysy,

mohli bychom  podlehnout  dojmu, že se poměry  opravdu zlepšují[1].

 

V každém případě se může rukopisná obrana těšit, že se tak dostala na veřejnost málo známá fakta.

 Potěšitelné  také je,  že dr. Rak, jenž  reprezentuje opozici,  neupírá  Rukopisům jejich vysokou estetickou  hodnotu.

 

V tom se  poněkud  rozchází  s nazíráním  T.G. Masaryka,  jenž  podrobil  estetickou stránku Rukopisů 

přísné kritice  již na samém počátku velkých bojů a vyvolal tím reakci, která přes svoji ostrost není

bez významu pro poznání nejen Rukopisů samotných , ale i myšlení v době velkých bojů. 

 

 Neruda např. píše Grégrovi  2.3.1886 takto:

 

  Milý Julie,

  Rukop. Kralodv. můžeš se ujmout směle a troufale. Dle mého svatého

  přesvědčení je pravý jako květ na lučině, v zahradě, v lese - pravý

  přirozený květ. Počínání těch lidí je herostratské a hloupé zároveň.

  Vlastně je to jen osobní hádka mezi Geb. a Hattalou; kdyby Hattala

  dokazoval nepravost, bude Geb. dokazovat pravost, najisto!

  To můžeš směle říci.

 ............

Co se týče  "Lib. soudu" ,  tu mluví pro pravost nesmírná ta dramatická síla;

 nejen u nás, nýbrž i v celém Slovanstvu nebylo tenkráte nikoho,  kdo by to byl dovedl.

............

                                                                                                                 Tvůj Neruda

 

Vysoká estetická hodnota Rukopisů koliduje s představou, že Rukopisy byly slátány z částí  (tzv. paralel),

  přebraných z jiných literárních děl.  Julius Enders pregnantně charakterizoval takové počínání užitím Šaldova výroku,

 že „takto se dá vydláždit chodník, ale nikoli stvořit umělecké dílo“. Nicméně  hledání paralel  bylo věnováno

  značné úsilí  v  19. a 20. století.  Jako jalové to nakonec odsoudil i přední odpůrce Rukopisů Mojmír Otruba.

 

 Vzpomenutý Neruda též  odmítl  představu o kolektivní výrobě Rukopisů  výrokem:

 "dva mazalové se spojí a budou malovat jako Rafael"

 

Jiří Urban

 

[1]  Úvodní věta zní: „ První dubnový spor odvádí pozornost od vládní krize, která má

také jisté aprílové rysy“.  Protože  LN toho času nezveřejňují svoje texty na Webu,

pokusí se Česká společnost rukopisná  zpřístupnit  v dohledné době předmětný text na Webu vlastním přičiněním .