Důvodů, proč se ohromná mongolská armáda, jízdní oddíly v počtu přes půl
milionu mužů, vydala na dobyvatelskou cestu na západ, bylo několik. Předně tu
plnili Tataři politický odkaz velkého Čingis-chána, který tento pochod ve své
závěti poručil; byla tu i snaha získat nová území, nová pastviště; své sehrála
i moslimská nenávist ke křesťanskému světu. Konečně je třeba se zmínit o
lidových pověstech, jež mluvily o důvodech čistě osobních (epických): byla to
prý pomsta za zákeřné usmrcení tatarské princezny nebo několik princezen na
některém místě v západních zemích. Tato událost byla lokalisována různě a také
průvodní okolnosti jsou vždy jiné. O věci je obsáhlejší zmínka též v
Jaroslavu, za vrahy a lupiče jsou tu označeni Němci.
Tatarské tažení začalo i pokračovalo velkými úspěchy. Nejdříve to bylo
vítězství u řeky Kalky poblíže Azovského moře v roce 1223; následovalo
dobytí Rjazaně a podmanění dvou ruských území a uvalení daní na ně, totiž
Kyjeva a Vladiměře nad Klamzou, později přejmenované na Novgorod. Poté
se nájezdníci "hnuli na pravou stranu", jak se praví v RK, překonali statečný
uherský odpor a "rozložili se v Polsku" (bitva u Lehnice).
Podtrháváme zde události, které jsou v RK buď podrobněji nebo aspoň zběžně
popsány a prozrazují, jak dobře byl informován pěvec, který, jak sám
poznamenává ("srážajevě straně obě" = srážíme se obě strany, totiž vojska z
čech a z Moravy) sám se některých bojů účastnil.
Poměry byly tehdy v Evropě značně rozhárané, feudálové se svářili mezi sebou i
s papežstvím a také český král Václav První byl v nepřátelském poměru se svým
synem Přemyslem, později Přemyslem Otakarem Druhým. Nebezpečí hrozící
západnímu světu bylo tedy skutečně hrozivé. Zejména Morava, do níž Tataři
během letních měsíců roku 1241 vtrhli, byla odkázána sama na sebe až na osm
tisíc mužů, které jí král poslal na pomoc pod vedením Jaroslava ze Šternberka.
Sám dal zřídit záseky u průchodních cest českými horami, takže si jimi
tatarská jízda netroufala pronikat. Snad jen nepatrné skupiny do Čech přece
jen vnikly. Patrně tu působila také výstraha, kterou obdržel Kublaj chán (není
to osobní jméno, ale označení panovnické hodnosti), že se nemusí v Evropě
nikoho bát kromě českého krále! Tak o tom mluví Dalimil, jenž se také zmiňuje
o tatarských vyzvědačích (zpytácích), kteří předem prozkoumali poměry v
zemích, jež byly ve směru tatarského náporu.
Podotýkáme ještě, že onen směr útoku "v pravou stranu" lze vykládat dvojím
způsobem. Buď tu pěvec nazírá ze svého stanoviska nebo má na mysli středověký
způsob kreslení map, jež měly po levé straně východ, po pravé západ. Tak neb
onak tu jde o směr západní.
Na Moravu ale vnikli Tataři od severu, od Odry a Otmuchova přes Holasovicko
Nízkým Jeseníkem. Mezi lokalitami, jež byly zpustošeny nebo aspoň poškozeny,
se jmenují: Holasovice, Oldřichov, Kravařsko, Ostravsko, Místek, Příbor, hora
Kotouč (nelze nevěřit zprávám, že v těchto místech domácí obyvatelé protrhli
hráze rybníků a Tatary doslovně vytopili ze svého území; proto konány pouti na
uvedený vrch obdobně jako na Hostýn). Dále se staly tatarskou kořistí Hradec u
Opavy, částečně Opava, Přerov, Hustopeče, Rokytnice; Staré Město u Bruntálu,
Bruntál, Horní Benešov, Suchá Rudná; Litovel, Jevíčko, Zábrdovice, Rajhrad,
Šumvald, Uničov, Úsobrno, Křenová, Bohuňov, Maloměřice, Křtiny, Nový Hrad u
Adamova, Klobouky u Brna, Šlapanice, Dolní Vilémovice, Tišnov, Doubravník,
Rysov, Kojetín, Tovačovsko ...
O těchto dějích nás zpravují mimo jiné i domnělá "Tatarská falsa" Ant. Bočka,
považovaného někdy za jakéhosi Hankova padělatelského dvojníka. Je však
několik důvodů, proč je toto nařčení nutno odmítnout. Především se tatarský
vpád udál zhruba ve směru starých obchodních cest - t.zv. Jantarové a do ní
ústící Krakovské stezky; je dále známo, že některé z výše uvedených obcí
zanikly po tatarském vpádu vůbec, kdežto jiné byly obdařeny od královské
komory různými finančními úlevami a "dotacemi", jak bychom dnes řekli, aby se
vzpamatovaly; důležité je i to, že se staré zprávy nezmiňují o lokalitách
jízdnímu vojsku nepřístupných a tedy nepoškozených, totiž o oblastech Hrubého
Jeseníku, západní a jihozápadní Vysočiny, Beskyd, Moravského Krasu,
Moravskotřebovska a Drahanovské plošiny. Jistě nelze ani zcela zavrhovat
lidové podání a některé další relikty, jež se na Moravě uchovaly po dlouhá
staletí, ač jejich původ kladou naši odpůrci do století teprve sedmnáctého (do
šedesátých let, jak o tom bude ještě řeč). Máme na mysli rostlinu zvanou
Fagopyrum tataricum, pohanku, starým Slovanům neznámou; "tatar", pojmenování
mrskačky, velikonoční pomlázky; obec Bezuchov, upomínající na barbarský zvyk,
že Tataři uřezávali padlým nepřátelům uši a posílali je v pytlích svému vládci
na znamení vítězství. Také o tom mluví RK, že "Tatařín ucho odstřihl"
křesťanskému vojínovi.
Hlavními bojišti té doby ovšem byly Hostýn a Olomouc.
O zbožné tradici uvedené hory se rozvinul počátkem třicátých let tohoto
století prudký spor. Odpůrci tvrdili a snad tvrdí dosud (Šebánek, Flajšhans,
Novotný a další), že pobožnosti na tomto vrchu počaly teprve v šedesátých
letech sedmnáctého století a že vše ostatní je umělá archaisace, která jde na
vrub protireformace a jezuitů; že jsou to výmysly hlavně Balbínovy, že účelem
zavedení poutí bylo zvýšení církevních příjmů atd.; šlo přitom samozřejmě též
o "poslední útok na zničené již tvrze RZ a RK", jak to s ironickým
podtónem vyjádřil vedoucí rukopisné obrany v té době F. Mareš. Mnohé z námitek
vyvrátil zde též A. Neumann, ač se od otázky Rukopisů distancoval, a J. Pekař,
který je neuznával vůbec. Poukázali zejména na chronologické nesrovnalosti,
jichž se oponenti při datování dopouštěli; na staré zprávy, jež hovoří o
pobožnostech, konaných na Hostýně již o čtyři sta let dříve; na to, že pouti
nepřinášely duchovenstvu žádný zisk, ale spíše zvýšené náklady; a konečně na
přísnou jezuitskou censuru, která by naprosto nedovolila Balbínovi, aby si
cokoli vymýšlel. Dovodili též, že mariánská úcta je cosi velmi starého. Nelze
nevyslovit podezření, že celý tento útok na hostýnskou tradici se udál z
jiných důvodů než z úsilí o vědeckou pravdu. Svědčí o tom třeba Flajšhansův
"překlad" Balbínova slova "restituit" = "vybudoval", ač je to samozřejmě
"obnovil". Jde totiž o pozdější restauraci hostýnské kaple, o níž se zmiňuje
RK a jež stála na vrchu pravděpodobně od nepaměti, protože si nelze představit
tak starobylý objekt bez nějaké náboženské stavby.
Odpůrci si mnohdy Jaroslava ani řádně nepřečetli a tím vznikla jejich tvrzení,
že "autor" RK krajinu, kterou popisuje, detailně neznal, že si zmýlil s
Hostýnem sv. Kopeček u Olomouce aj. To jsou hrubé omyly, neboť opak lze
dokázat těmito několika postřehy:
z Hostýna je výborný rozhled na všechny strany, jak i sama píseň říká slovy,
že tábor (t.j. jízdní voje) Tatarů se prostíral "do nedozíráma daleka". Od
Hostýna, který je v písni charakterisován jako "chlumek", je třeba odlišit
chlum, správněji zřejmě Chlum, vzdálený od Hostýna tři kilometry na západ a
obklopený Tatary "kolkol" (Hostýn sám totiž nelze dobře takto obemknout).
Mezi oběma kopci je vrch Bedlina, na němž asi stanoval tatarský vůdce; tamní
lid dosud mluví v těchto souvislostech o tatarských vrších. "Padělatel" by byl
musil vědět i to, že hostýnské valy jsou z doby nadmíru staré. Píseň o nich
mluví jako o "zakopaných náspech", které obránci ještě "navršili", tedy
zpevnili. Takto je nutno chápat aorist "vrhú" z Jaroslava. Nadmíru důležitým
svědectvím o pravdě i pravosti je to, že "Matka Boží" (nikoli "Panna Maria")
zde nevystupuje jako "Fulminatrix" -- bleskometná a že ani pramen tu
nevytryskl ze země zázračně, byv jen "oživen" prudkým deštěm. V tom je
nadmíru cenný důkaz pravosti, protože je skrytý: Bůh nebo bozi mohou epickým
hrdinům "dodávat chrabrosti" nebo "vyslyšet jejich prosby a modlitby", ale
vítězství si musí vybojovat vlastním přičiněním smrtelní lidé. Tato myšlenková
náplň všech herojských písní je v Jaroslavu i v celém RK plně zachována.
Všimněme si dále: vojsko křesťanů, ustupující v sevřených řadách na Hostýn,
je hustě semknuto a kryje so dlouhými kopími. Takový klín je tu přesně
vylíčen; je vynálezem pravděpodobně již Filipa Makedonského ze 4. století př.
Kr. Příznačný je též ohlušující křik útočících Tatarů, který jim byl válečným
zákoníkem přímo předepsán, a jejich zvlášť veliký strach před blesky a hromy
(před ohnivým drakem), jenž do značné míry vysvětluje pohromu, která
nájezdníky u Hostýna postihla.
Na závěr a jako dějové finále líčí pěvec vítězný boj u Olomouce. Naši odpůrci
stále opakují, že se tu neudálo buď nic nebo jen cosi bezvýznamného; Dalimil
ve své kronice říká, že tu Tataři "ztratili svého kralevice", totiž
Kublajevice z RK, a to se stěží mohlo stát jinak než v bitvě. Mimo to máme
svědectví z jiného textu, Paměti Přibyslavské, že Tataři byli od Olomouce
zahnáni. Čtenář těchto řádků se jistě dovtípí, co udělali naši odpůrci s
listem, na němž je tato zpráva zaznamenána: prohlásili jej za falsum podle
obvyklé a bohužel většinou osvědčené metody! V zájmu spravedlnosti však
dodáváme, že Z. Fiala s tímto názorem nesouhlasil (podle Ivanovova svědectví),
ač své mínění pronesl dosti váhavě.
Olomouc byla Tatary obležena, bránila se houževnatě, ale byla by podlehla
přesile, kdyby nebylo snad až šíleně odvážného útoku Jaroslavova, který v
nejhorší chvíli přispěchal se svou armádou ku pomoci a v osobním souboji
Kublajevice usmrtil. Vůdcův skon měl na Mongoly zpravidla těžké psychologické
účinky; proto byli uchváceni panikou a od Olomouce uprchli, rozutíkali se
všemi směry. To je stručný obsah závěru písně.
Rozumí se, že také Jaroslavův čin, ba i jeho existence jako jednoho z
nejvýznamnějších členů rodu Šternberků byly zpochybňovány. Máme však k
dispozici rozvětvený rodokmen této šlechty, víme, že Jaroslav, nazývaný někdy
Velikým, měl tři dcery a že zemřel v roce 1277. Životopisná data jsou
doložena množstvím zpráv, byť mladších. Zde lze připomenout i prameny
archeologické a umělecké: Jaroslavův náhrobek, jenž byl až do požáru v roce
1689 umístěn u sv. Anežky Přemyslovny v Praze. Poté převezen do Zásmuk na
šternberském panství. Jaroslavův vzhled jako by přesně odpovídal líčení podané
písní o něm: jeví se nám tu jako chrabrý muž, ale i jako rozvážný vojevůdce
(velebyster věhlas = bystrý rozum), snad trochu popudlivý, náchylný ke hněvu,
chápeme-li správně výraz "jarota", jež mu "plála ze žhavých zraků".
Jak veliký význam mělo olomoucké vítězství, zatím nevíme. Mohla to být
skutečně menší srážka zveličená pěvcovou obrazností; ale z toho, že tatarská
moc se již nedostala dále na západ, usuzují někteří obránci, že šlo o věc
velmi závažnou, ne-li rozhodující; že tu byl určen další osud nejen našich
zemí, ale možná celé Evropy. Zda tomu bylo tak neb onak nebo zda se spokojíme
závěrečnými slovy našeho pěvce, že takto byla zbavena tatarských nepřátel
Haná, o tom ať popřemýšlejí objektivní historikové budoucnosti.
Poznámka
Tataři na Moravě v roce 1241
František Adámek
Celá kniha Tataři na Moravě od Františka Adámka je ke stažení zde.
Otázka, kudy se uvedený mongolský útok bral, jak dlouho trval a jaký byl jeho
průběh a výsledky, zaměstnávala odborné kruhy hlavně v třicátých letech tohoto
století a vedla k nahození dalších problémů: někdy užitečných, jindy
zbytečných. K těm druhým zde zaujmeme své stanovisko. Půjde ovšem zejména o
historickou hodnověrnost RK, jehož nejdelší a dle úsudku mnohých i nejcennější
píseň "Jaroslav" (ze Šternberka) je tu pramenem nejstarším a přes básnickou
obraznost i nejdůležitějším.
Tato úvaha je výtahem z neobyčejně přesné, a velkou
svědomitostí, nestranností a láskou provedené studie archeologa a historika
Františka Adámka (Brno), který již bohužel mezi námi není. Shrnuli jsme ji do
takové stručnosti, jaká jen byla možná.
Celá studie je ke stažení zde