Rukopisné ohlasy v médiích (8)
(leden až červen 2004)
Národní galerie v Praze vydala k výstavě Václav Brožík (1851-1901)
obsáhlý Katalog - oleje a vybrané kresby (NG 2003). Pod
číslem 2 je obraz Zbyhoň (kresba uhlem, karton). Popis:
"Jinoch osvobozující dívku ze Zbyhoňova zajetí, námět z Rukopisu
královédvorského, který inspiroval také Josefa Mánesa, vytvořil Brožík
v letních měsících roku 1870, kdy pobýval u Švagrovských
v Roudnici a pomýšlel na soukromé hodiny malby právě
u Josefa Mánesa." Obraz byl roku 1903 v majetku
Růženy Fričové, nyní je nezvěstný.
V Rusku vyšel v nakladatelství Ladomir sborník Rukopisi, kotorych ně bylo.
Poddělki v oblasti slavjankogo folklora. Obsáhlou publikaci (970 stran)
sestavili Ivanova, Laptěva a Toporkov. První kapitola sborníku je věnována
"znamenitým Královédvorskému a Zelenohorskému rukopisům", obsahuje
ruské převody Rukopisů z roku 1820, 1860 a 1939. Je zde také zmínka
o současnosti: "Víra v RKZ žije dosud. Potvrzení toho - činnost Klubu přátel
rukopisů, znovu vydávajícího RKZ a vydávající speciální Almanach zaščity
rukopisej." Sborník by měl být na jaře k zapůjčení ve Slovanské
knihovně v Praze (sign. A 23666).
Česká televize vysílala v pořadu Na plovárně (10.2.2004) rozhovor
Marka Ebena s českým filosofem Zdeňkem Neubauerem. Profesor Neubauer
vystudoval biologii na Přírodovědecké fakultě UK a filosofii na Filosofické
fakultě UK, zabývá se genetikou a je autorem přes 400 publikací.
V pořadu ZN vyprávěl o svém putování po stopách krále Artuše, o Zlatém
grálu; došlo také na Rukopisy. Jak trefně poznamenal jeden divák v komentáři
k pořadu: "ZN poukázal na několik zakořeněných mýtů, několik
dalších sám vytvořil..."
Časopis Týden č. 9 (23.2.2004) v cyklu Seriál, který píše redaktor HN
Pavel Kosatík, přinesl portrét Josefa Hlávky - Národní mecenáš. V článku
mj. napsal: "Mínil, že umění má mít národní charakter, a proto mimochodem do
smrti nepřestal věřit v pravost Rukopisů. Přesněji řečeno přál si, aby byly
pravé: vypsal dokonce finanční odměnu pro toho, kdo by to jednou provždy
spolehlivě dokázal."
Časopis pro soudobou hudbu HIS Voice (http://www.hisvoice.cz/) přinesl ve
zvukové příloze na CD Sampler 2 (pouze pro předplatitele) ukázku
z díla skladatele Miroslava Srnky Podvrhy (1998/2003) - je to
cyklus tří písní a dvou incipitů na texty Rukopisu královédvorského. Ukázka
v podání souboru Schola Gregoriana Pragensis obsahuje Třetí incipit
- IV. Trn.
Časopis Dějiny a současnost (2/2004) otiskl rozhovor "Někdy musíte strašně
přehánět" se spisovatelem Milošem Urbanem. K prvotině Poslední tečka za
Rukopisy mj. uvedl o knihách M. Ivanova: "...bez znalosti
Ivanovových svérázných rukopisných bádání bych se prostě neobešel,... jsem
se mu ve své knížce mohl pomstít za to, jak nám byl od základní školy
předhazován coby poslední a nejspravedlivější soudce nad Rukopisy."
Výzkumné centrum pro dějiny vědy Matematicko-fyzikální fakulty UK pořádá
Semináře z dějin matematiky. V úterý 30. března 2004 bude mít
RNDr. Jitka Zichová přednášku Teorie pravděpodobnosti a rukopisný
spor. Přednáška se koná v seminární místnosti (3. p.) v Karlíně
(P8, Sokolovská 83) od 17:20 do 18:50. Stejná přednáška bude v pondělí
10. května 2004 na Přírodovědecké fakultě MU v Brně
(posluchárna M2, Janáčkovo nám. 2a) od 14:30 do 16 hodin. Tiskem
vyjde přednáška v časopise Pokroky matematiky, fyziky a astronomie.
Časopis Týden č. 14 (29.3.2004) v cyklu Seriál, který píše redaktor HN
Pavel Kosatík, přinesl portrét T. G. Masaryka - Miláček Bohů.
V článku mj. napsal: "Zároveň uměl být velmi tvrdý způsobem, který občas
zaskočil i nejbližší přátele. Jeho "rukopisný" spor měl v roce 1886 tak ostrý
nástup a průběh nejen pro závažnost projednávaného tématu, ale i vzhledem k
"taktice", kterou Masaryk zvolil. Protivníci, které v počátečním článku
napadl, ho vnímali jako útočníka, jenž se jim vysmívá a chce je zlikvidovat.
Není vyloučené, že kdyby Masaryk v té době postupoval o něco taktičtěji,
dosáhl by cíle bez tolika lidských "ztrát" na obou stranách."
V Českém rozhlasu 6 v pořadu Názory a argumenty (29.3.2004) vystoupil Jiří Ješ
s komentářem: O upřímnosti komunistických "národních zájmů", kde rozebral
Edwarda Beneše a jeho zásluhy o stát. V závěru řekl: "..měl tedy Masaryk
právo brát tehdy ještě ne zcela jazykově a kulturně obrozenému českému národu
legendu jeho falešných rukopisů? Věřil přece té legendě kde kdo. S Palackým
v čele. Dokonce i jazykovědec Jan Gebauer, který se teprve po důkladném
prozkoumání rukopisů stal hlavním Masarykovým spojencem v boji proti jejich
pravosti. A na druhé straně zbabělci typu univerzitního profesora Kvíčaly,
který rukopisům nikdy nevěřili, ale klidně tu legendu dál obhajovali."
Česká televize vysílala (7.4.2004) pořad Příběhy slavných: Miroslav
Ivanov Historie skoro detektivní. Nepravděpodobné příběhy autora
literatury faktu. Kapitolu III. nazvanou
Boj o Rukopisy jsem přepsal
z videozáznamu. Nejvíce sympatií spisovateli Ivanovovi v pořadu vyjádřili
čestný předseda Akademie věd prof. Ing. Rudolf Zahradník a ředitel
Kriminalistického ústavu plukovník JUDr. Jan Hlaváček.
Orelské jednoty Dobříš a Kladno uspořádaly Slovanský seminář Orla
(17.4.2004 v Dobříši). Na semináři vystoupil mj. Ing. Urban z České
společnosti rukopisné s přednáškou "Stalo se před 1000 roky. Dobytí
Pražského hradu a vyhnání Poláků knížetem Oldřichem roku 1004."
Tuto událost popisuje píseň Oldřich z Rukopisu královédvorského.
Magazín Lidových novin (30.4.2004) otiskl článek Evy Hlinovské Josef
Dobrovský, kde se dočteme: "Aj Vletavo, če mútiši vodu, če mútiši
vodu strěbropěnu?" Takto začíná Libušin súd, část údajné staročeské
památky. Josef Dobrovský byl ve své době jediný, kdo o tomto padělku
prohlásil, že je "podvržená mazanice" sloužící k oklamání "několika
lehkověrných vřelejších vlastenců". ... Až koncem 19. století, po
smrti Dobrovského žáka Františka Palackého, jenž na padělaných rukopisech
postavil začátky svých dějin, se boj o rukopisy rozpoutal nanovo. Moderní
kritici včetně Tomáše Garrigua Masaryka dali za pravdu osvícenci...
Nakladatelství ARGO připravuje na letošní rok nové vydání knihy Miloše
Urbana Poslední tečka za Rukopisy. Nová literatura faktu. V edičním
plánu čteme: Nové vydání knihy, kterou v r. 1998 debutoval
autor pozdějších úspěšných románů a zamotal jejím prostřednictvím hlavu
řadě kritiků, akademických badatelů a vyznavačů literatury faktu. Přitom
se zdá věc úplně jednoduchou. Dva zdatní akademici, mileneckospiklenecká
dvojice Josef Urban a Marie Horáková, se rozhodnou jednou provždy
rozklíčovat záhadu pravosti dvou slavných památek českého písemnictví,
Rukopisu Královédvorského a Zelenohorského, a podniknou detektivní
pátrání na vlastní pěst. A dozví se nevídané věci jak o Rukopisech, tak
o jejich plagiátorech...
Mladá fronta DNES (11.5.2004) - rubrika Postřehy dne. Redaktorka Jana Bendová
píše o velkých rozdílech mezi platy žen a mužů: "Taková tuhá středoevropská
tradice. Jak si však vysvětlit, že čím je žena u nás vzdělanější a má vyšší
postavení, tím je zaostávání za mužskou výplatou větší? Zřejmě tu pořád platí
Chrudošovo Běda mužům, kterým žena vládne!"
V Magazínu PRÁVO (15.5.2004) uveřejnil redaktor Pavel Čírtek reportáž ze
zámku Zelená Hora u Nepomuku Je to takový smolný kopec. Také se zmínil
o důchodním Josefu Kovářovi, který nalezl v hausarchivu proslulý Rukopis
zelenohorský a hrabě Jeroným Colloredo-Mansfeld mu dal padáka. Až do smrti
žil nálezce rukopisu v bídě v hospodě na Vyskočilce.
Národní divadlo uvedlo v cyklu Bušení do železné opony na scéně Stavovského
divadla světovou premiéru (16.5.2004) vlastenecké opery
Sasíci v Čechách aneb Marnost bojů proti RKZ. Libreto
napsali Lukáš Jiřička a Miroslav Pudlák na motivy české literární klasiky.
Světová premiéra byla pravděpodobně i derniérou, protože opakování představení
není až do konce ledna 2005 v plánu žádné scény Národního divadla.
Internetový magazín Neviditelný pes (http://pes.eunet.cz) přinesl v pondělí
17.5.2004 v rubrice Historie článek Mgr. Dany Mentzlové: Rukopis
královédvorský a zelenohorský - stále nejasno s podtitulem Zpíval
staročeský bard podle učebnice staročeštiny? Za dva dny si článek přečetlo
přes 2100 čtenářů a přišlo 50 komentářů v diskusi.
Studentský historický občasník Čelem vzad (http://celemvzad.nezmeskej.cz/)
v čísle 12 (duben 2004) přinesl článek Erika Žíly Masaryk
a Rukopisy, kde popsal Masarykovu účast ve sporu o pravost
Rukopisů. Mezi použitou literaturu zařadil kromě knížek M. Ivanova
také Poslední tečku za Rukopisy Miloše Urbana. Články píšou většinou studenti
Gymnásia Budějovická (Praha 4), ale také studenti vysokých škol.
Česká televize (22.5.2004) vysílala ruskou operu Alexandra Porfirjeviče
Borodina Kníže Igor. Libreto podle eposu Slovo o pluku Igorově napsal
skladatel (1869). Borodin byl profesorem chemie na petrohradské lékařské
akademii, na opeře pracoval 18 let. Po jeho smrti (1887) operu dokončili
jeho přátelé Rimskij-Korsakov a Glazunov. V Čechách měla opera premiéru
v Národním divadle v roce 1899. Loni na semináři k
250. výročí narození Josefa Dobrovského přišel americký historik Edward
Keenan z Harvardu s názorem, že Slovo o pluku Igorově je
podvrhem Josefa Dobrovského.
Časopis TÝDEN (31.5.2004) přinesl článek Martina C. Putny Libussa
i Libuše, kde mj. napsal: Denzi promítl do své Libuše barokní
divadelní klišé a dynastickou věrnost, Smetana zase do své Herderovu
představu o Slovanech-holubičkách a Hankovy "staročeské" Rukopisy.
Kulturně-politický týdeník Literární noviny č. 23 (31.5.2004) otiskl na
straně 3 článek Jiřího Urbana Triumf a bolest. Autor v něm
připomněl poslední hmotný průzkum Rukopisů tzv. Ivanovovým týmem.
V sobotu 5.6.2004 bude v Praze poprvé muzejní noc.
Muzea budou
otevřena asi do půlnoci a proběhnou zajímavé ukázky; např. v Národním muzeu
bude v 19:45, 20:45, 21:45 a 22:45 prohlídka depozitáře Knihovny NM
(přítomen bude Václav Hanka se spolupracovníky). Budou vystaveny zajímavé
unikáty: např. Rukopis Královédvorský, dinosauří
kost, vycpaná slonice Zeta ad.
Gramofonová firma Harmonia Mundi vydala kompaktní disk s náhrávkou písní
Antonína Dvořáka: Lieder.
Zpívá argentinská mezzosopranistka Bernarda
Fink (umí dobře česky; několik let žila v Praze, kde byl její rakouský
manžel kulturním atašé na velvyslanectví). Doprovází ji britský pianista
Roger Vignoles.
Recenzentka Věra Drápelová v Mladé frontě DNES napsala: "Půvabnou
prostotu vtiskla Písním z Rukopisu královédvorského, jež jsou jedním
z mnoha příkladů toho, jak romantická víra v existenci národního
mýtu inspirovala umění 19. století." V bookletu jsou otištěny texty
všech písní (také v německém, anglickém a francouzském překladu).
© Jaroslav Gagan
© Česká společnost rukopisná