Proti sofismatům
sborník odpovědí na nejnovější protirukopisové kampaně
Čsl. společnost rukopisná v Praze 1937.
František Mareš
Poznámky k článku doc. Jindř. Šebánka
"Rukopisy" po stránce paleografické.
Věda, která hledá důkazy pro předpojatou thesi, přirozeně si vybírá
skutečnosti, které se jí hodí a odsunuje skutečnosti odporující. Takový
vědecký duch se projevil hned v prvním článku "Rukopisy po stránce
paleografické" od J. Šebánka. Praví, že z literatury, kterou vyvolala v
posledních letech v život touha po rehabilitaci Rukopisů, předvším
Královédvorského a Zelenohorského (Šebánek, jak slušno, nevytýká "politické
účely"), z které čtenář míní se poučit o Rukopisech po stránce
paleografické, potřehne, že se tyto práce znovu a znovu vracejí k některým
otázkám, které náležejí v soubor daného thematu (totiž paleografie), na př.
k otázce, na jakém pergamenu jsou Rukopisy psány, jaké jsou iniciálky v
nich, obstojí-li tzv. proužkový důkaz proti RK, k domnělému Hanka fecit v RZ
i k rasurám v obou Rukopisech, že však se "práce ty velmi málo zabývají tím,
co je nejvlastnějším úkolem paleografie, totiž studiem písma Rukopisů.
Všímají si tak otázek víc technického rázu, z nichž se jedny týkají
jednotlivostí a druhé stojí na samých hranicích poznání paleografického, tam
totiž, kde se stýká paleografie s vědami jinými, tak s dějinami umění,
filologií a především s chemií a vědeckou fotografií. Zjev ten je aspoň z
části vysvětlitelný, protože práce, o které jde, jsou do značné míry pod
vlivem výzkumů, jimž se stanoviska dokumentární fotografie podrobil Rukopisy
před několika lety prof. V. Vojtěch. Šebánek, maje úkol vyložiti
neodbornému čtenáři "stručně, ale přesně" důvody, které tyto pseudopamátky
usvědčily z podvodu po stránce paleografické, měl by se také vyjádřit o
těchto výzkumech: o proužkovém důkazu, o Hanka fecit, o rasurách, které
stojí na samých hranicích poznání paleografického, ale sotva se toho dotkl.
Vytýká, že přece dokonalé reprodukce Rukopisů v publikaci Vojtěchově
vybízejí k tomu, aby obhájci Rukopisů podrobně zkoumali jejich písmo.
Vojtěchovy fotografie byly přece uskutečněny z podnětu odpůrců, měli by tedy
tento úkol především provést sami a ne jen stále ukládat úkoly obráncům. Ti
již po materielní stránce uvedli tolik důkazů starobylosti RKZ, čerpaných
právě z písma jejich (mezi jiným to, co nejvíc bije do očí, že na
fluorescenčních fotografiích RZ vychází písmo z obou stran listu), že
Šebánek jako odborník by je měl znát, zařadit je a zhodnotit.
Šebánek praví, že paleografie, založena jsouc na methodě srovnávací,
pokročila dnes již tak daleko, aby sama odpověděla; zda ta či ona
památka je tím, zač se chce vydávati. Ale proti RZ dovolává se Dobrovského,
jenž již r. 1824 pronesl svůj klasický soud o písmu RZ: "Kdo zná staré
spisy z několika století, zavrhne tu mazanici na první pohled, jako
nepravou." - Písmo RZ hájili Palacký, Šafařík, Brandl, Emler, ale Šebánek
míní, že to, co o písmu RZ zjistili, samo o sobě již znamená vážné námitky
proti jeho pravosti. Vytýká mi, že se opírám o starý článek Brandlův a
postihne mne tu v chybě: na s. 48 že píši, že takový tvar a jako
v RZ se vyskytuje ojediněle na konci XII. stol. a teprve v
XIII. stol. nabývá většího rozšíření; ale na s. 49 že jsem napsal:
třebas i tvar písmene a se vyskytoval až ve XII. stol. -
I vytýká Šebánek: Jen o stránku výše Mareš dobře ještě ví, že
tento tvar podle Emlera, jehož se tu dovolává, je doložen o sto let později!
- Velká nouze o chyby, děkuji.
Palacký, Tomek i paleograf Emler, píše Šebánek, neshledávají písmo RK
podezřelým (ani Dobrowký ne). Heslo, že RK na mezinárodním soudě paleografů
skvěle obstál, které i dnes ještě slýcháme, praví Šebánek, je založeno na
posudcích, které opatřil r. 1911 od několika paleografů francouzských a
italských nešťastný prof. L. Píč. Ve skutečnosti, praví Šebánek,
jsou ony posudky tak neurčité, ba zdrženlivé, že je vskutku odvážné z nich
cokoliv ve prospěch RK odvozovati. - Šebánek snad připustí, že z nich lze
odvozovati aspoň to, že nezavrhly RK jako padělek na první pohled.
Neštěstím jest J. L. Píč pro odpůrce RK.
Šebánek za to uznává, že prof. J. Friedrich uveřejnil velmi
cenné články o písmu Rukopisů v Nár. Listech 1914 a 1927: ve stručné
formě jsou tu shrnuty proti písmu obou památek námitky vskutku neobyčejně
závažné. - Tak zvláště, že RZ je psán zelenou barvou, proti
zvyklostem středověkým; jinak se osvědčil Friedrich na Paměti Přibyslavské.
Nyní však přijde zlatý hřeb - ultima necat - článku Šebánkova:
nejpodrobnějším rozborem Rukopisů, který shrnuje námitky starší, zejména
Friedrichovy, a přináší množství nových velmi jemných poznatků podrobně
doložených, je práce V. Hrubého v ČČH r. 1917: Psal Hanka
RK? Hrubý nezůstává jen při studiu písma oněch dvou nebo lépe tří
nejpopulárnějších památek, o jejichž rehabilitaci novým obráncům Rukopisů
především šlo, totiž RK, RZ a Milostné písně krále Václava (PMil - Šebánek
vytýká tu v poznámce Marešovi omyl, jehož objasnění ke konci), nýbrž Hrubý
pojímá ve svůj rozbor i oněch 5 dalších kusů, které se vynořily v
objevitelských letech a o nichž ani obránci mlčky nebo výslovně
nepochybovali, že jsou moderní padělky. Jsou to: Zlomek překladu evangelia
sv. Jana (EJ), padělané glosy v Mater verborum (MV), překlad žalmu 109
a začátku žalmu 145 (Ž), Píseň na Vyšehrad (PV), a Libušino proroctví (LP).
Srovnávacím studiem písma všech těch kusů dochází Hrubý k úsudku, že jsou
psány všechny jednou rukou moderního falsátora; srovnávaje pak s písmem
padělků písmo Hankovo, nachází mezi obojím písmem několik shod, které jej
vedou k závěru: všechny padělky, o které jde, napsal Václav Hanka. - Tak
soudil také grafolog Sandek v přednášce před Českou akademií. Jenom že staré
přísloví praví: Kdo chce dokázat příliš mnoho najednou, nedokáže nic.
A tak i Šebánek opatruě zmírňuje rozběh: "není ovšem možné v rámci této
stati ukázati čtenáři krok za krokem, jak Hrubý k svému úsudku došel. Je to
už osud všech analytických prací a zvláště tak drobnohledných, jakou je
právě práce Hrubého, že se jejich důkazová stavba nedá shrnouti do několika
řádek. Všimněme si však aspoň hlavního myšlenkového postupu práoe. Hrubý
vychází od EJ, MV a Ž. Všem těm kusům, hlásícím se na prvý pohled do X. a
XIII. stol., je společné to, že to jsou pouhé meziřádkové vpisy do
staré latinské předlohy, která byla, aspoň EJ a MV, původcem vpisků graficky
napodobena. Hrubý však shledal doklady toho, že se ony vpisky v EJ a MV od
svých předloh přec jen graficky uchylují a že některé takové
charakteristické úchylky se tak v obou falsech zase opakují. Odtud mu
vyplynul první závěr: vpisky do EJ a MV jsou dílem jedné osoby: tytéž
písmenné znaky (na př. nápadně vlevo nakloněné a, jehož bříško bývá
nahoře nebo dole otevřené, b a i obyčejně tupě nasazené, a
ohnuté dole náhle vpravo, podobne tak i l) shledal dale v Ž a
usoudil, že jeho český text pochází proto od téhož falsátora. Povšechně
zjistil Hrubý a příklady doložil ve všech třech padělcích zcela neobvyklou
nejistotu vedení pera, duktu písma. Písmena nejsou psána, nýbrž kreslena, v
detailech se od sebe liší táž písmena, i když stojí blízko sebe; tak na př.
v EJ písmeno e je psáno osmerým způsobem."
"Poněkud jiné povahy," píše Šebánek, "je zbývajících 5 kusů," totiž RK,
RZ, PMil, PV a LP. "Nevznikly totiž podle nějakého nám známého grafického
vzoru. Na prvý pohled se zdá zajisté nemožným, zachytiti v nich stopu toho,
že by snad mohly být dílem jedné ruky. Nelze však zapomínati, že jejich
paleografická tvář zase musí být různá už proto, že jde o kusy, které
se svým písmem chtějí patrně hlásiti do různých dob. Tak RZ snad
ještě do stol. IX., PMil do stol. XIII.; RK do stol. XIV.
Pravím patrně, protože ve skutečnosti ani jediný z těchto kusů není
psán písmem, které by bylo pro určitou dobu typickým. Každý z nich
představuje vlastně směs tvarů písmen dob různých. Jen tak se vysvětlí velké
rozdíly v odhadech paleografů, kteří se pokusili tyto kusy datovati... A
dále: mají-li snad padělky společného původce, musilo mu přece jít především
o to, aby se neprozradil totožností písma v nich."
Šebánek uzavírá podrobný výklad o výzkumech V. Hrubého takto: "Jak
patrno, podařilo se Hrubému shromážditi dosti indicií k
podpoře jeho závěru, že všechny kusy, kterými se zabýval, byly napsány
jednou osobou moderního falsátora. Pokusil se pak i o to, hledati tytéž
charakteristické znaky písemné, s kterými se setkával v padělcíeh, v písmu
toho, na nějž především padá podezření, že je původcem oněch padělků, totiž
V. Hanky. Ani tu Hrubý nevyšel naprázdno a upozornil na několik
pozoruhodných detailů. Než s touto věcí nemíním se tu již blíže obírati a to
proto, že důkaz, který Hrubý podává, nemůže, domnívám se, být
ještě označen za úplný a dokonale přesvědčující. Bude tu ještě třeba
další svízelné práce, bude tu třeba zkusiti i novější methodu, která
se v paleografii nyní uplatňuje, totiž sledování tak zv. úhlu písma
(Schriftwinkeltheorie)." - (Zdůrazněné ode mne. F. M.)
To jest slabý výsledek Hrubého jemné, hlavní, stěžejní práce. Šebánek
vytkl mi, že ač jeem věděl o této práci Hrubého z r. 1917, že
polemisuji jen s mladší prací tohoto autora z r. 19l9 "RK, padělek
Hankův". Že neznaje nebo nechtěje znát příslušné doklady prostě je
ironisuji, že bojuji pouhými slovy, nikoli důvody. Šebánek sám ironisuje ty
"doklady" jejich výsledkem, kterým jsou pouhé indicie, takže bude
třeba ještě další svízelné práce. Tu vykonat náleží tomu, kdo
dokazuje, že všechny ty pseudopamátky psal Václav Hanka. Hledal jsem
několikrát ČČH z r. 1917, vždy byl v ruce někoho, jenž mi tím ušetřil
marnou práci.
Šebánek se táže: zda se podařilo něco z námitek; o nichž jsme právě
slyšeli, vyvrátiti obráncům pravosti Rukopisů? Praví, že v podstatě vše, co
bylo o písmu Rukopisů od obránců řečeno, najdeme již v hlavním spise vůdce
obrany prof. Mareše z r. 1931. Nebojoval jsem proti nálezům
Hrubého jen slovy, nýbrž také důvody a doklady. Šebánek sám praví
(s. 124), že Hrubý také doložil, že ten, kdo psal RK na s. 12-23
chtěje napsati ř, zapomněl celkem sedmkrát, že je zpravidla píše
rs, a proto přepsal po r následující písmeno, které již začal
psáti, na s. Na jiných stránkách Rukopisu, praví Šebánek, našel Hrubý
sice také případy toho, že písař na s po r zapomněl, že oprava
je tu však provedena jiným způsobem: písař prostě chybějící s mezi
r a následující písmeno připsal. Šebánek soudí: i středověký písař se
mohl sice mýliti a vynechati nějaké písmeno; sotva však se mohl tak nápadně
mýliti právě při psaní ř (rs), když byl zvyklý takto psáti.
Nápadné mýlky jsou za to vysvětlitelné snadno u falsátora moderního, který
byl zvyklý psát ř prostě jako r s háčkem. (Z toho potom
šířena pověst, že v RK se píše ř s háčkem.) Šebánek zamlčel, že v Marešově
"Pravdě o Rukopisech" s. 94-95 je tento klam, z něhož Hrubý dovozoval,
že "proužky" byly psány naposled, důkladně vyvrácen. Způsob psaní rs
je v celém RK stejný. Šebánek jen poznamenal, že "snad je poněkud
upřílišněna domněnka, kterou z toho chce Hrubý vyvozovati, že ten, kdo RK
psal, napsal nejdřív stránky, kde je první způsob opravy, a pak teprve
stránky před tím jdoucí a následující, ale že jeho pozorování je přec jen
cenné". - Ano, velmi cenné pro obránce Rukopisů, jako jiné klamy
odpůrců: proužkový důkaz, Hanka fecit, berlínská modř pod starým zlatem.
Šebánek, pravě, že bude tu třeba zkusiti i novější methodu, která se v
paleografii nyní uplatňuje, totiž sledování t. zv. úhlu písma,
přehlédl, že v Marešově knize "Pravda..." na s. 101 jest již této
methody užito. Tu jest fotografický doklad, že Hanka r. 1817 nedovedl
napodobit sklon písma RK, ač jej před tím krátce měl sám celý napsat. Na
rasuře vepsal místo co - cíe, ale virguli na í, která v celém RK má velký
sklon, napsal téměř kolmo; a nedovedl napsat pismeno e, ač měl vzory (ie)
těsně v řádce nad tím. Hrubý ani Šebánek nedbají rozdílu v písmě PMil a RK;
tam se neoznačuje i puntíkem ani virgulí, která je tak význačná pro RK.
Šebanek si ani nevšiml, co jest o tom psáno na s. 20 Marešovy
"Pravdy...".
Za to vytkl mi Šebánek omyl v příčině PMil. Poznamenal (s. 118), že
této písně se dnes ujímá také Mareš, hlavně ovšem proto, že na témž listě a
týmž písmem je opsána jedna báseň z RK (Jelen). Svůj důkaz pravosti PMil
zakládá Mareš na odmítnutí posudku komise z roku 1857, která shledala, že na
pergamenovém listě, na němž je tato píseň napsána, jsou patrny stopy
vyškrabaného písma, které náleží do XV. stol. - Odmítl jsem onen
posudek komise na základě jejích vlastních protokolů: její nejurčitější
nález zní: vystoupily na jevo zřetelně písmeny písma pod nynějším textem,
nemohly však býti čteny. Tedy žádný důkaz latinského písma z XV. stol.
v řádkách textu, čímž měla býti podvodnost českého textu dokázána. Výslovně
jsem uvedl (s. 17), že PMil a Jelen, písmem XIII. stol., není
žádný palimpsest, a poukázal na palimpsestové fotografie, které neukázaly
ani stopy po vyškrabaném písmu.
Ale Šebánek píše: "ať už soudíme o odmítnutí Marešově jakkoliv (nesmí se
soudit jakkoliv), jedno je jisto: Mareš sám připouští, že PMil je psána na
pergameně, z něhož bylo písmo, jímž byl původně popsán, vyškrabáno. Jde tedy
o t. zv. palimpsest. Ale můžeme si představiti u nás palimpsest v
XIII. stol.?" - Kde vyzkoumal Šebánek to "jedno jisté": Mareš sám
připouští, že PMil je palimpsest? V "Marnosti" s. 190 stojí: v
řádkách textu Jelena a PMil nejsou zjištěny žádné zřetelné písmeny
latinského textu. A kdyby i to byly palimpsesty, není tím dokázán
jejich novodobý původ. A to pochopil Šebánek, jako bych připouštěl
palimpsesty. Nesmí se soudit jakkoliv!
Pruh pergamenu, na němž je napsána PMil a Jelen písmem XIII. stol.,
vypadá jako vystřižen z folia popsaného aspoň na třech sloupcích. Šebánek
jako paleograf měl si toho především všimnout. Ale takto první článek v
časopise "Věda a život", který měl stručně, ale přesně vyložit
neodbornému čtenáři důvody, které tyto pseudopamátky usvědčily z podvodu,
vydal svědectví pravdě proti pseudovědě. Obránci Rukopisů mohou tedy v
naději očekávat články další.
© Jaroslav Gagan
© Česká společnost rukopisná