Jiří Karásek ze Lvovic
Příspěvek k historii Mánesova RK
Není tragičtějšího díla v Mánesově tvorbě nad Rukopis Královédvorský.
On sám pokládal jej, jak dosvědčuje K. B. Mádl, za své dílo
úhelné a také tento mánesovský kritik jej pokládá za takové. Rukopis
vskutku, třeba nedokončený, působil "na následující generace snad
nejvlivněji ze všeho, co Mánes vytvořil a na veřejnost vydal" - toto mínění
Mádlovo můžeme i dnes potvrditi.
Mánes se zabýval myšlenkou ilustrovati Rukopis, jak svědčí Makovec, již
v srpnu 1857 a zdá se, že již delší dobu před tím. Tou dobou se
dorozumíval Mánes s nakladatelem K. Bellmannem, jenž chtěl svému
podnikání vyměřiti vyšší cíle. V "Erinnerungen" Mánes svými ilustracemi
pomohl rodinnému listu k uměleckému rázu tou měrou, že i dnes
bibliofilové touží míti tyto ročníky, kde Mánes spolupracoval, v svých
kolekcích beze zření k podřízenému textu. Tak se brzy dohodl Mánes
s Bellmannem, že vydají ilustrovaný Rukopis Královédvorský, třeba právě v
tento rok dokončil Mat. Trenkwald s K. Svobodou své ilustrace
k Rukopisu. Ale Mánesovo dílo mělo býti monumentální. Mánes byl na
vrcholu své tvůrčí síly.
Více než tři léta trvala přípravná práce. Teprve roku 1861 vyšel
první sešit Rukopisu - a zároveň poslední. Veřejnost zabila dílo geniovo
svou neúčastí. Katastrofální neúčastí při díle tak nákladném, neboť se
přihlásil sotva tucet odběratelů. A nakladatel sám byl znechucen podle
svého domnění, ovšem nesprávného, příliš liknavou prací umělcovou a další
vydávání zastavil, byť už třináct dřevorytů bylo připraveno nehledíc ani k
ornamentálním obrubám...
Jediný sešit se ocitl na veřejnosti. Vzácný sešit, touha dnes všech
bibliofilů, těžce ovšem splnitelná, když náklad tohoto sešitu šel skoro celý
do stoupy pro nevšímavost veřejnosti. Podnes se nevědělo, že existují zkusmé
otisky Mánesova Rukopisu. Zachoval je malíř Petr Maixner ve své sbírce a
z ní laskavostí dcery umělcovy slečny Boženy Maixnerové přešly darem do
grafického kabinetu Karáskovy galerie. Zachvívaly se mi ruce, když jsem tuto
relikvii ukládal do mánesovské vitriny. Vždyť jsem se dotýkal listů, jež měl
s tolika nadějemi v ruce jejich tvůrce - jenž na jednom
z nich tužkou vepsal schvalovací doložku, a podpis... Zajímavé je
srovnávání těchto zkusmých otisků s definitivní versí dřevorytů
v prvním sešitě. Je vidno, že Mánes ještě zařizoval různé změny
v dohodě s rytcem, ale to už je věcí odborného studia. Jsem
šťasten, že se první otisky dřevorytů navždy zachovaly a rozmnožily naši
mánesovskou kolekci.
Marginalie
Věstník spolku českých bibliofilů v Praze, 15, 1941, č. 1, červenec-září,
str. 1-5.
© Dana Mentzlová
© Česká společnost rukopisná