Doslovný přepis části z tv cyklu o T. G. Masarykovi týkající se rukopisného sporu, vypravuje dr. Zdeněk Mahler.
"Když se Masaryk poprvé vlomil do českého veřejného života, bylo to v
souvislosti s tzv. rukopisnými boji. Jak víte, v romantické části
19. století byly takzvaně objeveny staré pergameny s básnickou skladbou
o slávě českého dávnověku. Nadchlo to českou veřejnost a inspirovalo
čelné umělce k výrazným vynikajícím dílům. Mánesa k cyklům, Alše rovněž,
Myslbeka k některým sochám, rovněž Smetanova Libuše byla inspirována
Rukopisy. Dá se říci, že výzdoba Národního divadla a jmenovitě pak
královských salónků, ve kterých se právě nacházíme, měla zde svůj podnět.
Jenomže Masaryk už dávno sledoval hlasy z venčí i od některých domácích
vědců, kteří vyslovovali pochybnosti, zda jde o pravé dokumenty nebo o
falsa, o podvržené. Položil si základní otázku mravního charakteru, zda
můžeme budovat svoji budoucnost na lži. Věděl, že otevře-li tento problém,
vznikne nesmírně bolestivá situace. Ale co naplat, on se k tomu ozdravnému
řezu rozhodl. A tak v roce 1886 Masaryk ve svém časopise Athenaeum
vyzval odbornou veřejnost, aby se k tomuto problému bez zábran vyslovila.
Jenomže odborná diskuse byla záhy žurnalisty přenesena na stránky denního
tisku. Rozpoutaly se vášně a vedly tak daleko, že se dokonce hlasovalo po
hospodách o pravosti Rukopisů. Ale především rozpoutala se obrovská
štvanice. Ta štvanice byla zaměřena především na Masaryka jako iniciátora.
Probíhala paradoxně pod střechou vily zvané Osvěta, kde ve 2. patře
bydlel Masaryk s rodinou a v 1. patře bydlel majitel a hlavní
zastánce pravosti Rukopisů Vlček. Ta vila málem explodovala. Vlastenečtí
matadoři s oblibou pojmenovávali své psy Masarykovým jménem. Masaryk byl
označen z cynické svatokrádeže, jakožto ten, kdo byl podplacen zednáři.
Nejvíce ho ovšem ranilo, když jeho odborní kolegové zmlkali a nejen to, když
věděl, že dochází k denunciacím, k pokusům, aby byl vypuzen z Pražské
university. Ty denunciace, jak věděl, šly do Vídně až k císaři. Ačkoliv
Masaryk měl působit jako mimořádný profesor pouze tři roky a pak měl být
povýšen na řádného, musel čekat 14 let, což bylo pochopitelně spojeno
citelně i s platem. Byl nařčen z toho, že kazí mládež, že je filosofem
národní sebevraždy, a tak se tedy stalo, že byl doslova proklet a z národa
vykázán. Čelní básníci, ať už to byla Eliška Krásnohorská nebo třeba Hejduk,
psali verše tohoto typu:
Vás věru nezrodila matka česká, spíš netvorná, zlo sálající saň, jež nad hlavou nám perutěmi tleská a stále žádá české krve daň.Vrchol, národní kletba a vyloučení z národa pak bylo otištěno v Národních listech. Zní doslova takto:
Jdi k čertu, ohavný zrádče a přimkni se svou pochybnou duševní troškou a svou mravní mizérií ke komu chceš. Jen neopovažuj se už ani užívati našeho posvátného jazyka a pokáleti jej svým podlým duchem a otravným dechem. Jdi, přimkni se k nepříteli, jemuž sloužíš, zapomeň, že jsi kráčel po české půdě, my tě z našeho národního těla vylučujeme, jakož šerednou hlízu. Jdi, uteč z této Svaté země, než se pod tebou otevře, aby tě pohltila.Z těch nadávek lze sestavit celou knihu. Souhrnně řečeno, první čím u nás Masaryk proslul bylo, že byl nejtupenějším člověkem v Čechách."
Česká televize 1997