předchozí kapitola
rejstřík
následující kapitola
4. Vznik a vývoj písní lyrických a lyrickoepických v RK
Konstatujeme hned: myšlenková náplň milostné lyriky RK je totožná s duchem
písní téhož typu z 18. až 20. století, ale
skladební technika je rozdílná.
Uvidíme později, jak se původní modely
rozšiřují, ale také zřeďují.
O lidové písni se ovšem psalo a píše mnoho. Positivistická věda tvrdila
přibližně toto: původním stadiem byly umělé skladby z 16. až 17. století,
kdežto novější písně vznikly odštěpením z nich. Jsou tedy původu nedávného a
je třeba je hodnotit spíše jako literaturu okrajovou. Nápěvy pak povstávaly
tak, že chasník nebo děvečka slyšeli v kostele nebo v hospodě notu, která se
jim zalíbila, a přikomponovali k ní vlastní, většinou naivní text. Vizme
třeba stanovisko V. V. Štecha
ve spise ,,Pod povrchem tvarů'', Praha 1941, str. 43 nn.4.1
Tyto názory, které jsou v těsné souvislosti s bojem proti R, jsou dnes plným
právem a snad již všude opuštěny. Důvody jsou hlavně tyto:
- 1.
- Lyrika je právem považována za nejstarší formu poesie. Tvůrce
vyjadřuje v ní sám sebe, tedy to, co je mu nejbliže, kdežto epika i drama jsou
objektivní, tedy mladší. Mimochodem:
písně RK jsou osobní, Hankovy neosobní
nebo nadosobní, tedy rozdílné. Nelze souhlasit ani s Wehrlim (str. 102 nn),
že lyrika byla původně zaměřena k praktickým účelům, na sociální poměry aj.,
neboť právě to je znakem básnictví umělého! Naopak: její náplní bylo od
prvopočátku ,,to, co člověk stále s sebou nosí'', jeho osobní myšlení a
cítění.
- 2.
- V lidové písni se udržely v některých krajích, např. na Ostravsku,
slovní archaismy, např. hybridní spojení perfekta se starými jednoduchými
preterity (,,volalach''). V době, do níž kladli dopůrci původ lidové lyriky,
byly aorist nebo imperfektum již dávno formy zcela nesrozumitelné.
- 3.
- Hlubším zkoumáním folkloru se
zjistily obdoby u všech slovanských
národů. Ba mnohé typické znaky lze zeměpisně, historicky i národopisně
rozšiřovat ještě mnohem dále v prostoru i v čase. Přesvědčíme se o tom
rozborem estetických prvků.
- 4.
- Nepřímým důkazem starobylosti lidové písně jsou i jiné obory
praktické i umělecké činnosti (architektura, šperky, výšivky, kraslice
s geometrickými vzorci, např. vlnovkami, svědčícími o pradávném původu). Kultura
národů, které měly i bohatý, vysoce tvůrčí jazyk a které si brzy osvojily
křesťanství po přesném a citlivém přetlumočení latinské a řecké náboženské
literatury, nemohla být nízká. Zkoumání písemnictví musí ovšem jít ruku v ruce
s historií, archeologií, dějinami hudby atd.
- 5.
- Jak dokázali hlavně Kuba, V. Úlehla a jiní, zachovaly některé
lidové písně reminiscence na doby, jež se nám ztrácejí v nedohlednu. Zde se
citují zejména: Stoji tyčka prostřed v dvoře Suš. 2, 245; Uliana, krásná
panna Suš. 354, 355; Stoji lipka, stoji Suš. 321, 1599, 355 (zde jsou všude
i slovní shody s RK); Vele, vele, stojí dubec prostřed dvora, Český lid 25
(1925) z rkpu Jana z Holešova ;
dále všechny písně vážící se na vynášení Smrti
- Morany; písně o kalině, společné Čechům, Slovákům, Polákům, Rusům,
Ukrajincům; viz dále O. Hostinského, Třičet šest nápěvů světských písní
českého lidu z 16. století, Praha 1892; ,,Půjdeme tam k tisovému lesu'',
Čelakovský, Slovanské národní písně
I-III, Praha 1822 - 1827, č. 73/1 v 1. díle -- takové lesy už v našich zemích
nejsou více než 300 let; písně o králkách a královničkách, o stavění máje,
vzpomínky na slunovrat, příchod nového roku; staré koledy
viz S. P. Orlova , Hry
a písně dětí slovanských, Praha 1928;
o širém nebo čirém poli Kollár , Národnie
zpievanky I-II, Budín 1834 č. I,5 a II,75 ,,V širom poli strom zelený, na
tom stromě havran biely'' (sic!). Lze připomenout i písně se zatmělými slovy -
interjekcemi: ,,Hořela lípa, hořela'',
Erben 390 se vzpomínkou na pohřby
žehem ; z doby renesanční je známo 50
incipitů s odkazy na lidové nápěvy
(,,Zpívá se jako...'', viz J. Snížkovou ,
Lidové demokracie 6. 9. 1980).
Dále spis A. Václavíka , Slovanské prvky v české lidové
kultuře, Brno 1974;
,,Má matičko stará'' je strážnický danaj, kladený do 15. století;
,,Slunečko sa níží'' sahá podle Bíma do 2. stol. po Kr.; ,,Aj, Jurenko,
Jurenko'' -- prastarý tanec podhalanský. Vizme též V. Úlehlu, Živá píseň
11č-117 s melodiemi z kancionálů starých 400 let; Píseň ,,Dunáju, Dunáju''
z Jana Blahoslava, Gramatika česká; píseň ,,Vydala máti, vydala céru''
(Úlehla) s polskými variantami; za nejarchaičtější bývají pokládány písně
o chmelu s množstvím obdob starších i novějších; námět sahá snad až do údobí
Dionysova (Bakchova) kultu.
Tyto naše roztříštěné poznámky, na něž se bude
vázat ještě naše kapitola o slovních a thematických shodách R s plody
obdobných žánrů, by se daly rozvést a rozšířit do velmi silné knihy.