Masarykova abeceda
výbor z myšlenek Tomáše Garrigua Masaryka
uspořádal Jaroslav Dresler
Melantrich, Praha 1990.
Strana 173 a 174:
Rukopisy
Nynější stav sporu o Rukopisy královédvorský a zelenohorský se
nesrovnává ani s naší ctí, ani s pravdou. Doma i v cizině si velmi škodíme.
Doma slyšíme často pochybnosti o pravosti našich starých literárních
památek a tyto pochybnosti často vyslovují mužové, kteří by tyto památky
rádi, velmi rádi obhájili a zachránili. Mohu vám jmenovat muže, o jejichž
vlastenectví nemůže být pochybnosti, kteří však Rukopis královédvorský buď
zavrhují přímo, nebo o jeho pochybnosti aspoň pochybují - a tito muži jsou
snad proto zrádci národa? Sám jsem o věci dlouho uvažoval a z rozmluv s
mnoha odborníky jsem dospěl k názoru, že právem smím prohlásit, že
o pravosti Rukopisů silně pochybujeme a že si proto rozhodně musíme
přát, aby se tato věc konečně náležitě vyšetřila.
Je zapotřebí dvojího: Předně musíme nestranně popsat okolnosti, za nichž
byly Rukopisy nalezeny, a za druhé musíme Rukopisy prozkoumat. Pokud se týče
prvního bodu, víme, že Hanka leccos zfalšoval, a proto se bez nejpřísnější
kritiky nedá pravost Rukopisů, které nalezl, potvrdit. To je mi tak jasné,
že naprosto nechápu, jak může rozumný člověk denuncovat ty, kteří se
zasazují o důkladnou analýzu Rukopisů, a jak je možné ji tak dlouho
odkládat!
Athenaeum, 1886.
Tím, že se Palacký při líčení staročeských a staroslovanských poměrů
držel Rukopisu zelenohorského, vznikla zajímavá shoda mezi ním a Engelsem.
Rukopis zelenohorský je nepochybně napsán podle Chateaubriandova líčení
indiánského kmene Natchezú (v Atale). Tento kmen je hospodářsky podobně
organizován jako Morganovi Irokézové, a tak tedy Palacký a Engels líčí
starou společnost v mnohém podobně.
Otázka sociální, 1898.
© Jaroslav Gagan
© Česká společnost rukopisná