Z P R Á V Y
RUKOPISNÉ SPOLEČNOSTI
Číslo 3. (řada II.)
V Praze, 30. června 1939.
Strana 33 až 37:
František M a r e š
Nenáviděná poesie.
Básně opěvují lásku, i hněv a boj, nenávist však jen k zlému.
Sláva, s jakou před dávnými časy přeneseny do Prahy zůstatky
sv. Vojtěcha, jejž "z mezí svých vyhnala země česká, svým by mohla
kořiti se bohům", vzdána také opěvateli toho návratu, nad "skalami modra
Vyšehradu", za nimi Praha "modrým horám v klíně". Národ, který tak vroucně
se přiklání ke svým básníkům, je silný národ a nikdy nezhyne; toto uznání
přišlo z Berlína. Dílo "národního osvobození", ježto dbalo příliš
přirozené moci, ale málo svobody národního ducha, neobstálo; národ český byl
postaven pod ochranu velkého národa německého, jehož jménem v Praze
prohlášeno, že německý národ chce ukázat světu, že umí si vážiti sobě
svěřeného cizího národa, že je rozhodnut respektovat jeho čest a přirozená
práva a zaručit volný rozvoj jeho bohatých darů na poli kulturním a
hospodářském. A sám Vůdce německého národa ve velké řeči 28.IV.1939
projevil úctu k českému národu. Není tedy národem cizím a neznámým, ve svých
více než tisíciletých dějinách neustále se stýkal a potýkal s národem
německým; ale jeho zeměpisná poloha byla otevřena se všech stran stykům s
evropským světem; tím je také nebezpečná národu málo početnému, takže si
může zachovat právo k životu jen kulturním tvořením. Proto ani není ku
podivu, že český národ právě v těch dějinných obdobích, kdy byl zbavován
přirozené moci a politické svobody, zápasil o svobodu ducha a tvořil
kulturní dílo vysoké hodnoty. Sjednotil se po celé své oblasti, zachoval a
pěstoval národní jazyk, tvořil lidové písně a pohádky, lidové umění, ohlížel
se po své národní historii; a v podzemním temnu rozrůstaly se národní
kořeny, takže z nich v osvícenské pohodě vyrostly silné kulturní výhony,
jimiž český lid dospěl na kulturní výši, jaké těžko dosahují lidové vrstvy
národů velkých, právě pro svou rozsáhlost.
Proto, po nezdaru "národního osvobození" politického, jest český národ v
denních listech horlivě nabádán, aby ze své více než tisícileté národní
tradice čerpal ryzí národní uvědomění, aby se opřel o nefalšovanou národní
historii, bránil se cizím ideologiím, aby svou vědu, filosofii, literaturu,
umění, morálku nehodnotil podle světového všelidství a nezatlačoval své
národní bardy úpadkovou cizí literaturou. Některé takové horlivé připomínky
jsou opravdu velmi nabádavé, poučné a varovné - svou omylností, na př.
připomínka knížete Svatopluka a věrozvěstů Cyrila a Methoděje i tyto "stopy
neodstrašily"; zase by bylo lépe zachovávat - svobodu mlčení.
Poučný omyl, snad jen zatajení, ukázal se také při velké národní oslavě
básníka Karla Hynka Máchy, pěvce jara a lásky, k jehož srdci národ se utíká
opájen krásou jeho básnické mluvy, jaké po něm dosáhl jen Erben. Kořeny, z
kterých vyrůstá krása, zůstaly utajeny, ačkoli z týchž kořenů vyrostla
umělecká kultura českého národa, jakou představují jména Mánes, Aleš,
Myslbek, Smetana. Kořen ten naznačen v jednom národním politickém listě
poznámkou, že právě v době putování našeho národního básníka Máchy památný
zámek Zelená Hora přešel do nových rukou, památné místo, kde r. 1817
resp. 1818 nalezen Zelenohorský Rukopis, zvaný podle obsahu Soudem
Libušiným.
Zda Máchovy básně souvisí nějak s básněmi Rukopisů Zelenohorského i
Královédvorského, zůstává utajeno, neboť básně těch Rukopisů stále ještě se
pokládají za - padělky, ačkoli jsou to pravé básně. Zdaliž v
Máchových básních jsou z nich nějaké ohlasy? V hlavní básni Máchově
"Máj" nejsou význačné ohlasy, kromě přídavných jmen tvaru jmenného, která
také byla uváděna za důkaz padělanosti básní těch Rukopisů; jsou to na př.:
Z mala okénka lampy svit, neb jasna měsíce světlá noc; v středu mlada
borku, nesmírné množství kol mala pahorku stálo; a dokonce: vyhasla ohně
kouř, k čemuž nominativ vyhasl oheň není možný.
Mnohem výraznější ohlasy jsou v jiných Máchových básních:
V širém poli dubec stojí; z temna lesa žežulička zakukala, zaplakala;
bílá holubice s dřeva na dřevo lítá. - Již bitva bojována, panoš se s oře
sníží, pouť jeho dokonána, dřímota zraky tíží, již dubec na něm stojí a srny
na tom hrobě pasou se v tiché době. - Tmavým hustým černým lesem prostovlasá
dívka bloudí, bosa hustým trním kráčí, z rozervaných bílých rukou krev po
šatě bílém kane -
A dále:
Zalká pláčem holubinným, úpí hlasem vlaštovice, smutné vydej zvuky mi,
varito, hlásati abych mohl žaly naše nelíčenými a ne cizími slovy, jako
Záboj ode srdce k srdci. - Praotec Čech v boji za českou zemi: Proti sobě
stála obě vojska, co dvé mračen na ztemnělém nebi, zbraně též i zraků
zapálených proti sobě sypaly se blesky, zazněl ryk, zazněl i třeskot zbraně.
Vystoupilo slunce na poledne, posud válka nerozhodnuta, ani semo ani tamo
není posud ještě ustoupeno v bitvě. Hle, tu vůdce nepřátel se řítí, raněný
co střelou rychlou levhard, těžký mlat se v silné pěsti leskne, chřestí plný
přes ramena toul. Stojí Jarmil proti jako skála, nepřátelský naň se vůdce
vrže - klesne Jarmil k zemi, zarachotí nad ním luk i toul. Vůdce Čech -
vrhne se na vůdce nepřátel, jednou ranou zdvojí jeho štít, zdvojí brnění i
prsy jeho, padne vůdce mezi mrtvoly, zarachotí nad ním brnění.
Ohlasy nejsou napodobení, nelze napodobit básně RKZ. Mistr ohlasů písní
slovanských Čelakovský vyhnul se ohlasům z básní Rukopisů. Mácha by byl
přece nepřijímal ohlasy z - Hankových padělků.
Básně Rukopisů měly velký vliv na krásu básnického jazyka; ale tento
živý pramen poesie, výtvarného a hudebního umění byl zanesen pískem pomluvy,
že básně ty jsou novočeský padělek, převlečený do chatrného staročeského
roucha, při čemž se ani neuvážilo, že je nesmírně těžké převléci jejich
verše do roucha novočeského. A při tom odpůrci jejich starobylosti
nedbají ani toho, že básně ty jsou napsány starým písmem na starých
pergamenech. Není jediného jazykozpytného ani dějepisného důkazu jejich
novodobého původu, a nemůže takovým důkazem být ani soubor všech možných
neprůkazných námitek; "vědecké přesvědčení" je příliš subjektivní; a
neobstojí před objektivním nálezem chemie a fotografie na hmotě písma a
pergamenu, který s jistotou dokazuje, že Rukopisy ty byly již při nalezení
r. 1817 velmi staré.
Osudný omyl, ano klam, že Rukopisy Zelenohorský a Královédvorský padělal
Václav Hanka "se společníky" ne před r. 1816, povýšili za dogma
vědeckého přesvědčení vědcové "české moderny", kteří pod vedením
prof. T. G. Masaryka ve jménu svobody vědeckého bádání v
zájmu vědecké pravdy a národní cti chtěli očistit český národ od "pověr", z
nichž první byla "pověra rukopisová"; boj proti Rukopisům nabyl rázu
politického, jeho vůdce dosáhl po válce i politické moci, jako by byl český
národ osvobodil z rakouského poddanství a zavedl ho do sfér "politiky
světové". Klamnost toho osvobození jest již zřejmá, ale klam padělanosti
našich Rukopisů se zachovává dále, ačkoliv osvobozeni od tohoto duchovního
poddanství a té úhony jest právě v této době velmi naléhavé, když český
národ jest odkázán do mezí své národní kultury a tradice. Překáží tomu
ostych z takového pobloudění citelnější duchovně nežli pobloudění
politické; a setrvání v tom klamu jen úhonu tu zesiluje.
Malodušná sklíčenost mohla by hledat omluvu ve fantomu obavy, aby snad
nebylo německému národu ku pohoršení, kdyby se mu doneslo, že básně těch
Rukopisů hlásají nenávist k národu německému. Jistě by se pohoršil nad
takovou denunciací, jako by mu překážely nějaké staročeské básně, které
vysoko hodnotily předně sami Němci, první Goethe. Za posledního boje o tyto
Rukopisy ozval se z Mnichova hlas, že tu nejde jen o staročeské
Rukopisy, nýbrž o dokument lidské kultury vůbec. Vždyť jsou také
pramenem dějin národa německého, vzácným před tisíci lety. První pochybnosti
o jejich pravosti nevyšly od Němců, nýbrž od Slovanů: Dobrovský zavrhnul RZ
dříve než ho uviděl, pro jeho tajemný původ a pro jméno "Čech". Kopitar
ponoukal ho i proti RK; slavisté Miklosich, Jagič, Brückner, Lamanskij
zavrhovali je jako padělky; také Francouzové Gaston Paris, Louis Leger,
E. Denis je zamítali. Hlavní útoky proti Rukopisům byly řízeny z Vídně.
Fejfalik, Päumann, Zeidler, Kuh, Büdinger, Paul Kisch nebyli všichni ani
praví Němci. Gebauer rozvíjel své jazykové důkazy proti Rukopisům v Jagičově
"Archiv für slavische Philologie" v Berlíně, kam obránci Rukopisů neměli
přístupu, takže německým slavistům zůstalo neznámo, že obrana ony důkazy
vyvrátila. Slavisté německé university v Praze, dokonalí znalci staročeské
literatury, byli by mohli přispět ku pomoci odpůrcům v posledním boji za
Rukopisy, ale - mlčeli o tom. Jedině školní inspektor
Dr. Joh. Knieschek na počátku boje r. 1888 vytknul, že v
Rukopisech se hlásá nenávist k Němcům, v čemž viděl důkaz, že to
nejsou básně národní, ježto lid nikdy nevytýká nepříteli jeho
národnost; že jsou to tedy padělky beze vší vzdělávací ceny i tím
odůvodnil vídeňské vládě, že zakázala v českých školách každou zmínku o
Rukopisech, kromě té, že jsou to - ohavné padělky.
Ale v té výtce "nenávisti k národnosti" jest omyl; v básních Rukopisů
není toho slova ani pojmu v novověkém významu. Báseň o vpádu "vojů
králových" do Čech na poč. IX. stol. praví: "přišel cuzí úsilno v
dědinu, cuzími slovy zapovídá"; tedy nepřítel je cizinec,
jehož zápověděm lid nerozumí, tedy "němec" všem Slovanům; nikoli tedy pojem
národnostní. Básně Rukopisů hlásají kruté nepřátelství i k Slovanům,
vpadnou-li do vlasti, plení a vraždí, jako Lučané, Polané; a naposled
Tataři. Narážky na Němce ve smyslu národním jsou v těchto Rukopisech řídké a
nevinné, celkem čtyři: v Libušině soudu (RZ) dovolává se Chrudoš
práva prvorozence na celou dědinu; ale sněm rozhodne, že oba bratři mají
dědinami v jedno vlásti; a tu povstává proti Chrudošovi Ratibor: "Nechvalno
nám v Němcích hledati právo". Ale právě tak nechvalným uznává bavorský
Minnesänger Wolfram von Eschenbach v Parsifalu: že nejstarší bratr má míti
celé dědictví otcovské, k neštěstí mladších. Jest otázka, co je
národu chvalnější?
Druhá "nepřátelská" zmínka jest o vpádu Němců Sasíků, když kníže Přemysl
r. 1203 s vojskem daleko ze země zajel k německému císaři Otě; tedy
žádné nepřátelství k Němcům jako národu, nýbrž k "Sasům
plenícím". Tomu odpovídá narážka třetí, kde kněz zálabský
vybízí pány k turnaji slovy: "V míře válku múdro ždáti, vezdy nám
súsedé Němci", a kde Zdeslav se chlubí "Očík zahnal Němce sbory"; stálé
stýkání právě nebylo bez potýkání. Čtvrtá narážka je nejtěžší, je-li
pravdivá: Dcera Kublajeva Chama vypravila se na západ "poznat cizích mravů,
oblečená v zlatohlavě, věnčena kamením a perlami"; divili se Němci kráse
také, záviděli bohatství, vypadli na ni v lese, zabili a pobrali zboží. A
tím zavinili vpád Tatarů do Evropy. Báseň RK líčí veliké boje křesťan s
Tatary, vyplňuje nápadnou mezeru v historii Evropy a představuje důležitý
pramen historický.
Básně Rukopisů Zelenohorského a Královédvorského kromě vysoké hodnoty
umělecké, jsou důležitý pramen historický také pro národ německý. Za takový
pramen se uznává také česká kronika Kosmova, kterou proto vydal Bertold
Bretholtz v Berlíně r. 1923, a stala se zvláště důležitou v přítomné
době. Kosmas, podle jména děkan kostela pražského, vypsal styky a půtky mezi
Čechy a Němci do r. 1125. V tom potýkání uvedl mnohé, nad čím by
se mohl pohoršit některý jemnocitný a nedůtklivý Němec; ale tisíc let staré
skutečnosti jsou důležitější. Pro srovnání s Rukopisy uvedeme některé
obrazy, jak je Kosmas vymaloval barvami sytými a živými.
Český kněžic Břetislav r. 1021, slyšev o Juditě, její kráse a
ušlechtilosti, rozhodnul se spíše mužně jednati, nežli schýliti ku prosbě
šiji; neboť uvažoval o "vrozené Němcům pýše, jak vždy s nadutostí a hrdostí
shlížejí na Slovany a jejich jazyk"; není možná, aby Judita nebyla má...
Vytasiv ostrý meč, přeťal řetěz jako stéblo... ostatní však jeho druhy,
kteří o tom nic nevěděli, nepřátelé udeřivše na ně zjímali, jedněm oči
vyloupali a nosy uřezali, jiným ruce a nohy uťali, a jen kníže s unesenou
pannou ztěží uniknul. - Když zemřel polský Kazimír a jeho synové ještě byli
nemluvňata, Břetislav uznal za nejlepší potírat své nepřátele a pomstít
příkoří, kterých se kníže Měšek (Boleslav polský), zmocnivší se Prahy
(r. 1001) dopustil na Češích, udeřil na PolRko, dobyl Krakova, Hnězdna,
přenesl tělo sv. Vojtěcha do Prahy, sto vozů se zvony a poklady
(r. 1039). Byl však udán u otce apoštolského, že porušil božské zákony;
čtly se církevní zákony, zkoumána svatá písma. Zatím přijeli poslové knížete
a českého biskupa, přinášejíce vzkazy podmazané více dary než uhlazené slovy
výmluvnosti i přiznali, co učinili proti církevním zákonům, ale že tak
učinili z dobrého úmyslu a že chtějí podle soudu napraviti zlý čin. K tomu
odpověděl otec apoštolský stručně: Chyba, když jí litujeme, neškodí. Ale
druhého dne pohrozil jim mečem klatby, ale že to učinili v dobrém úmyslu a
nevědomosti, má kníže a biskup vystavěti klášter hojně nadaný. Kníže
uposlechnuv, dal vystavěti ke cti sv. Václava mučedníka v Boleslavi při
řece Labi velmi pěkný klášter. - Ale císaři Jindřichu III.
(r. 1040) se doneslo stokrát víc než bylo pravda, že prý Čechové
množství zlata a stříbra odvezli z Polska; i hledal císař záminky, jak by
jim to zlato pobral; pohrozil Čechům válkou, nepošlou-li mu do haléře peníze
z lupů polských. K tomu Slované pravili: "Vždy jsme byli bez ujmy
našeho práva pod panstvím císaře Karla a jeho nástupců, náš národ se nikdy
nevzbouřil a i tobě ve všech válkách zůstane věren, jen když se k nám budeš
chovati spravedlivě. Neboť takový závazek nám uložil Pipin, syn krále Karla
Velikého, abychom platili ročně 120 vybraných volů a 500 hřiven. To ti
platíme bez odporu. Ale jestliže bys chtěl nás obtěžovati mimo obyčej práva
nějakým jařmem, jsme hotovi raději umříti než snášeti nezvyklé břímě..."
K tomu císař odpověděl: "Králové mají zvyk vždy něco nového přidávati
ku předešlému právu; každý nástupce na trůně královském rozmnožil řadu práv;
kdo spravují práva, nespravují se právy, protože právo má nos z vosku a král
má ruku železnou a dlouhou. Král Pipin učinil, co chtěl; ale neučiníte-li
vy, co já chci, ukáži vám, co zmohu ve válce." - A ihned sebral velmi
silné vojsko; jednou cestou, přes Srbsko, kázal Sasům vtrhnouti do Čech;
císař sám položil se táborem na obou březích řeky Řezny. Druhého dne mimo
hrad Koubu přiblížil se k hvozdu dělícímu Čechy od Bavor; poznal, že Čechové
zatarasili cesty v něm; rozmrzen, maličko se odmlčel, potřásl třikrát
hlavou, pojal strašný hněv císaře hodný, a prohlásil: Byť vystavěli hradby
vyšší než lesy, byť vyzdvihli věže do oblak, nic nezmohou záseky Čechů proti
Němcům; ať vystoupí nad oblaky a se ukryjí mezi hvězdami,
bídný a ztracený lid v nich nenajde ochrany žádné!
I kázal, aby všichni do lesa vtrhli a sám před nimi napřed vystoupil na
vysokou horu uprostřed hvozdu; a sedě na trojnoži, pravil ke knížatům celé
říše:
Čechů zbabělý dav jest ukryt v úvale tomto
jako polní myš v skrýši svých děr.
Ale zklamal se císař ve své domněnce, jejich opevnění bylo teprv za
druhou horou; tu císař, každého jménem volaje, posílal nejprve markrabí, pak
všechny vznešenější válečníky, aby pěšky šli do boje: Není vám třeba
pracného boje, jen sestupte dolů, oni jistě utekou ze strachu.
Leťte moji sokolové, pochytejte bázlivé holuby...
Hned podle rozkazu se valí obrněné voje, o první místo v bitvě závodí
velmoži, daleko široko lesknou se šiky... Nikoho však nenalezli sestoupivše
do údolí, na obou stranách jen hustý les a neprostupná místa. A jako
bývá při každém boji, že zadní voj žene přední do boje, tak velmoži již
unavení, byli od těch, kdo šli za nimi, tlačeni tak, že musili přejíti i
přes druhou horu. Ale již jim horkem a žízní lpí jazyk na dásních, sil
ubývá, pravice umdlévají, těžce nabírají dechu, a přece nemohou se
zastaviti; někteří hodí svá brnění přes štíty, jiní se opírají o stromy a
marně lapají naprázdno vzduch, jiní leží jako pařezy, lidé tlustí a nezvyklí
chůzi v boji pěším. A když narazili na opevnění, strhl se odevšad křik, a
jako oblak vystupovala z umdlených těl nad les pára. - Když to spatřili
Čechové, krátkou chvíli váhali, ale jakmile zpozorovali, jak oni ochabli v
síle, směle vyrazili z opevnění.
Ze studu nepíší dál, jak postihl takovou šlechtu
náhlé záhuby pád, jest nehodno písmem to líčit.
Nikdy nezahynulo najednou nepřátelským mečem tolik německé šlechty.
Zatím Sasové s vévodou Ekkehardem vtrhli do Čech a malou krajinu okolo
řeky Bíliny nepřátelsky zpustošili; když však jejich vévoda se doslechl zlé
zprávy, že Slované dobyli nad císařem vítězství, zastavil se u Hněvina mostu
na rozpacích, má-li se pokusit o štěstí v boji či s hanbou domů se vrátit.
Rozhodl se zkoušeti smýšlení knížete po poslech, radil mu přátelsky: Ty,
jenž se raduješ z vítězství v boji, byl bys lepším vítězem, kdybys byl
zvítězil prosením. Neboť ten král, jenž s malým počtem, jako by vás šetřil a
litoval, chtěl vejíti do vaší země, brzy přijde na vás s takovým množstvím
vojsk, že jim vaše studně nestačí a vaše země jich nepojme; potom budou
poslední věci horší než první. Proto radím a napomínám, pošli císaři po
věrných přátelích, ne skoupě, mamon; ten král vše přemůže, rozhněvané
udobřuje, nepřátele smiřuje. - Kníže Břetislav, pohněván jsa tím vzkazem,
pohrdnul prospěšnou výstrahou, a opřev ruku o jílec pravil: Řekněte svému
Ekkehrdovi, že o radu mi není zle; jestliže do tří dnů z naší krajiny,
zdržuje se všeho násilí, nevyjdeš, tímto mečem ti hlavu setnu a obličejem k
zadku položím. A tak Ekkehard odtáhl s hanbou do Saska.
Ale roku 1042 císař Jindřich II., vždy přeslavný vítěz, chtě
pomstíti pád svých reků, třemi cestami vtrhnul do země české, skoro celou ji
nepřátelsky poplenil, zapálil mnohé hrady, kterých Čechové hájit nemohli,
přitáhnul k hradu Praze a zastavil se s prapory před ním. Biskup Šebíř
potajmu v císařův tábor za noci se uchýlil z hradu. Břetislav neví, co
učinit má, duch bouří se všestranným bolem, lituje, že bojoval proti císaři
a pohrdnul výstrahou vévody Ekkeharda; prosbami chce přemoci toho, jehož
před tím přemohl v boji: Vedeš císaři války, jež triumfů nemají míti, naše
země je tvou komorou, my jsme tvoji a přejeme si býti tvoji. - Nad to mu
slíbil 1500 hřiven peněz, plat za tři léta prošlá:
jako když v zářící oheň, jenž mocnými plameny sálá,
někdo shora naleje množství vody,
nejinak císařův hněv král mamon utlumil v hlavě.
Neboť ten, jenž před tím do naší země vkročil nemilostivý, přijav
peníze, uzavřel mír a vrátil se milostiv.
Rok na to byl v Čechách takový hlad, že třetina lidu zahynula.
Kosmas líčí události s básnickou plastičností, která se často utvařuje v
klasický verš. V českém národě byli tedy za těch dávných dob mužové
klasického vzdělání a básnického ducha; takovým byl také Strachkvas, bratr
knížete, jenž jako mnich Kristian sepsal Legendu o sv. Ludmile a
sv. Václavu. Námitka, že v těch dobách nebylo v českém národě vyššího
vzdělání a básnického ducha, který by byl schopen vytvořit takové zpěvy,
jaké jsou v Rukopisech, pokládaných proto také za novodobé padělky,
námitka taková plyne z nevědomosti. Aby se ukázalo, že v těchto staročeských
rukopisech se nehlásá nenávist k Němcům pro národnost, možno ukázat ještě
jeden obraz vzájemných vztahů mezi Čechy a Němci v římské říši německého
národa, jejž vymaloval Kosmas jako souvěký živý svědek. K tomu třeba
připomenouti: V svaté římské říši německého národa povstal dlouhý a krutý
spor mezi mocí duchovní a mocí světskou, mezi papežem, jenž vládnul mečem
klatby, a císařem, jenž závisel na papeži svou korunovací. Němečtí králové
ustanovovali ve své říši biskupy, odívajíce je znaky duchovní moci, berlou a
prstenem (investitura). Světská moc usilovala o nadvládu nad mocí duchovní;
císař Jindřich III. ustanovil i papeže; proto bránila se církev
světským vlivům; papež Řehoř VII. naléhal na jinocha
Jindřicha IV., aby se vzdal práva ustanovovat biskupy a nerušil svobody
církve; a Jindřich IV. dal papeže prohlásit od německých biskupů za
nehodna papežství. Papež Řehoř VII. dal císaře do klatby, a říšská
knížata se postavila proti němu; Jindřich IV. musil se pokořit v
Canosse r. 1077; ale potom přece zase obdržel vrch, dal papeže
Řehoře VII. na synodě v Brixenu sesadit, a sebe novým papežem v Římě
korunovat r. 1080. Jindřich IV. zápasil za světský stát proti
církvi a říšským knížatům, nemohl sporu vyrovnat, nebyl sproštěn klatby;
proto jeho mladistvý syn Jindřich V. r. 1104 odpadl od otce k
církvi, převzal za souhlasu říšských knížat vládu v říši; a otec jeho,
Jindřich IV., prchnul před ním a zemřel v Luttichu r. 1106; církev
odepřela mu i poctu církevního pohřbu.
Tyto události vylíčil Kosmas v tomto obraze:
Když ďábel, vynálezce různic, je rozséval po okrsku zemském, ukázali se
jeho pomocníky někteří němečtí velmoži, kteří svedli syna císařova, aby se
chopil zbraně proti svému otci. Ten, utíkaje před tváří svého syna, opevnil
se s nečetným vojskem v Řezně a poslal pro knížete Bořivoje, aby mu přišel s
vojskem na pomoc. Čechové bez prodlení přitáhli a rozbili tábor nedaleko
Řezna na břehu řeky Řezny, na druhém břehu bylo ležení syna císařova. Tu z
těch, kteří se zdáli císaři příznivými, první Leopold, markrabě rakouský,
dal se v noci na útěk a vrátil se domů se svými; Děpold pak a Berengar,
markrabata, přešli do tábora krále Jindřicha Mladšího. Vidouce pak Čechové,
že jsou na všech stranách opuštěni, dali se v noci také na chvatný ústup.
Vida to císař, opustil Řezno a prošed jižním krajem po cestě, kudy se chodí
do Netolic, vstoupil do Čech. Kníže Bořivoj uctivě jej přijav, dal císaři,
jak on sám určil, průvod do Saska svou zemí, císaře důstojný, a dovedl ho až
k svému švakru Viprechtu. Odtud táhl císař skrze Sasko a přes Rýn, až přišel
do Luttichu, kde po nemnohých dnech pozbyl života i císařství 8. srpna
r. 1106.
Potom však povstal zlý svár mezi českými knížaty. Bořivoj, tichý jak
beránek, zbaven panství, také přičiněním svého bratra Vladislava; a
Svatopluk, zuřivější než tygr a divější než lev, dosazen na trůn roku 1107.
Král Jindřich V. v té době byl právě v Sasích; k němu pospíchal Bořivoj
a stěžoval si na bezpráví, jehož zakusil, a sliboval mu ohromné spousty
zlata a stříbra, vrátí-li mu nespravedlivě odňaté knížectví české. Král
vzkázal Svatoplukovi: Při koruně své nařizuji, abys bez odkladu ke mně
přišel; prodlíš-li, navštívím zcela jistě tvou Prahu v spravedlnosti a v
soudu. - On pak, shromáždiv vojsko, hned přišel a nad samým vchodem do
pomezního hvozdu u hradu Chlumce svolal velmože a dvořany a ustanovil jim za
vůdce svého bratra Otu; pravil: Já pojedu samoten a s nebezpečenstvím hrdla
budu zkoumati obojetné smýšlení královo; vy zde vyčkávejte, jaký výsledek
bude míti tento povážlivý podnik; ostatně všemohoucí Bůh činy vaše
předcházej a provázej. - A vzav několik svých s sebou, šel se slepě
vrhnouti do nastraženého osidla. Ó, jak pošetilý byl ten muž ve své
moudrosti, ba jak odvážný byl ten kníže ve své odvaze! Šel nejsa nepovědom
toho, co mu asi učiní král, podplacený zlatem a lakomý jako peklo. Když pak
přišel, král ho dal beze všeho slyšení vsaditi do vězení a svolav ty, kteří
s ním přišli, svěřil jim knížete Bořivoje, aby ho dovedli zpět do Prahy a
opět povýšili na knížecí stolec... Ale Ota, bratr Svatoplukův, seřadiv šest
pluků vybraných bojovníků... vtrhnul do ležení Bořivojova; ten však, zvěděv
o tom dříve, beze stopy ujel; ač nedosáhl, čeho žádal, přece slíbené peníze
králi zaplatil.
Svatopluk, kníže velkého jména, vsazen byv do vězení, musí poslouchati
rozkazů nejmenšího člověka a zakouší trápení od nehodných! Ach, jak ve hrudi
své jest těžkými starostmi zmítán, kolikrát pomocí předních mužů v paláci
hledí obměkčiti hněv králův! ale poněvadž se darmo tluče prázdnou rukou na
dveře královské, za to však ruka podmazaná láme ocel, slíbil králi deset
tisíc hřiven stříbra. Kdo by, octna se v tísni, nedal rád za svou spásu
všechno, co má? A přece, kdyby byl král od něho vymáhal sto tisíc
hřiven, nebylo by to o nic pošetilejší, než kdyby on byl za svůj život
slíbil třeba hory ze zlata. Z té příčiny král, přijav od něho přísahu
splněni slova, propustil ho a poslal s ním jednoho ze svých služebníků,
který měl přijmouti řečený plat. - Když pak přišel do Prahy, ihned oloupil
posvátné chrámy, sebral ženské šperky, ale stěží sehnal sedm tisíc hřiven
stříbra, za ostatní dal svého bratra Otu králi jako rukojmí. Rovněž biskup
Heřman půjčil z důchodů svého kostela knížeti 70 hřiven čistého zlata, též
bylo zastaveno z téhož kostela pět lemovaných plášťů u Židů v Řezně za pět
set hřiven stříbra. Opravdu nebylo Žida, ani kupce, ani směnárníka, nebylo
citárníka, který by nebyl rád přispěl knížeti ze svého měšce. Po několika
dnech však Ota vyvázl útěkem a vrátil se od královského dvora k svému
bratru, což vzbudilo u krále velkou nelibost. - Po čase však vznešená choť
knížete Svatopluka zrodila něžného syna a k mateřským prsům ho zvedla. Po
pěti měsících poslal pro něj císař Jindřich, ze svaté křestní vody ho
pozdvihl a podle sebe pojmenoval ho Jindřichem. Když ho poslal zpět k otci,
odpustil svému kmotřenci Svatoplukovi celý dluh, totiž tři tisíce hřiven a
uložil mu, aby byl přípraven vydati se s ním na výpravu proti surovým Uhrům.
Jako toto pacholátko, tak i poesie smiřuje.
ZPRÁVY RUKOPISNÉ SPOLEČNOSTI
Vydává společnost rukopisná. Řídí redakční kruh. Vychází nejméně čtyřikrát
do roka. Příspěvky adresujte Společnosti, Praha I., Konviktská 5.
Cena jednoho čísla K 2,- (pro členy Společnosti zdarma).
Formát 30 x 22 cm.
© Jaroslav Gagan
© Česká společnost rukopisná