Česká Mysl
časopis filosofický
Orgán filosofické jednoty v Praze.
Praha 1910.
Strana 135 až 163:
Dr. Jindřich Vančura:
Vliv Masarykův na dějinné nazírání u nás.
Jak se dnes jinak díváme na hrdinskou dobu našeho státoprávního zápasu v
letech 60tých a 70tých! Jeho nezdar předem byl rozhodnut, protože
neodpovídal předchozímu vývoji historickému a nedostatečným silám našeho
národa. Palackému a feudálním jeho spojencům ...
V novém ruchu vědeckém vynikající místo od počátku zaujal mladý, teprve
33letý profesor filosofie T. G. Masaryk, do té doby docent
university vídeňské. Jím byl založen nový kritický list "Athenaeum" a
zahájeny přípravy k nové velké encyklopedii české. Smrtí Palackého
r. 1876 zdálo se, že pominula autorita, bránící rozhodnutí dávného
sporu vědeckého o pravost podzíraných a jím někdy hájených památek
staročeských. Když profesor Woltman v pochybnost uvedl pravost uměleckých
přípisků v Mater verborum, architekt Baum a skriptor Patera, kteří
poznali smělá falsa glos a zmíněných přípisků, za života Palackého
neodvážili se vystoupiti s výsledky svého zkoumání. Teprve po smrti jeho
učinili tak r. 1877 a kritickou jejich prací nově pohnuto otázkou
rukopisů Zelenohorského a Kralodvorského. Téhož roku profesor Vašek a
Šembera jali se dokazovati podvrh obou těchto památek i překladu evangelia
svatojanského. Pravosti jejich zastávali se prof. Gebauer a archivář Brandl.
Ale do sporu vědeckého neprávem jala se zasahovat naše žurnalistika a podle
neblahého příkladu let 70tých jala se zrádcovat a tupiti muže, kteří ve
Slezsku a na Moravě získali si veliké zásluhy o probuzení a utužení
národního života. Mezi pochybovače a brzo potom mezi nevěrce vstoupil prof.
Gebauer, jenž svým zkoumáním starého jazyka českého přišel v nesmiřitelné
odpory s jazykem podezřelých památek. Jeho článek o Rukopisu
Kralodvorském v encyklopedii Ersch-Gruberově r. 1885, domáhající se
nových zkoušek chemické a paleografické o této památce, zavdal podnět prof.
Masarykovi, aby předního našeho slavistu vyzval k diskusi vědecké, kterou by
ke cti a prospěchu vědy české definitivně byl rozřešen spor rukopisný.
V proslulém svém listu k prof. Gebauerovi Masaryk mužnými slovy
vyvracel námitku, že čest národa vyžaduje obhájení rukopisů. "Čest národa
vyžaduje obhájení resp. poznání pravdy, nic více, a větší je mravnost a
zmužilost, uznávající omyl, než obhajování omylu, jejž třeba celý národ
sdílí!" Z osudu prof. Vaška a Šembery Masaryk tušil, že "věc, o které
věda má rozhodovati, hodí se před velké publikum a že opět kaceřovati budou
vášně, kde mluviti á rozum", ale nelekal se zápasu. Masaryk byl uznaným
vůdcem znamenitého generálního štábu učenců, kteří ve sporu vědeckém proti
svedenému veřejnému mínění u nás hájili svobodu vědeckého bádání a učení.
Masarykovým dílem byl plán povšechné a podrobné kritiky literární, podle
něhož se přesně postupovalo v prozkumu podezřelých památek Rukopisu
Kralodvorského a Zelenohorského. Masaryk účastnil se provedení jeho
znamenitými rozbory estetickým a sociologickým, parátním byl obráncem
pomocníků svých proti žurnallistickým útokům a věci vědecké přinesl veliké
oběti hmotné, když v prudkém boji "Athenaeum" propuštěno bylo z
nakladatelství p. Ottova. Masaryk stal se nejnenáviděnější osobou
ochlokracie žurnalistické, vedené Národními Listy a drem Jul. Grégrem,
jedním z náčelníků právě té strany politické, která v letech 70tých tolik
zloby zakusila slepým autoritářstvím strany staročeské. Spor rukopisný
způsobil mnohé ztráty odpůrcům pravosti rukopisů Kralodvorského a
Zelenohorského; ničeny nebo poškozovány existence odpůrců, mařeny podniky
literární a pod., ale šjody daleko vyváženy byly positivními výsledky
získaného vítězství.
Význam sporu rukopisného pro vědu a veřejný náš život a zásluhu
Masarykovu o definitivní vyřízení jeho ocenil nestranný historik
francouzský prof. Denis v II. díle svých "Čech po Bílé Hoře".
Vytýká sice Masarykovi a jeho přátelům, že "nepřinesli snad do svého sporu
potřebnou opatrnost a zdrženlivost; bylo by si přáti, aby šetrněji dbali
smutku, který působili; když se rozbíjí bůh, byť to byla modla, třeba chápat
a sdílet hrůzu věřících. Operace byla by si vyžadovala ruky lehčí, a rádi
bychom byli viděli vítěze slaviti méně hlučně vítězství nad bludem svých
otců. Ostatně sejde na tom málo, neboť amputace byla nevyhnutelná. Ohled
nelze srovnati s historií; učenec má jen jedinou povinnost: bádati po
pravdě, a myslí-li, že ji odkryl, pověděti ji a nic nezamlčeti. Pravými
dědici Palackého nebyli ti, kteří hleděli přeměniti dílo jeho v
nedotknutelnou bibli, ale ti, kteříž užili zásad svobodného zkoumání při
jeho závěrech a kteří zjednali si zásluhu svými spisy. Masaryk té chvíle,
kdy v "Athenaeu" vědu postavil proti tradici a pravdu proti zbloudilému
vlastenectví, byl pravým synem národa; obrátil život veřejný na novou dráhu,
povstav proti ortodoksii, která se měnila v posvátné dogma; vrátil zase
Čechům to, co bylo jejich slávou v minulosti a co je zárukou jejich
budoucnosti, úctu svědomí.
Prokázáním podvrhů rukopisů Kralodvorského a Zelenohorského největší
služba byla vykonána jazykozpytu českému a dějinám českým a slovanským.
Filologie česká zavrhla konečně památky, jež po více než půl století uváděly
ji na bezcestí. Epochálními spisy Gebauerovými "Historickou mluvnicí jazyka
českého" a "Staročeským slovníkem", zahájen byl nový oddíl jazykozpytu
českého. Podobná očista vykonána i v dějepise českém, jenž nově očištěn od
bájí, jimiž falsatoři - neposledním pramenem jejich byla kronika Hájkova! -
dovedli oklamati samého Palackého. Masarykovým sociologickým rozborem
rukopisů Kralodvorského a Zelenohorského vyvrácen obraz Palackého o starém
slovanském bytu předků našich, jak založen byl na zlomcích rukopisu
Zelenohorského a na liché analogii jihoslovanské zadrugy. Proti mlčení
Jaromíra Čelakovského , že "před r. 1817 a 1818 nikdo z historiků
našich nemohl míti těch vědomostí historicko-právnických, jaké předpokládají
básně rukopisů Kralodvorského a Zelenohorského a že celá řada právnických
slov, jež v těchto rukopisech přicházejí, tehdy známa nebyla". Masaryk z
literatury domácí (Dobnera, Voigta, Dobrovského) i cizí ukázal, že tehdy
bylo nejen známo zřízení zádrugy a patriarchalismu, ale že falsator nalezl i
všecka ponětí právní a sklova ve spisech své doby, ba celé verše Rukopisy
Zelenohorského bylo možná konstruovati na základě pramenů známých před
r. 1917-1818.
Proti námitce obránců rukopisů, že v době objevení nemohlo býti takového
básníka dovedného, který by byl skladatelem jejich, Masaryk r. 1886
ptal se: "Kdo zná u nás vůbec dobu tu důkladně?" Nikdo, byla odpověď.
Zásluhou sporu rukopisného bylo, že z jeho varu a kvasu vyrostla nám řada
literárních historiků, kteří se s láskou a s úspěchem věnovali studiu této
doby. V dílech Jaroslava Vlčka, Máchala a Hanuše osvětlena jasně doba
obrození a počátků naší moderní literatury a odhalena dílna falsatorů obou
rukopisů.
Masaryk nakupiv v svém sociologickém rozboru rukopisů Kralodvorského a
Zelenohorského hojnou literaturu o zádruze a míru, litoval, že hojné
slovanské a cizí práce obránce rukopisu Zelenohorského nepřiměly k vyšetření
staročeského zeměvladení a že dějepiscové čeští vůbec málo si všímali dějin
selského stavu. Prací Masarykovou povzbuzen byl k studiím o zádruze
české a o nejstarším bytě slovanském Peisker, jehož pozoruhodné
příspěvky o staročeské zádruze přineslo již "Athenaeum" r. 1888 a
1889. Z téže potřeby pokroku vědy historické po zamítnutí podvrhů
rukopisných, vyplynulo též dílo prof. L. Niederla o starožitnostech
slovanských.
Revisi, kterou Niederle provádí v tomto díle o nejstarších dějinách
slovanských naproti epochálnímu dílu Šafaříkovu, bude třeba podniknouti též
v dějinách Palackého. Částečně taková revise a rektifikace provedena
v souboru článků, které pod heslem "Čechy" uveřejněny byly
v VI. díle Ottova Slovníku Naučného. Ač se redakce díla toho
následkem sporu rukopisného dostala do rukou učenců "věřících", nedovedla
zabrániti pokroku vědy historické, jenž se stal zavržením podvržených
rukopisův, a tyto vypuštěny všudy z pramenů historických. *)
*) Prof. Goll v článku: "Ottův Slovník Nučný a tak zvané Rukopisy
Kralodvorský a Zelenohorský" ("Athenaeum" X. 33-39) podal podrobnější
přehlídku látky a srovnání Ottova Slovníku Naučného se starým Kobrovým a
charakterisoval malomoc věřící redakce proti vítězné síle pravdy nestvůrnou
její interpolací v nevěřícím článku Hanušově o dějinách české literatury, v
které podala své credo o básních rukopisů Zelenohorského a Králodvorského,
poukazujíc jinak k příštímu článku o těchto památkách. Ale zatím věřící
stanovisko redakce bylo opuštěno a články o obou rukopisech, jakož i jiné s
otázkou tou souvisící sepsány jsou podle pokroku vědy historické, jak se
udál prokázáním podvrhů.
Dějiny naše lehce oželí ztráty reků a dějů vymyšlených smělými impostory
rukopisů. Historií, která podle krásných slov Denisových zůstala živou, jest
historie ne Záboje a Slavoje, Beneše Heřmanova a Jaroslava, ale Husa, Žižky,
Poděbrada, Komenského. ...
© Jaroslav Gagan
© Česká společnost rukopisná