Jan Herben
T. G. Masaryk
Život a dílo presidenta osvoboditele
1938
Strana 27 až 29:
Roku 1817 "nalezen" byl ve Dvoře Králové starý rukopis s řadou básní
epických a lyrických a roku 1818 "nalezen" druhý rukopis, zlomek básně o
Libuši; ten prvý velmi dobrodružně Václavem Hankou, ten druhý tajemně
neznámým člověkem na Zelené hoře u Nepomuku, ale poslán také Hankovi, jenž
byl bibliotekářem nově založeného musea. Tyto rukopisy byly vždycky
podezřelé. Prvním jejich odpůrcem byl patriarcha slavistiky Josef Dobrovský.
Zejména mezi učenci ruskými a polskými nebylo v ně víry. Když Dobrovský
zemřel, generace Jungmannova nabyla odvahy uctívat je, a Hankovi přibylo
chuti k novým nálezům.
Roku 1857 uhodilo. Pavel Šafařík psal 22. února profesoru Pogodinovi:
"Nyní něco pro Vás samého. Museum jest nuceno zřídit nestrannou komisi ke
zkoušení pravosti některých staročeských zlomkův. V prvých dvou
seděních, jimž jsem byl přítomen, dva staré zlomky bídně propadly. Jsou to
hanebné podvody - a fabrikant není neuhodnut. Komise bude ve svých poradách
pokračovat a zajisté propadne ještě několik jiných památek, jež se za staré
vydávají. Než o tom se musí mlčet, dokud komise svých výsledků neuveřejní
tiskem. Tedy k jiným ztrátám ještě tato hanba."
Propadly při této zkoušce Píseň na Vyšehrad a Milostná píseň
krále Václava; nebylo pochyby, že mezi těmi jinými, které čeká týž osud,
Šafařík mínil Rukopis královédvorský a zelenohorský. Nepropadly. Ale
v zápětí prohlášeny byly v řadě důmyslných článků za podvrhy Hankovy. Bylo
to v Tagesbotu aus Böhmen roku 1859. Pisatel článků zůstal utajen.
Obecně se věřilo, že články psal musejní sekretář Václav Nebeský, a věří se
tomu podnes, ačkoli se v pozůstalosti universitního bibliotekáře Zeidlera
našel doklad, že on články do Tagesbotu doručoval. Byl z toho proces.
Redaktor Tagesbotu Kuh byl pro urážku Hankovy cti odsouzen, dostal
však milost od císaře, když vídeňský vědec Miklosich podal důvěrné dobré
zdání, že články jsou pravdivé.
Řada odpůrců v cizině rostla a v domácí vědě také. Zejména stali se
kacíři vídeňský učitel universitní Al. Vojtěch Šembera roku 1877 a roku 1879
gymnasijní profesor Antonín Vašek, otec Petra Bezruče. Oba však byli od
české veřejnosti utlučeni. Až na podzim roku 1885 vystoupil ze zálohy dlouho
připravované profesor universitní Jan Gebauer, největší naše autorita v
české filologii od časů Dobrovského. Požádal jej totiž profesor slavistiky
Leskien jakožto redaktor Ersch-Gruberovy Všeobecné encyklopedie, aby
napsal článek o našich Rukopisech. Článek vyšel koncem roku 1885
a byl pln pochybností. Starší profesor slavistiky na pražské universitě
Martin Hattala napadl Gebauera 16. ledna 1886 - v Národních
listech, a to méně vědecky, zato více vlastenecky.
Boj byl vypověděn. Dne 15. února vyšla v Athenaeu Gebauerova
odpověď: Potřeba dalších zkoušek rukopisu královédvorského a
zelenohorského a Masarykův List redaktora Athenaea. Byl to
zdánlivě boj filologie, historie, literatury, paleografie i chemie proti
pavědě a proti vlasteneckému diletantismu; ale ačkoli skutečná věda si vedla
statečně a vítězně, byl to boj oněch tří hesel Masarykova mládí: Vědění je
moc - Pravdou k právu - Nic není velké, co není pravdivé. Z našeho
života musila být odstraněna lež, byť byla národu prospěšná neb aspoň drahá.
O tento vyšší boj měl zásluhu Masaryk. Jestliže však po deseti letech
Rukopisy zmizely z učebnic školních a čítanek, mravní boj dohoříval
dlouho ještě potom.
Masaryk přispěl k popravě obou rukopisů estetickým a sociologickým
rozborem Rukopisů. Ale nadevše utkvěl v paměti účastníkům boje jako
jeho duch a ředitel. Držel vysoko stanovisko boje. Boj rukopisný byl mu
příznakem celého našeho přerodu, počátkem nové doby. Odhaloval mravní
stránku jeho a pracoval ze všech sil, aby národ byl očištěn. Takové okamžiky
se nezapomínají a nemohou být cechovním odbornictvím zatlačovány, tím méně
popřeny. Jen ti, kdož stáli uprostřed boje, vědí, co znamenal Masarykův
prapor vysoko vlající. Stateční lidé vrhali se do boje s národními
mocnostmi, nasazujíce existenci, protože jim šlo o víc než o filologii a
historii. Útok demagogie byl tak zuřivý, že profesor Gebauer od Grégrových
útoků v Národních listech onemocněl a obával se, že věda bude muset
ustoupit vřavě. Neboť vlastenci přenesli boj do Sokola, do vzdělávacích a
zábavních spolků - hlasovalo se proti zrádcům. Zdálo se, že budou
kamenováni. Ale Masaryk křísil Gebauerovu odvahu a vzkřísil. Ostatně
největší zloba, které obhájci byli schopni, padala na hlavu Masarykovu.
Věděliť, že je vůdcem boje a odpůrcem "nejsoustavnějším". Profesor Josef
Král, když roku 1910 psal blahopřání k šedesátým narozeninám Masarykovým,
napsal: "Vzpomínaje trudných chvil, které jsme zažili za slavného
rukopisného boje od všelijakých nezapomenutelných osob, a podpory, které
jste Vy nám všem poskytoval svou vytrvalostí a neohrožeností, připojuji se k
dnešním gratulantům..."
To byl první Masarykův křest ohněm ve vlasti.
Ty věci dávno vystydly a přebolely, ačkoli víc než tři roky
Athenaeum musilo odmítat námitky a útoky a stálo to mnoho duševního
napětí. Přece však nechť i dnešní lidé vědí něco z toho, jak s Masarykem
vlastenecký tisk zacházel. Byl vtělený duch Koniášův. Nafixloval si karty s
Gebauerem. Jedná o všelijakých vědách, i o těch, jimž nerozumí. Jako druhý
po Baconu "doctor mirabilis" vydává pravidlo pro filosofy vůbec a v zajímavé
skromnosti jmenuje dílo své (Konkrétnou logiku) pravým orgánem
filosofie v Aristotelově toho slova smyslu. Se svou "sociologií" stane se
asi zrovna tak směšným, jako kdyby šel s kanonem na vrabce. Místo jemného
malířského štětce chápe se zednické štětky a zachází s našimi rukopisy jako
melouchář, když přišel na vzácné fresky. Dělá vše na potupení toho Gemachtes
Čechenthum, odvažuje se až do posvátného zátiší našeho Pantheonu, aby jako
hyena ohlodal a zohavil kosti nejslavnějších a nejlepších našich vlastenců!
Je podoben krejčímu, jenž přišel z Vídně na vesnici a všechny poučuje.
S novinami závodili básníci: Heyduk, Krásnohorská. Profesor Masaryk se
nehněval na noviny. Odsuzoval vědecké kruhy a jednotlivé profesory, kteří
tisku zneužívali. Dobrý skutek přinášívá dobré ovoce. Boj o rukopisy
dobojován zamítnutím podvrhů. Zůstalo jen několik zarputilců a duševních
chudáků, kteří se nevzdali. Zakladatel České akademie Josef Hlávka
zanechal fond, z něhož měl být odměněn ten, kdo dokáže pravost
Rukopisů. Posud nikdo ceny nedostal.
Rukopisný boj byl významným mezníkem v našem rozvoji. Česká universita
vybojovala za boje svobodu slova vědě. Mravní moment byl nemalý. Projevili
jsme značnou sílu mravní, ač k tomu bylo potřeba sedmdesáti let, než jsme
vyřezali ze své minulosti podvod a přiznali se k tomu před světem. Uplynulo
pak sotva dvacet let od boje, a jak vypadala potom staročeská literatura.
Ti, kterým vytýkáno, že připravují národ o drahocenný klenot, nahradili jej
klenoty jinými, pravými a krásnými. Objevili klenoty české reformace a
nalézají v nich perly českého písemnictví; klenoty, které tlely v archivech
a knihovnách, protože se národ dával oslňovat básněmi z neznámé
dávnověkosti, kdy Němci žrali ještě žaludy... Prostě řečeno, ztrátou tak
zvaných Rukopisů naše staročeská literatura byla obohacena. Ale i
politickým mezníkem se stal rukopisný boj. Chátrání projevily obě tehdejší
politické strany, Riegrova i Grégrova. V rukopisném boji nastalo
třídění duchů a začala se objevovat třetí strana, jež sice neutvořila
viditelné organisace, ale byla již neviditelnou církví. Zakladatel pozdější
strany lidové (pokrokové) hlásal již roku 1886 zásady, které se staly pilíři
nového programu.
T. G. Masaryk. Život a dílo presidenta osvoboditele.
Napsal Jan Herben. Přehlédl a poslední kapitolu doplnil Ivan Herben. Páté
vydání. Nakladatelství Sfinx - B. Janda - Praha. Vyšlo
v červenci 1938.
Formát 27 x 18 cm. Počet stran 440.
© Jaroslav Gagan
© Česká společnost rukopisná