předchozí kapitola rejstřík následující kapitola

17.5 Otázka objektivity

Otázka objektivity se někdy pokládá za fakticky a esteticky  spornou. Jde o to, zda pěvec projevuje nebo zda má projevovat svou vnitřní účast na ději, své sympatie neb antipatie. Souhlasím s Friedemannovou (str. 27), že takové ,,vybočení z básnické objektivity'' , jak to bývalo charakterisováno, je časté a nezpůsobuje dílu estetickou  újmu, ba spíše naopak. Osobně patřím ke čtenářům, kteří nemají rádi knihy psané ,,se zapjatým kabátem'', jak bylo kdysi napsáno jedním autorem, stojícím dle úsudku většiny na okraji literatury.

Naši pěvci dokazují své smýšlení nebo ,,politické'' přesvědčení dosti často, a to dvojí cestou:

1.
Celkovou tendencí, přízní, kterou projevují spravedlivé obraně Čechů proti cizím vetřelcům (Ol., Ben., Jar., Čest., Záb. a vlastně i Lud.) nebo proti importu cizích mravů a zvyků (LS, Záb.). O tom bylo již debat, sporů a výkladů tolik, že zde od rozboru upouštíme, odkazujíce však ještě na pojednání o etice R v mezích této práce.
2.
Přímými projevy vlastními slovy nebo v zastoupení lidí ve zpěvech vystupujících. K tomu příklady, z nichž jsme některé již poznali při předešlých příležitostech: LS, apostrofa  Vltavy  a její odpověď; Ben., zoufalá otázka slunci, jak může svítit na ,,biedné ludi'' a tamtéž řečnické otázky, kde je kněz a branný lid a ,,kto ny vrahóm vytrže, sirá vlastice?''. Tamtéž výzva ke starcům, aby už ,,netúžili'' a k lidem vůbec, aby vili věnce svému osvoboditeli; v Jar. úvodní oslovení posluchačů a označení ,,vlasti naše''; v téže písni ovšem i již citované svědectví na pěvcově účasti na bojích; zvolání ,,pro Bóh'', když je s hradeb sražen Vněslav;  v Lud. začátek ,,znamenajte'' (můj zpěv, tj. zapište si jej do paměti). Záboj i Čestmír jsou bez těchto projevů subjektivního stanoviska, ač tendence skladeb nevyznívá o nic slaběji. Podotkněme ještě, že i vzor klasického klidu Homér  několikrát projevuje soucit se svými hrdiny, s lidským pokolením vůbec, odpor k válce a také úctu k minulosti, kterou ve shodě s romantiky -- staromilci považoval za lepší než součastnost.