předchozí kapitola rejstřík následující kapitola

20.3.2.5 Války, boje, souboje

Už jsme několikrát uvedli, že hlavním thematem epické orální písně je obranný boj, končící vítězně. Ten je náplní Ol., Ben., Jar., Čest., Záb. a vlastně i Sbyh. V. M. Gacak, Tipologika (sborník) uvádí dokonce takovézo vžité schema: počáteční situace, zlý čin nepřítele, škoda, kterou způsobil; peripetie -- pomoc přítele nebo i zrada; boj a vítězství; osvobození země (nebo také dívky, jsou-li popisovány individuální osudy), likvidace škod. Je to členění rumunského učence A. I. Anzilesca,  s nímž G. částečně polemisuje; ale pro R je to rozdělení celkem vyhovující. -- Tak i Smirnov, str. 121.

V obsazením kraji řádí nepřítel krutě (Čest., Ben., Jar., Záb., jistě i Ol.). Pustoší zemi ,,ohněm a mečem'' (ferro et igne), krade, vraždí dopouští se násilností. Tak si ovšem počíná i Batu  chán ve svém tažení na Rjazaň v bojích v Tveri (Čičerov, str. 147 nn), viz Dolanského, Kačič, str. 111 (odhánění dobytka u Parryho II, str. 56, v. 127 v sch., v Ben. i v Čest., ale ovšem i ve starogermánských zpěvech, neboť stáda byla všude zdrojem obživy a skot i pomocníkem při polních pracích). Nepřátelé ,,pošlapali trávu, polámali stromy, zkrvavili kameny'', Smirnov, str. 60. K tomu ke srovnání ,,travička zdupaná cuziem kopytem'' v Bn. Vedle vražd násilností a žhářství (Ben., Čest.) ve Smirnových dokladech (str. 67) se uvádí i proměňování podmaněných v janičáry. V tom lze vidět vzdálenou obdobu k Záb., kde se též vytýká, že si porobené ženy a děti musely zvykat na otrocký život jakoby v cizí zemi. Smirnov mluví na str. 205 o ,,rozchvácené zemi'' -- zemja razgrabena; proto jsou i lucké meče v Čest. ,,hrabivé''. Bowra, Heroic str. 21, cituje řeckou píseň, líčící smrt císaře Konstantina  a dobytí Cařihradu Turky: strhávali obrazy, lámali kříže, jezdili na koních do kostelů, zabíjeli kněze, unášeli dívky. Srv Jar. ,,niče neby prosto pre pohany''. Obránce země začíná výzvou k boji: jestliže volá Beneš ,,pomstu, pomstu'', není to převzato z novoromantické německé literatury, neboť je možno si zajít pro styčně body k Chadwickům III, 63, kteří zjišťují, že jde o projev nenávisti zcela bězný -- dokonce i v tatarských zpěvech.

Po pravidelném povšechném popisu bitvy počíná v této literatuře obvykle souboj nepřátelských vůdců. Viz Parryho II, č. 30 aj. Zajímavé obdoby k Jar. nalézáme u téhož badatele II, 72, 1622: zornice vyšla -- slunce -- šavle blýskaly -- krev tekla -- usekané hlavy se válely -- mrtvé údy se kroutily -- ranění a umírající sténali -- jeden křičel ,,nešlapej po mně příteli'' a druhý ,,zvedni mě''. Boj trval tři dni a tři noci atd. Občasný naturalismus je společný Homérovi  i sch. pěvcům a nalézáme jej nejen v povšechném popisu bojů, ale i při individuálních zápasech hrdinů, jako třeba při líčení smrti bána z Komaru (Parry II, 243, 1279 nn): kulka mu vyrazila srdce i část pancíře, takže mu obé vyšlo zády. Srv. drsné verše o zabití Vlaslava  a Luďka; tomto ovšem mlat vyrazil duši.

Před zápasem náčelníků přicházejí nezřídka chlubivé řeči o vlastních činech a tupení protivníka (Sděslav  v Lud., dialog  Záboje s Luďkem). Nejznámější paralely  by byly v Iliadě . Esejisté hovořívají o ,,homérských  nadávkách'' jako o něčem velmi známém, a proto upouštíme od dokladů. Zamfirescu  (uv. čl. str. 10) zná analogie z literatury turecké a čínské; Edda  (Heger , str. 401) ,,hrdinové hanlivými slovy hrozili hrdinům'', viz i ,,hrdivá slova'' a ,,hadlivě ny pozýva'' v Lud. a Čest. při těchto rozmluvách si epik dovoluje nedbat jazykových problémů, neboť protivníci se napadají, třebaže jsou příslušníky různých národů. Achilleus  běžně mluví s Hektorem , Záboj s Luďkem; myslím ovšem, že v české písni jde o slovanského nebo českého odrodilce, ale jiní jsou názoru, že Luděk = Ludvík, Ludwig. Takové volnosti též v tatarské poesii, Chadwickové III, 77. Souboj trvá obvykle velmi dlouho, je stále nerozhodný (Záboj s Luďkem), ale i Roland s Olivierem  nebo Khongor s Arsalanginem  -- Bowra, Heroic, str. 57. Zbraní se užívá, jak jsme již řekli, podle schematu: vrh mlatem (Záb.), oštěpem (Jar.), meče, posléze křížkování nebo rdoušení; někdy se bojovníci vracejí k prvnímu stadiu utkání: Záboj máchne opět mlatem, Achilleus  zabíjí Hektora oštěpem, jímž původně mrštil nadarmo. Bowra, Heroic str. 55 soudí, že tohoto postupu užívali pěvci k oživení děje, ale může to být i líčení naprosto realistické. Z přemnoha příkladů aspoň některé: Menelaos  a Paris  Ilo 3, 346 nn, Aias  a Hektor  Il. 7, 244 nn, doklady Bogatyrevovy z Anth., str. 286 (kopí - šavle - hole - pěsti - opět šavle). Dolanský, Kačič str. 173 má tři doklady; staroindické souboje" luk - kopí - kyj (Grincer, str. 78 nn, zápas Drony  s Dhrištodjumou . Viz dále Smirnova, Slavjanskie, str. 49 (oštěp - zápas). Parry I, str. 198; Grincer cituje na str. 141 asi deset takových střetů z literatury jugoslávské, ruské a ukrajinské; na starofrancouzskou se zaměřil Cibula (str. 42, 45, 156, 170 aj.) Zjišťuje obdobný schematismus, ale s odlišnými jednotlivostmi. Pozoruhodné je, že se přitom často opotřebovávají štíty: Luděk nechává po této časti zbroje sklouznout Zábojův měč; o vrstvách Homerských pavéz kovových i kožených není třeba se ani zmiňovat; v Písni o Hildebrandovi  se zápas rovněž rozvíjí po úderech takto odražených, ale zbytek skladby je bohužel ztracen.

Po vítězství není s poraženými útočníky slitování. Jako velí Záboj ,,vyhubit vsě králevo'' a jako Sbyhoň není zabit sám, ale s ním celá osádka hradu, tak naložil s obsazeným sídlem nepřítele i Wate , když osvobozoval Kudrun (ač není jejím snoubencem), viz Martini, str. 289. Vraždil a nešetřil ani malých dětí. Propp, Russkij ... str. 71 cituje bohatýrskou výzvu: ,,rubite starogo, mladogo, neosta6e v carstve na semena.'' I stařičký Nestor  (Il. 6,59) se přimlouvá za to, aby z Trojanů,  až padne jejich město, nezůstaly naživu ani děti v lůně mateřském. Stejně nelítostně se jedná i se slabochy, věrolomníky a zrádci z vlastních řad, i když se někdy pěvec spokojuje se slovním odsouzením (Kruvoj, Luděk, Věstoň  -- Vuk Brankovič , Thersites,  Ganelon , Aljoša Popovič  a mnozí jiní.