T. G. Masaryk
Česká otázka
1924
Našeho obrození čtvrtá doba: časové směry a tužby.
Strana 173 až 175:
60.
Spor o RKZ: jeho význam vědecký a národní. Odstranění podvržených rukopisův
úkol mravní a vědecký nové university. Revise starovlasteneckých názorů o
minulosti. Pokračování ve vědecké činnosti Dobrovského. Proč žurnalistika
hájila rukopisy? Žurnalistika a nová škola vědecká. Spor se rozšiřuje a
nastává kritická revise vší národní organisace duchovní, konečně i
politické. Dva tábory: starovlastenecký a kriticko-vědecký.
Jestliže po těchto stručných poznámkách o našem vysokém učení
přikročujeme ke skizzování směrův a snah nynějších, nemusíme výslovně se
šířit o tom, že podáváme skutečně jen skizzy - obsah nynějšího kulturního
snažení našeho je příliš složitý, aby se dal stručně vyčerpat. Avška kdo
pozorně sledoval analysi dob dřívějších, i v těchto aforismech nalezne
dostatečného osvětlení.
Osvícenské a obrodní snahy vysokého učení velmi záhy projevily se ve
sporu o tzv. rukopisy Královédvorský a Zelenohorský. Spory
vlekly se od časů Dobrovského, tedy právě od samých počátkův obrození -
musily přirozeně literární základy, jež při obrození hrály roli tak
význačnou, býti ohledány, jakmile se o jejich pravosti i doma pochybovalo.
Byl to čestný úkol nové university a úkol národní. Obsahem podvržených
rukopisů konstruována byla domnělá minulost slovanská a česká - obraz
minulosti té musil býti opraven. Byl požadavek netoliko národní mravnosti,
nýbrž i prospěchu, odstraniti pozlátko a ukázati minulost pravou a takto
odčiniti pobloudění některých křisitelů, kteří v závodě s kulturní prací
ostatních národů spokojovali se zdáním. Význam rukopisného sporu a vížících
se k němu bojů dalších leží pro mne v tomto mravním momentu.
Zavrhováním Hankových podvrhů nastal ovšem nové generaci i nový vědecký
úkol, nahraditi falešnou minulost pravou a neméně skvělou, ba skvělejší,
nežli se starovědecká škola vlastenecká domnívala.
Spory a boje o rukopisy dostaly tak široký rozsah z dvojích příčin.
Přirozeně i mládež, a mládež školní, do víru sporů byla vtažena proto, že
rukopisy byly předmětem vyučování a na nich budovalo se alespoň slavnostní
nadšení vlastenecké. Před tím pochybování o rukopisech vždy bylo v
kruhu užším potlačeno, ale nyní se to již nepodařilo; naopak spor se stal
všenárodním, jak se ho chopila žurnalistika, stavíc se proti nezastrašené
kritice vědecké. Spor se stal bojem dvou osvětných orgánů, vědy a
žurnalistiky.
Pokud měli jsme universitu jen německou, žurnalistika byla vůdcem
akademické mládeže ve všech otázkách národních; tím, že někteří profesorové
nám nepřátelští ve mnohém se stavěli proti našim osvětným tužbám - byly
čestné a nikoli tak ojedinělé výjimky, jak se u nás říkalo -, naše
žurnalistika byla obhájcem mladších pokolení, akademicky vzdělaných.
Poměry se změnily, jakmile jsme měli universitu svou a profesorstvo
přirozeně přišlo v intimnější poměr k akademické mládeži. Žurnalistika -
zejména mocné ještě "Nár. Listy" - postavila se proti mladší generaci
vědecké, a spor byl pak netoliko o obsah rukopisů, nýbrž o svobodu
myšlení. Žurnalistika svobodomyslná sloužící pokroku, stala se
zpátečnickou; na omluvu její budiž ovšem připomenuto, že proti mladší
generaci vědecké stála i starší generace vědecká, alespoň spisovatelská a
učitelská. Mužové, jako Tomek aj., neštítili se v otázce vědecké hlasovati.
Vůbec starovlastenecké zpátečnictví vyžadovalo nejedno sacrifizio del'
intelletto a je smutno a nepěkno vzpomínati, jaké v tom směru oběti se
přinášely a přijímaly.
Už proto spor o rukopisy se šířil a prohluboval, brzy nešlo jen o
národní rozum, než i o národní mravnost; přirozeně a docela logicky zahájená
takto kritika vedla k revisi celé duchovní organisace národní, až konečně i
politické. Ustavily se dva tábory, starovlastenecký a pokrokový.
© Jaroslav Gagan
© Česká společnost rukopisná