Aleš Haman
Ještě k roku H
1991
Lidové noviny
Ročník IV. Číslo 15. (pátek 18. ledna 1991), strana 9:
Ještě k roku H
Nechtěl bych zbytečně rozviřovat polemiku, ale fejeton Vladimíra Macury ze
dne 11. ledna věnovaný obrozeneckému filologovi Václavu Hankovi mne
přece jen podnítil k diskusní poznámce. - Vyprovokovala mne totiž autorova
argumentace, kterou se snažil bagatelizovat Hankův falzifikační počin a
snahy o odhalení jeho podvodu.
Argumentace nepůsobila přesvědčivě už v Macurově podnětné knize Znamení
zrodu a nepůsobí tak ani nyní, kdy srovnal Hankovu falzifikaci s básnickou
mystifikací Čelakovského (Žofie Jandová) či s případem domnělé básnířky
"z lidu" Marie Čacké. Jestliže v obou případech šlo o mystifikaci
literární, ne nepodobnou hře s pseudonymy, v případě Hankově šlo o
mystifikaci vědeckou.
A tu se rázem setkáváme s problémem rozdílu vědy a umění ve věci
zodpovědnosti za sémantickou referenci informace k předmětu, o němž se
podává. Jestliže v případě umění je existence zobrazeného předmětu v zásadě
irrelevantní pro smysl uměleckého sdělení, pak ve vědě tomu tak není. Tam
existence či neexistence (a tedy i pravosti či nepravosti) předmětu a
informace o něm má zásadní morální závažnost. V ní totiž spočívá
morální odpovědnost vědce za pravdivost poznání.
Hanka nevystupoval se svou mystifikací na veřejnost jako umělec, nýbrž
jako vědec, jenž vsadil svou vědeckou autoritu na podporu klamu.
Samozřejmě dnes víme, že to učinil bona fide, v dobré víře, že tím povzbudí
národní sebevědomí (což se mu podařilo). Neuvědomil si však, že jeho
literární podvrh není záležitostí uměleckou, nýbrž že tu jde též o pravdu
vědeckou. Za tu ručí vědec nejen svou metodou, nýbrž i svým charakterem. Je
to obdobná situace, jako když kdysi známý fyzik falzifikoval své výsledky,
aby dosáhl světové prestiže. To není mystifikace, to je podvod.
Hankova falza měla navíc vážné důsledky pro celý další vývoj české
historiografie (včetně Palackého), literární historie a uměnovědy, které své
vývody založily na falešných základech. Tady přestává mystifikační hra, jako
tomu bylo v případě fiktivních básnířek. To už je ideologická falzifikace
historických fakt, která se týká národního charakteru.
Macura v závěru svého fejetonu naráží na otázku relativity historického
poznání, jež umožňuje právě takovéto ideologické zkreslování. Zlehčující
tón, s jakým mluví o visuální očistě od falšování minulosti je sice
pochopitelný u člověka, jenž zažil několikeré zvraty v pohledu na minulost,
ale pro historika cítícího nikoli stranickou, ideologickou, ale osobní
odpovědnost za svůj výklad dějinných souvislostí a za prezenci fakt, je
takový postoj nepřijatelný. Historik se může mýlit, ale nesmí vědomě klamat.
Nejsem proti tomu, aby dnešek kladl snítky na hrob Václava Hanky, ale
považuji za nepřiměřené, aby byla bagatelizována morální stránka jeho
vědeckého podvodu, bez jehož odhalení nemohla česká věda ani kultura nabýt
morálního opodstatnění. Nad Hankovým výročím se proto nabízí spíše než
causerie o mystifikační hře úvaha o potřebě morální rehabilitace našich
současných společenských věd, jejich očisty od ideologických falzifikací.
Aleš Haman.
Lidové noviny
Nezávislý československý deník. Ročník IV. Číslo 15. (pátek 18. ledna 1991).
© Jaroslav Gagan
© Česká společnost rukopisná