[1] "Kritische Blätter" vycházely nákladem Kobrovým; v l. 1857-1858 redigoval je dr. Jan Hanuš. Proti němu polemisoval v Památkách archaeolog. 1858 Kar. Vl. Zap a ve zvláštní něm. brožurce "Aristarchus redivivus" Václ. Nebeský, tepaje satirou a ironií slabé stránky kritické činnosti Hanušovy.
[2] R. 1868 a 1869 Kalousek, řídě v Chrudimi polit. deník Korunu, slýchal častěji z úst jejího hlavního sazeče V. Nagla, jenž o deset let dříve (r. 1858) byl metteur-en-pages u Kuhova Tagesbotu, že feuilletony "Handschriftl. Lügen und palaeograph. Wahrheiten" psal do toho listu Václav Nebeský. Roku 1894 Nagl zaslal Kalouskovi darem kus rukopisu s přípisem: "Panu prof. Kalouskovi odevzdávám ze své soukromé sbírky úryvek rukopisu, který dle mého přesvědčení poznal jsem co totožný s rukopisem, který v roce asi 1858 jsem dostal do sazby od redaktora Kuha pro "Tagesbote aus Böhmen" pod názvem "Handschriftliche Lügen und palaeographische Wahrheiten". V Praze 21.11.1894. - V. Nagl." - Kalousek ukázal ten úryvek rukopisný dr. Fr. Lad. Riegrovi a ptal se, zná-li jej. Rieger pohlédnuv naň, odpověděl prý zdlouhavě: "A, toť je rukopis Nebeského." (Srovn. o tom Kalouskův Deník, do kterého ten úryvek jest přiložen k záznamům z r. 1894). - Jako Nebeský, byl také bibliotekář dr. Ign. J. Hanuš podezírán, že psal ony feuilletony do Tagesbotu (srovn. životopis J. Erbena od Vinc. Brandla, str. 61-63); životopisec Nebeského (Jos. Hanuš) hájí tohoto proti té výtce na str. 134-147 své biografie.
[3] Srovn. korespondenci mezi Kal. a Šemberou z r. 1869. Když potom Kalousek byl v "Hlasech", redigovanych od Šemberova syna Vratislava, za svou úvahu "urážlivě napaden", žádal Al. Vojt. Šemberu, aby mu zaslal svůj vlastní úsudek o jeho recensi nebo svou obranu, že ji v "Koruně" uveřejní. - O 11 let později polemisoval se Šemberou v článku "Je-li Mastičkář podvržen?" (v "Pokroku" 1880, č.26) a v "Humor. Listech" (1880, č.1) uveřejnil svůj satirický "Učený list v příčině památek literatury české" proti Šemberovým pochybnostem o jich pravosti.
[4] Počátkem dubna 1886 Kalousek jel opět do Vídně, aby se poděkoval panovníkovi, novému ministru vyučování Gautschovi a sekč. radovi Davidovi za své jmenování řádným profesorem; zároveň hovořil tam již mnoho o rukopisu Královédvorském s Jos. Jirečkem a Riegrem; na toho naléhal, aby Hlas Národa za redaktorství Hubáčkova nenadržoval ve sporu o Rukopisy Masarykovi.
[5] Články Athenaea z r. 1886, proti nimž Kalousek se ve Vlčk. Osvětě z téhož roku ozýval, byly: a) Gebauerovy: Potřeba dalších zkoušek rukopisů Královédvorského a Zelenohorského; Poznámky k diskussi o RK a RZ; b) Seydlerovy: Počet pravděpodobnosti v přítomném sporu; Dodatek k mé úvaze o pravděpodobnosti; c) Královy: Několik slov o kritické methodě filologické; Ještě několik slov o kritické methodě filologické; d) Gollův: Historický rozbor básní RK: Oldřicha, Beneše H. a Jaroslava; mimo to Gollův obšírnější rozbor s týmž titulem, vydaný ve zvláštní brožurce; e) Masarykův: Náčrt sociologického rozboru RZ a RK. - Kalouskovy články v Osvětě měly název: O potřebě dalších zkoušek rukopisů Zelenohorského a Královédvorského a Ve sporu o rukopisy I., II., III. a IV.
[6] Viz Kal. korespondenci s Arn. Denisem. - Ve svém nekrologu o Brandlovi (ve Vlčk. Osvětě 1902) Kalousek vzpomíná vřele tohoto "moravského korunáře", ač nepohodl se s ním r. 1876 v posudku svém o jeho Glossariu; srovn. Pokrok 1876 č.47, dále Pokrok 1876 č.68 ("Poddanstvi v Čechách a na Moravě").
[7] V listu svém z 23. března 1886 psal Gebauerovi: "Pravím, že nemám strachu o Rukopis Královédvorský ani Zelenohorský, neb jsem o jejich pravosti přesvědčen"; v listu svém z 30. července 1886 ke Gollovi praví: "Že by moje víra nyní nestála tak pevně, jako dříve, toho věru na sobě nepozoruji". - V listu svém k Jul. Grégrovi ujišťuje (11. list. 1886), že mu "učinil radost zasláním svého spisu na obranu RK a RZ" a v kondolenci své, uveřejněné v Nár. Listech při úmrtí Jul. Grégra (4. října 1896) prohlašuje (6. října t.r.): "Památku jeho ctím já zvláště proto, že před deseti lety bojoval za památky literární, jež nám oběma byly svaté a důležitější, než leckteré rozdíly ve smýšlení politickém"; ve svém exempláru Nár. Listů z toho dne a roku připsal si poznámku, že z těchto slov jeho kondolence Čás usuzoval, jakoby Kalousek ztratil víru v pravost RKZho.
[8] t. j. Evangelium sv. Jana.
[9] Citováno dle konceptu listu Kalouskova, zachovaného v jeho korespondenci.
[10] O významu slova "lať" jest název, tuším, Vymazalovy filolog. satiry na způsob Hattalových výkladů, kdy pro samé odbočky a polemiky se vůbec k vlastnímu thematu nedospěje.
[11] V dalších několika řádcích Gebauer zmiňuje se o tom, že z těch "vyšších kruhů" byly to "též některé osoby mně v úřadě velmi blízké", a že Hattalu přes to u nás nikdo nepokáral.
[12] V několika větách potom Gebauer míní, že kdyby se co podobného stalo Kalouskovi v jeho oboru, že by se jistě historikové společně bránili "proti nějakému Hattalovi".
[13] Citováno podle konceptu listu Kalouskova. Tamtéž stoí o něco níže: "Gebauer, aby zastřelil vrabce na střeše - výčitku od Hattaly jemu učiněnou" (v Nár. Listech z 16. ledna 1886, že prý osočuje Výbor Musejní) - "vypálil na něj kanon, a lidé hněvají se nyní na Gebauera, že výstřelem poškodil dům, majetek veřejný. To jest jedna chyba Gebauerova, že nedovedl odloučiti věc rukopisů od věci své osobní".
[14] Podobně píše Kalousek o Hattalovi ve svém listu z 25. února 1886 k Jos. Jirečkovi; v dopise svém (z 20. července 1889) k Ign. Maškovi praví o Hattalovi: "S tím pánem vůbec nejsou žádné literární spolky, a co se týče rukopisů, byl nám dosud víc na škodu než na užitek".
[15] Proti Kvíčalovi Masaryk napsal r. 1886 jednak do Athenaea
(str. 448-449) "Doslov", jednak 19. července 1886 "Otevřený
list" (komisí Bursíka a Kohouta v Praze), ve kterém dokazoval:
1. že Kvíčala požádal Masaryka jako redaktora Athenaea, aby článek
Gebauerův "Potřeba dalších zkoušek rukopisů Královédvorského a
Zelenohorského" přijal do tohoto časopisu;
2. že Gebauer přenechal Kvíčalovi "úplně rozhodčí votum";
3. že Kvíčala nechtěl tomu, aby článek vyšel v Listech filologických
aneb v Musejníku, aneb aby byl předložen komisi znalců, nýbrž aby vyšel v
Athenaeu;
4. že Kvíčala článek prof. Gebauera revidoval, seškrtal v něm
všecko, kde i o něm (Kvíčalovi) byla zmínka, a že připsal mnohé věty (jak z
rukopisu Kvíčalova jest patrno).
Kalousek vše to měl za možné (ale ne za jisté) teprv r. 1889, když mu
Masaryk předložil (při schůzi v bytě Pazdírkově) rukopis Kvíčalův, jenž
obsahuje modifikace článku Gebauerova, a své zápisky.
[16] Ve spise Jos. Kaizla "Z mého života" (II. díl vyd. Tobolkova, str. 440-442) najdeš, oč realistům šlo.
[17] Parodie na báseň RK Jaroslav, ve které mezi jinými posměšnými tituly obhájců Rukopisů vyskytuje se také "mnich Kaňúsek", byla ovšem málo způsobilá k tomu, aby rozhněvanost tohoto obhájce na realisty zmírnila; rovněž jiné parodie byly málo k tomu vhodny.
[18] Srovn. Kal. čl. "O potřebě dalších zkoušek rukopisů Královédvorského a Zelenohorského" ve Vlčk. Osvětě č. 3. z r. 1886 (str. 286-288).
[19] O této polemice s prof. Králem, jakožto vedlejší, dostačiž zde tato zmínka; o polemikách, které vedl s protivníky Rukopisů Jul. Grégr v Nár. Listech z r. 1886 a 1887, pomlčíme zde vůbec, protože Kalousek do tohoto žurnálu tehdáž ničeho nepsal, a jen schvaloval, že se Grégr Rukopisů ujal.
[20] Tomuto Kal. předkládal některé ze svých polemik, než vyšly tiskem, k posouzení, zda neužívají příliš ostrého tónu; Tomek i ostřejší jejich tón shledával nezávadným, ve věci samé však nic neradil a nikdy za radu tázán nebyl, jak poznati lze i z korespondence mezi oběma těmi profesory.
[21] V známé podobnosti mezi Jaroslavem a Marko Polovým Millionem v příčině prorokování čarodějů o konci bitvy Gebauer a s ním Goll spatřují reminiscenci v básni té, vzatou z Millionu; Goll dodává, že básník Jaroslava vzal 2 slova (kouzelníky a hadače) z Hájka, protože český Million má na tom místě jen čarodějníky a hvězdáře. Herm. Jireček soudí naopak, že český překladatel Millionu okolo r. 1400 přejal 2 verše z Jaroslava.
[22] Dopisy ty uloženy jsou v Kal. korespondenci.
[23] Bělohoubkovy zkoušky kontroloval znova prof. Jos. Schneider, bývalý jeho asistent, a shledal výsledky jich správnými; srovn. Schneidrův spisek "Poznámky k námitkám proti Bělohoubkovým zkouškám rukopisu Králodvorského". (Nákladem inž. Jos. Bareše. Tiskem České graf. Unie v Praze, 1921.)
[24] Citováno podle konceptu listu Kalouskova k pí. M. Červinkové, zachovaného v korespondenci Kal. - Kalousek soudil, že nelze provésti toliko důkaz o zcela přesném stáří Rukopisů, a psal v tom smyslu již dne 26. dubna 1886 Denisovi, že "palaeografie, chemie, filologie atd. mohou toliko dokázati, že není platných námitek proti pravosti; aby se však neodmluvně dokázalo, že jsou psány ve století 13. nebo 14., k tomu by bylo potřebí souvěkého notářského instrumentu", a přes to by prý odpůrci těch památek řekli, že jest i s pečetěmi falšován.
[25] Dne 16. prosince 1888 staročeské listy přinesly "Osvědčení" 16 profesorů filos. fakulty, kterým prohlašovali, že na rozdíl od ostatních členů té fakulty neuznávají časopisu Čas za svůj orgán; pod "Osvědčením" vytištěno mezi jinými též jméno Kalouskovo.
[26] O úmyslech realistů v příčině české žurnalistiky a při jednání o sblížení se Staročechy najdeš mnoho dat zase ve spise (vydaném od Zd. Tobolky) "Dr. Jos. Kaizl: Z mého života", díl II., zvl. str. 440-442. - R. 1889 vycházela v Čase serie článků "Deset let proti proudu" z pera J. Herbena; kde v nich byla řeč o Kalouskovi (jako v č. 11., str. 162-163), tento připisoval si do svého exempláru toho časopisu tu a tam glosy (po výtce o jednání o "klid zbraní"). - Kalousek v několika listech svých k dru Frant. L. Riegrovi naříká, že v staročesk. Hlase Národa vzmáhá se vliv tábora protirukopisového, a žádá, aby se tomu bránilo; i redakt. Hubáček že tomu vlivu přízniv. - O prvním a pozdějším (druhém) vyjednávání prof. Masaryka se Staročechy srovn. "Alb. Bráfa Paměti" (vyd. od prof. Jos. Grubra), str. 21-26.
[27] Toliko na dotaz paní Marie Červinkové (která vlivem prof. Ed. Alberta klonila se v ten čas k realistům) stran berlínské modři Kalousek odpovídá v svém listu z 10. března 1889 takto: "Jest pravda, že v jedné initialce RKho jest berlínská modř, barva, jejíž objev vůbec se klade do počátku 18. století. Ale také jest pravda, že pod touž modří našla se barva jiná, a pod tou ještě jiná, teda že dříve ta initialka měla barvu jinou, a berlínská modř jest její barva třetí. Ostatně initialky v leckterých rukopisech zůstaly nevyplněny" atd.
Městská knihovna v Praze [sign. D 4169]