Národní listy
Materiál k chemickém prozkoumání
Rukopisu královédvorského a zelenohorského.
18. a 19. května 1886
Národní listy (č. 137, 18.5.1886, příl. s. 1):
Julius Stoklasa
Materiál k chemickém prozkoumání
Rukopisu královédvorského a zelenohorského.
Munificencí některých vzácných příznivců byly mi popřány k chemickému
badání latinské pergamenové manuscripty 13. století; zkoumáním shledal
jsem tak zajímavá fakta, že nemeškám v krátké úvaze nejdůležitější
sděliti. -
Prve, nežli přistoupím k resumé, dovolím si v malém rámci načrtnouti,
co víme o starých inkoustech ze spisů starších i novějších.
Plinius uvádí v "Hist. Nat." ,jako součástky inkoustu saze a
gumu. Marcianus Capella připomíná poprve odvar duběnkový (gallarum
gummeosque commixtio). Též barvivo ze šťávy Sepie obecné (Sepia
officinalis). Ale nad tyto způsoby nepoměrně většího rozšíření došel
inkoust kovový (minerálný) - jehož konstituce úplně však není známa.
Dle nejnovějšího badání soudí J. Wattenbach ve svém díle "Das
Schriftwesen im Mittelalter", Lipsko, 1875, že rozšíření nejhojnějšího
dostávalo se inkoustu z modré skalice a z duběnek. Max Pettenhofer na
základě pozorování a zkoumámí manuscriptů z dob klasických se prohlásil,
že snad z gumy, modré skalice a sazí inkoust byl vyroben. Inkoust ten
vsál se v pergamen, že smýti ho nebylo možno (doklady podává též
Wattenbach).
Středověký spisovatel Theophilus píše v "Diversarum artium schedula"
ze 12. století o inkoustu ze skalice a gumy, z duběnek, vína a octa,
z odvaru hlohového (Crategus oxydcantha). Z Codexu z roku 1412 v
kapitole: Ad faciendum bonum incaustum dovídáme se zpráv obdobných; též
recepty publikované v Archivu redigovaném Jiřím Pertzem (Archiv der
Gesselschaft für ältere Geschichte, Band X., 1848) nepřináší
nijakých novostí.
Píše zejména:
Ad faciendum bonum atramentum: Vitrioli quarta mediata sit uncia gumma
Integra sit galle, super addas octa falerni. -
Inkoust ze skalice, duběnek, gumy a vína pronáší Pertz ve středověku za
nejrozšířenější. Pravý charakter inkoustů starých celkem neznáme - jako i
přípravy jejich. Nutno konstatovati, že zakryta nám jest tato veledůležitá
palaeognostická stránka rouškou temnou!! - - - -
Svým vlastním zkoumáním dospěl jsem k poznání, že užíváno bylo inkoustu
připraveného pomocí solí měďnatých a železnatých.
Inkoust měďňatý vyroben byl pravděnejpodobněji ze síranu měďnatého čili
z modré skalice, železnatý ze síranu železnatého čili ze skalice zelené, při
čemž ovšem užíváno rozdílných ingrediencí organických.
Makroskopickým výzkumem, za spolupůsobení agentií chemických shledáme,
zdali inkoust je železnatý, železnato-měďnatý nebo dokonce měďnatý.
Manuscripty s inkoustem měďnatým bývají obyčejně zelenavé nebo špinavě
zelenavé - pergamen na manuscriptu ze 12. století jest až na spodní
stranu látkou měďnatou prosáklý.
Sůl měďnatá v inkoustu působí časem v albuminoid či proteid pergamenu,
že povstává sloučenina barvy zelené, jíž lze pod mikroskopem úplně isolovati
od ostatní látky pergamenové.
Dobře jest, proprati kousek takového popsaného pergamenu ve vodě
destilované. Písmo jasně vystoupí buď zelenavě nebo zelenavěhnědě (při
inkoustu měďnato-železnatém), ale nezmizí - a díváme-li se pak na
pergamen proti světlu zříme, že písmo jest s pergamenem (t. j. s
proteidem pergamenu) úplně sloučeno v čistě zelenou nebo zelenohnědou
substanc. Analysi mikrochemickou sledovati lze zajímavé reakce na
sloučeniny měďnaté; konečně pozoruje se, kterak sytě zelená masa jeví
při zvětšení úplně jinou konstituci než popsaný pergamen.
Onu masu, jíž tvoří glutin (albuminoid či proteid pergamenu) se
síranem měďnatým, možno uměle si připravit. A její vlastnosti jsou zcela
obdobny, reakce její docela tytéž, jako vykazuje přirozená masa na
rukopisedh. Umělá tato masa jest konstituce rosolovité a tuhne, usíchajíc
ve hmotu klihovitou, zelenou; nelze jí tudíž ovšem užíti při psaní. -
Mnohé rukopisy v našem museu mají na některých místech písmo černavé
- avšak spodní vrstva je čistě zelená. Jest pravděpodobno, že hořejní
vrstvička má huď původ v sazích aneb ve sloučenině železité
(při inkoustu měďnato-železnatém). Propereme-li destilovanou vodou
takový manuscript, zbude písmo zcela zelené.
Za přítomnosti p. bibliotekáře Vrťátka a kustoda p. Patery,
smývali jsme zelené písmo N ve slově argento na
straně 59 rukopisu ze druhé pol. 14. stol. i zůstalo na konec
neporušeně a čistě zeleným. Vedle stojící křížek byl hnědý; když jsme jej
několikráte promyli, objevil se nám rovněž zeleným.
Tentýž úkaz podal manuscript z IX. století "Martyrologium
Romanum". - Rukoptsy úplně prohnilé a na polo rozpadlé jeví mnohdy celá
místa zelenavá. - Příčina jest patrně zase sůl měďnatá, jež vlhkostí
povzbuzována vsávala se do širších a širších periferií. Takové případy
shledal jsem na Polyglotním zlomku žalmu verše prvního (ze
14. stol.), jakož i na manuscriptu "O pouštění krve žilou".
Na rukopise ze 14. století byly mi k disposici ozdobné iniciálky a
i ty jsem chemicky prozkoumal.
Výsledek byl, že barveny jsou azuritem (dvojuhličitanem
trojmědnatým) a malachitem (uhličitanem dvojmědnatým). Vrstvičku
barvy modré a zelené jsem seškrabal a pergamen propral, načež pozoroval
jsem pod drobnohledem opět albuminoid mědnatý zelenavě zbarvený, jako
při písmu. Analysou pak došel jsem k reakcím harmonickým s dřívějšími.
Tolik zatím o inkoustu mědnatém.
Inkoust železnatý tvoří na povrchu tmavou, též rezavou vrstvičku, která
se rozpouští již ve slabé kyselině chlorovodíkové a reaguje zřetelně na
železo.
Sloučeniny s albuminoidem jsou hnědé i špinavě žluté, nevnikajíce až
do spodní vrstvy pergamenu.
Inkoustem železnatým psán jest dle výzkumu prof. Vojtěcha Šafaříka
rukopis Královédvorský, Alexandreis budějovicko-musejní. Per analogiam
soudím, že i Mastičkář, Život sv. Štěpána atd.
V Mastičkáři připsané jest slovo V. Hankou quisty - jež ale
každý laik pozná - dle novějšího exterieru inkoustu.
Přípisek k 109. žalmu (mezi řádky) - glos v Mater Verborum užil
falsátor - patrně barvy rezavé - aby též označil inkoustu železitost.
Neméně zajímavá jsou falsa: Milostná píseň krále Václava, Libušino
Proroctví a píseň pod Vyšehradem; makroskopickým pozorováním zříme barvy
moderní. By ale totéž písmo tím více starobylosti nabylo, přimaloval k
písmenkům jednotlivým - zelené odstíny - obyčejným barvivem.
Falsa jsou tak neopatrně a tak bez důmyslu zhotovena, že teprve zříme,
jak plané jsou domněnky o padělání RZ a RK.
Národní listy (č. 138, 19.5.1886, příl. s. 1):
Dokončení.
Uvažme vše, co nalezl jsem při výzkumu manuscriptů s inkoustem mědnatým
a železnatým z 12. a 13. století a prostudujme nyní parere
Cordy o Rukopisu Zelenohorském a exploraci jeho z let dřívějších
(z r. 1835), jež píšou Pavel Šafařík a Palacký (Die ältesten
Denkmäller der böhmischen Sprache 1840), strana 20:
"Die ganze Tinte ist, ihrer materiellen und wägbaren Substanz nach,
von dem Manuscripte verschwunden, und nicht ein Atom davon ist auf der
Oberfläche des Pergaments geblieben; was man von ihr sieht, ist nicht als
der blosse Eindruck, die Wirkung, die einst der Tintenstoff auf das
Pergament hervorgebracht, die feine Flüssigkeit, die dasselbe eingesogen
und absorbirt hat, von der es aufs innigste durchdrungen und modificirt
ist, ohne dass irgend etwas mehr von der Tintenmasse auf demselben
aufläge. Mit andern Worten: es ist auf dem Pergamente kein Agglomerat
oder Niederschlag von Tintenstaub mehr vorhanden, den man, wie bei alten
Schriften gewöhnlich, ablösen, wegradieren oder wegwischen könnte: sondern
was van der Tinte übrig geblieben, ist dasjenige, was in die Substanz des
Pergaments eingedrungen ist, was sich mit ihr chemisch verbunden, und die
Fasern mil der Tintenfarbe durch und durch imprägniert hat."
Nezříme tu frapantní souhlas s makroskopickým výzkumem naším? Corda
nalezl sloučeninu inkoustu - s pergamenem, čili dle pozorování našeho, sůl
minerální sloučenu s proteidem pergamenu již v r. 1835 - tedy ne ani po
20 letech!...
Pozorováním písma Rukopisu Zelenohorského - objeví se nám skutečně
slabým zvětšením úplně obdobná substance - jak při manuscriptu z
12. století s inkoustem mědnatým. Jest zelená - a činí dojem sloučeniny
glutinu se síranem mědnatým.
Než čtěme dále parere Cordy:
"Was die Tinte betrift, so kann ich dieselbe nur für Eisentinte
erklären, wie die rückgebliebenen Spuren derselben mit Reagentien
unbezweifelt darthun. Welcher Art aber diese Eisentinte war, ist
unenträthselbar, denn es ist nicht möglich, nachzuweisen, ob es eine mit
Eisenvitriol und Galläpfeln, oder mittelst Eisenbeitze und einer
Rindenabkochung beraitete war, da die eigentliche Tinte durch das Abwischen
verschwunden ist, und nur die so denkwürdige grüne Verbindung von Eisen mit
der Pergamentfaser zurückgelassen hat. Wir kennen jetzt keine solche grüne
Eisenverbindung, mil thierischem Leime, oder einem andern thierischen
Stoffe, jedoch ist die Chemie organischer Verbindung der Art zu neu um auf
solche Fragen, wie die vorliegende antworten zu können..."
Síran železnatý ovšem netvoří substance s glutinem (proteidem pergamenu)
zelenou - ale za to síran mědnatý.
To ovšem nebylo vše Cordovi známo - a proto ani netuše, že sám
prohlašuje inkoust za mědnato-železnatý píše, že obdržel mimo jiných reakcí
též s ferrocyanidem draselnatým reakci krvavě červenou (citlivé zkoumadlo
na měď). I v mikroskopickém výzkumu diví se, proč u RZ jeví
písmo vlákna barvu zelenou, kdežto tak mnohé jiné rukopisy, jím zkoumané,
měly vlákna žlutavá neb hnědá. Resumé ze všeho vyzírá - že jest Rukopis
Zelenohorský psán inkoustem železnato-mědnatým, aneb dokonce mědnatým. Nejen
makro i mikroskopický výzkum úplně souhlasí s paralelním porovnáním
manuskriptů 12. - 13. století.
Harmonické objevy v příčině konstituce glutinu pergamenu se solí
mědnatou budou zajisté nití Ariadny, jež povedou nás z labyrinthu lichých
domněnek o nepravosti RZ. Neboť tolik dnes již mohu konstatovati, že
jen stáří a délka času byla s to vyvolati vzájemnou kopulaci.
Byť i nebyl výzkum chemický - jejž Corda provedl - úplně správný - však
mikroskopicky nápadně se shoduje s porovnáním manuscriptů 12. a
13. století. - Co se týče qualifikace mikroskopické - o té pochybovati
nám nelze, neboť sám Alex. Humbold poznamenává Augusta Josefa Cordu
jako zručného a talentovaného mikroskopika. August J. Corda publikoval
nejen mnoho cenných bádání z oboru phytopalaeontologie, ale celá řada
histologických a fysiologických studií pojistila mu jméno světové.
V kritickém stadiu nalézati se bude celá frakce, jež prohlašuje Rukopis
Zelenohorský za falsum - pakli se potvrdí s celou určitostí, že inkoust
byl mědnatý neb železnato-mědnatý. Jest známo, že teprve v letech šedesátých
určili měď chemikové v manuscriptech z dob klasických a středověku.
Tedy ani Jiří Pertz (zřel RZ v roku 1843), ni
dr J. Wattenbach (prohlížel RZ v roku 1848), ni
dr. prof. Sickel - netušili - že písmo zelené vyvolává inkoust
mědnatý.
Dr. Theodor Sickel, profesor palaeografie na universitě vídeňské,
přednáší již r. 1858: "Libušin soud" psán jest inkoustem šťávozeleným,
jenž jest zřejmou známkou falsifikace, poněvadž ve starých památkách užívalo
se toliko inkoustu černého a červeného a zelená barva, kde se shledává, jest
jenom účinek oxydace na některých místech rukopisu vzduchu vydaných.
(Šembera: Libušin Soud, 1879).
Ptám se: mohl věděti domnělý falsátor, že připravován byl inkoust pomocí
skalice [*] již r. 1810-1816?
[*] zřejmě vynecháno: "modré" (poznámka L. Matoušek)
Šafařík, Palacký, Corda, Staněk, profesor chemie na polytechnice
pražské, soudili o RZ, že psán jest inkoustem pouze železnatým - neboť
že by existoval inkoust mědnatý, neměli všichni ani tušení.
Náš falsátor byl tedy i obratný chemik, který již na počátku století
prozkoumal manuscripty cizí a zvěděl, že staří užívali inkoustu mědnatého,
on pak na základě dlouholetých experimentů připravil si inkoust, jenž
vyvolal sloučeniny s proteidem pergamenu - jako vidíme u jiných,
nepadělaných manuscriptů pergamenových!
Prosím pánové - zde zříte Vaši paralogii.
Než nejsme ještě u konce se zkoumáním RZ a RK, naopak v počátcích,
snaha naše nese se na základě vymožeností exaktních, v cizině
získaných, manuscripty naše brániti - pokud chemie i mikroskopie jest s to,
náhodné otázky palaeografické řešiti.
© Jaroslav Gagan
© Česká společnost rukopisná