Nálezové okolnosti dlouho nebyly známy, neboť rukopis byl zaslán roku 1818 Národnímu muzeu anonymně s průvodním dopisem, v němž odesilatel uvedl, že jeho písmo sezelenalo, když houbou setřel prach z povrchu pergamenových listů. Místo nálezu však neuvedl.
Zprvu se tedy rukopis nazýval Libušin soud podle svého obsahu. Teprve v roce
1859 byly historikem Tomkem zjištěny
nálezové okolnosti a od té doby se nazývá rukopisem Zelenohorským.
První zlomek se nazývá SNĚMY. Je velice krátký a je to závěr
zpěvu, v němž se líčí právní uspořádání rodového majetku.
Druhý zlomek se nazývá LIBUŠIN SOUD. Pojednává o sporu
bratří Chrudoše a Šťáhlava o dědictví po otci Klenovici.
Chrudoš se dovolává práva prvorozeného, podle nějž by jedině on
měl být dědicem.
Kněžna Libuše v zasedání sněmu na Vyšehradě rozhoduje, že se bratři mají o
dědictví rozdělit rovným dílem nebo je spravovat společně.
Nespokojený Chrudoš kněžnu urazí. Ta se vzdává role soudkyně
a vyzývá přítomé lechy a vladyky, aby mezi sebou zvolili svého vladaře a
soudce.
Tato verze pověsti se stala podkladem libreta Smetanovy opery Libuše.
Námět je ale znám i z jiných zdrojů. Je v různých obměnách
zaznamenán v kronikách Kosmově, Dalimilově a Hájkově.
Pozoruhodná je souvilost mezi místem nálezu
rukopisu a jeho obsahem. Šťáhlav je od Radbuzy chladné, jak praví píseň.
Možná proto, že měl těsný vztah k blízké lokalitě, uchoval se právě na zámku
Zelená Hora.
K TEXTU PATŘÍ ČERVENÁ RUMĚLKOVÁ VÝZDOBA:
4 iniciály,
13 majuskulí,
8 zvláštních grafických symbolů,
obtahy dříků písmen na počátku slov
Vedle výzdoby provedené rumělkou, je na pergamenu
kresba červeným miniem. Tím je provedena retuš
některých iniciál a kresba
záhadných miniových značek (cca 80)
MINIOVÉ ZNAČKY jsou nahodile umístěny v textu.
Ve dvou případech zasahují do majuskulí textu RZ, většinou leží mezi řádky
a kříží zelené písmo.
Byly dokumentovány již v minulém století Palackým a Cordou, a jejich
tvary později potvrzeny rentgenem.
Jejich původ a význam zaměstnával řadu badatelů.
Byly vysloveny názory, že byly přes text rukopisu zapsány mnohem
později a že mají souvislost s hudebním doprovodem při přednesu textu.
Překvapivou interpretaci miniových značek
předložil badatelský tým spisovatele Ivanova,
který se snažil nalézt důkazy padělanosti RZ.
JE TO POSLEDNÍ TEČKA ZA SPOREM O PRAVOST
RUKOPISU ZELENOHORSKÉHO?
Miniové značky mají zásadní důležitost pro datování RZ
Odmítavé stanovisko Dobrovského nesdíleli mnozí jeho blízcí
spolupracovníci, jako např. Jungmann, kterého Dobrovský označil
v korespondenci za spolutvůrce rukopisu.
Palacký měl vlivem Dobrovského skepse jistý čas také určité pochybnosti o RZ,
ale později se jich zbavil.
Nicméně autorita Dobrovského byla taková, že Výbor muzea
rukopis označený Dobrovským za bídný padělek
vyřadil ze svých sbírek.
Jeho text pak koloval mezi zájemci jen v opisech.
Ohledy na stáří a zásluhy Dobrovského
byly příčinou, proč RZ nebyl u nás dlouho vydáván tiskem a proč vyšel nejprve
v Polsku a Rusku (1820) a teprve potom u nás v časopise Krok.
Vydání rukopisu přinutilo Josefa Dobrovského, aby svoje
výhrady publikoval také tiskem.
Učinil to v roce 1824 ve vídeňském Hormayerově Archivu,
kde nejprve otiskl článek Literarischer Betrug.
Později pak zveřejnil 33 námitek proti pravosti Libušina soudu.
Za života Dobrovského se odborný dialog omezil jen
na výměnu názorů s V.A.Svobodou.
Teprve po jeho smrti (1829) vydávají Palacký se Šafaříkem
svůj nedostižný obraný spis Die ältesten Denkmäler
der böhmischen Sprache
v němž vyvrátili všech 33 Dobrovského námitek.
Josef Dobrovský sice odmítal Rukopis zelenohorský,
ale Rukopis královédvorský uznával za pravý.
V tom je Dobrovský velkou překážkou všem zjednodušujícím
výkladům a výzvou pro 3. milénium, aby se česká historie černobílého vidění v
rukopisném sporu rázně zbavila.
V této obranné publikaci je, kromě rozborů jazykových a historických
a překladu RZ do mnoha světových jazyků,
podán zevrubný popis hmotné stránky Rukopisu zelenohorského
(Libuša's Gericht).
Sem především patří:
Cordova chemická a mikroskopická expertýza je uložena ve dvou dopisech,
přetištěných v Ältesten Denkmäler.
Dodnes je zdrojem poučení o hmotné podstatě RZ.
Jsou zde informace,
které opomíjejí nedávno vydané Protokoly o zkoumání RKZ.
Je mi ctí vděčně vrátit rukopis Libušin soud, mně předložený,
a sdělit to málo, co se dalo vyšetřit.
Menší iniciály, nacházející se v řádcích, se zdají být první a původní
ozdobou rukopisu, jsou vepsány bez použití inkoustu. Jim podobné a
stejně staré jsou ozdobné čárky, které na pravé straně doprovázejí
jednotlivé části písmen, ale jsou již psány přes inkoust nebo na něj.
Obojí zdobení je, jak poučí oko a chemické reagencie, rumělkové.
Čtyři velké iniciály A, C, V, D, na straně 1 -- 4 jsou částečně
předkresleny inkoustem a pak kolorovány.
A a C (strana 1 a 2)
byly předkresleny pouze inkoustovými obrysy a kolorista vyplnil
vnitřní prostor rumělkou, přičemž nepostupoval zrovna pečlivě, jak
ukazuje A (strana 1), kde nanesl barvu přes předkresbu, zatímco u C
(strana 2) prostor ohraničený inkoustovou kresbou nebyl úplně vyplněn.
U obou písmen potvrzují jeho talent a smysl pro krásu hákovité
arabesky a puntíky nebo víceméně skvrny.
V na straně 3 je tak dobře pokryto rumělkou a pak znovu miniem, že
nevidíme žádné předkreslení inkoustem, pouze na vnější špičce pravé
části písmene, nahoře.
Co se týče analýzy inkoustu našeho zkoumaného rukopisu, nyní jsme
prozkoumali porovnáním dva rukopisy inkoustem podobné, které mají rovněž
tu vlastnost, že po otření vlastní povrchové matně černohnědé části
inkoustu zanechávají zelené písmo jakožto část inkoustu chemicky
sloučenou s vlákny pergamenu.
Jeden z těchto rkpů je Missale vetustissimum, č. 466, ze dvanáctého
století, druhý: Divi Augustini de operibus sex dierum, č. 22, ze třináctého
století; oba z rukopisové sbírky českého Národního muzea. U obou je hmota
inkoustu částečně ještě tak zachovalá, že je černohnědá a množství se dá
setřít nebo seškrábat, přičemž však zelené písmo zůstává zcela na místě.
Tento zelený zbytek písma se nedá uměle vůbec tak vyrobit
ani na velmi starých pergamenech, jak jsem vyzkoumal při zkouškách, které jsem
dělal s laskavě mě předanými pergameny z XIII. a XIV. století a na
nějakých ještě starších. Proto prohlašuji z přírodně historického
stanoviska a z prostého stavu spisu, tento předložený dokument za nanejvýš
starý, nehledě na formu písma, řeč a zkratky a na nich se
nalézající později přidané značky (noty?). ....
Z podnětu Jana Gebauera bylo přikročeno k chemickým zkouškám.
Gebauer nejprve prohlásil, že podřídí své pochybnosti jazykové,
dokáže-li chemické zkoumání pravost Rukopisů. Později ale změnil
stanovisko a prohlásil, že chemie v principu nemůže prokázat starobylost.
Současně interpretoval nález berlínské modři v iniciále N
rukopisu Královédvorského jako důkaz novodobého původu celého rukopisu
a závěry chemiků prof. Bělohoubka a prof. Šafaříka, svědčící o velkém
stáří RK odmítl.
K plánovanému chemickému zkoumání Rukopisu Zelenohorského proto již nedošlo.
Z hlediska historie vystoupil proti pravosti Rukopisů Jaroslav Goll.
Jeho spis se nedotýkal rukopisu Zelenohorského ale jen tří zpěvů
RK. (Jaroslava, Beneše Heřmanova a Oldřicha).
Z let 1886 -- 1887 pochází značné množství literatury z tábora
odpůrců i obránců.
Odpůrci publikovali převážně v Masarykově Atheneu a Čase, obranné statě
vycházely v Časopise muzea království českého a Vlčkově Osvětě.
Po utichnutí velkých bojů žila každá z bojujících stran v přesvědčení,
že obhájila svoje stanovisko. Velký zvrat v mínění nastal až koncem století,
kdy byl údajně objeven v rukopise Zelenohorském
kryptogram V.HANKA FECIT,
t.j. V.Hanka udělal.
V roce 1889 byl v uznávaném vědeckém časopise Listech filologických
publikován článek Ladislava Dolanského
s názvem
Hanka fecit.
Podle autora se Václav Hanka podepsal v zašifrované podobě do Rukopisu
zelenohorského.
Písmena V. Hanka fecit měla být údajně vepsána ve změti čar
na straně 4 RZ:
Až do roku 1911 se nikdo neobtěžoval tuto skutečnost ověřit.
Přesvědčení o padělanosti se tak upevňovalo ve veřejném mínění.
Po přezkoumání, ke kterému se po 12 letech jako první odhodlal
cizinec, slovinský badatel Davorin Žunkovič, se ukázalo, že jde o čirou
fantazii.
V poslední době zkoumal dotyčné místo rukopisu tzv. Ivanovův tým
a ten se domnívá, že změť čar, malovaných částečně rumělkou, částečně
miniem, skývá slovo PSALMUS VI D,
to jest Žalm VI. Davidův.
Výsledky Vojtěchova fotografického průzkumu byly vydány tiskem v roce 1930
společně s Poznámkami jazykovědce Flajšhanse, psanými ze stanoviska odpůrce
pravosti. Tím bylo svědectví Vojtěchových výzkumných fotografií zeslabeno
a nevešlo ve známost.
Vojtěch vyrobil první barevné fotografie RZ a kromě toho použil řadu
dalších výzkumných fotografických technik:
Vojtěchův průzkum potvrdil, že zelené písmo obsahuje měď a umožnil zmapovat
použití všech psacích látek v RZ. Nenalezl žádné stopy padělanosti
a z původního skeptika učinil přesvědčeného obhájce pravosti
RKZ. Prof. Vojtěch se později stal předsedou Československé
společnosti rukopisné.
Společně s chemikem Andrlíkem vyrobil tísíce inkoustů a experimenty
s nimi ukázal, že nelze ani prostředky 20. století napodobit stárnutí
inkoustového písma. Výsledky těchto prací byly zničeny při leteckém
bombardování Prahy koncem druhé světové války.
U příležitosti 150. výročí nálezu Rukopisů měl být rekapitulován
stav vědění o RZ a RK.
Obsahuje příspěvky z různých oborů humanitních věd
(9 autorů), které vesměs přebírají
závěry odpůrců z 19. století.
Obráncům se dává za pravdu jen velice zřídka.
Na využití moderních poznatků o staré češtině nebo orální poesii
k posouzení pravosti Rukopisů se Sborník nezaměřil.
Proto Sborník neobsahuje ani přepis textu Rukopisů
novočeským pravopisem, což je zjevný ediční prohřešek.
Sborník z roku 1969 v sobě nezahrnuje problematiku
hmotného zkoumání stáří památek.
K řešení tohoto problému nebylo pověřeno žádné pracoviště ČSAV
nebo Národního muzea.
V úvodu Sborníku je konstatováno, že hmotného
průzkumu se
ujal kolektiv pracovníků Kriminalistického ústavu,
že jeho výsledky budou publikovány dodatečně stejným způsobem a
budou tvořit
se Sborníkem dvoudílný celek. O účasti externích spolupracovníků
(Ivanov, Šonka, Josefík) se Sborník nezmiňuje.
Na žádost Ministerstva kultury byl Kriminalistický ústav
pověřen zkoumáním Rukopisu královédvorského a zelenohorského.
Průzkumu se účastnili převahou externí pracovníci.
Významně se podílel spisovatel Miroslav Ivanov.
V průběhu výzkumu je o dílčích zjištěních informována veřejnost
prostřednictvím literatury faktu.
Ukazuje se objev miniových značek rentgenem.
Řešitelský tým zkouší interpretovat miniové značky jako pozůstatky
spodního písma a tak dokázat, že RZ je palimpsest.
Určení stratigrafie
psacích látek odvozuje jednak od barevného tónu v místě překrytu
červené miniové značky a zeleného písma RZ, jednak dle pozorování
vržených stínů v mikroskopu.
V Kriminalistickém ústavu proběhlo oponentní řízení k tzv. Protokolům
Ivanovova týmu. V jeho důsledku byly Protokoly prohlášeny za
neprůkazné a byly spolu s výsledky oponentury utajeny.
V Národním muzeu proběhla nová neveřejná oponentura k Protokolům
Ivanovova týmu. Odmítla vyjádření spisovatele Ivanova, že předchozí oponentura
z roku 1975 byla politicky zmanipulována a rovněž konstatovala interpretační
nedostatky v Protokolech.
Ve Sborníku Národního muzea č. XXXVI, vycházejí Protokoly ve zkrácené
podobě.
Záhadné
miniové značky, dosud pokládané za pozdější přídavek, jsou naopak
starší než písmo RZ. Leží pod ním a jsou to zbytky nedokonale odstraněného
původního písma. Rukopis zelenohorský je proto palimpsest.
Miniové značky jsou majuskule žaltáře z 13. století
a protože Rukopis zelenohorský se hlásí
do 10. století, musí být RZ podvrh.
Česká společnost rukopisná vydává s podporou Ministerstva kultury oponentní
spis
Fakta o Protokolech RKZ. V něm prezentuje vlasní kritiku Protokolů
společně s kritickými posudky Kriminalistického ústavu z roku 1975
a oponentním posudkem komise Národního muzea z roku 1992.
Nové určení stratigrafie psacích látek není přesvědčivé.
Nepřesvědčivé jsou též dokumenty (dosud nepublikované), dokladující zbytky
běžného písma žaltáře. Hypotéza o spodním písmu žaltáře se opírá pouze o
skutečnost, že poloha některých miniových značek zhruba odpovídá poloze
majuskulí předpokládaného spodního textu. Přesná rekonstrukce ale i toto
vyvrací.
Námitky rukopisné obrany proti závěrům Protokolů nebyly zatím z oficiálních
míst ani vyvráceny, ani potvrzeny.
Vychází kniha Poslední tečka za Rukopisy , ironizující literární
styl spisovatele Ivanova.
Vydání je silně mediálně podporováno; autor užívá pseudonym Josef Urban.
Česká společnost rukopisná upozornila Ministerstvo kultury na hlavní
nedostatky ve vydání Protokolů, mezi jinými ten, že nebyly zveřejněny žádné
oficiální oponentní posudky. Ministerstvo kultury uznalo tyto připomínky a
podpořilo vydání kritického spisu k Protokolům.
Oponentní spis Fakta o Protokolech RKZ obsahuje málo známá
kritická stanoviska k Protokolům Ivanovova týmu ze tří nezávislých zdrojů:
Text Protokolů obsahuje velké množství fotografií, které
dokumentují věci známé od Palackého, Cordy a Vojtěcha.
Nadbytečný text jen zamlžuje zásadní a jednoduchý problém:
LEŽÍ MINIOVÉ ZNAČKY NAD NEBO POD PÍSMEM RZ?
K prokázání skutečného stavu věcí by při použití správné metody
(např. mikrosondy) postačil
dokument na několik málo stran.
Bylo však použito metod, které jsou neprůkazné a nejsou dobrým
vysvědčením pro práci řešitelského týmu.
PROTO JE NUTNO POKLÁDAT ZÁVĚR ŘEŠITELSKÉHO TÝMU,
Na rozdíl od většiny badatelů, kteří tradují, že rukopisný problém
je vyřešen a uzavřen, Enders zkoumá podezírané památky ve světle nejnovějších
poznatků našich a zahraničních badatelů o orální poezii a staré češtině.
Rukopisy je třeba zkoumat tak, jako by byly objeveny teprve včera
a plně využívat nových poznatků filologických věd, jak je přináší novější
vědecká literatura. Naše práce, o sobě nadmíru poutavá a poměrně průkopnická,
záleží mnohdy především v prosté aplikaci těchto výsledků.
Endersovy poznatky jsou shrnuty ve dvou rozsáhlých monorafiích,
vydaných nakladatelstvím Neklan v roce 1993:
Rukopisům byly především vytýkány jazykové odchylky od tzv. normální
gramatiky, sestavené Gebauerem v minulém století na základě několika písemných
památek. U Enderse nacházíme poučení:
Orální poesie, do níž dnes můžeme Rukopisy bezpečně zařadit,
vyznačuje se i charakteristickým jazykem, vypěstovaným generacemi pěvců,
který se přirozeně liší a musí lišit od jazyka kronik, či církevních a
právnických spisů, mají-li být Rukopisy pravé.
Tento názorový proud je početně nejvíce zastoupen.
Může být označován jako oficiální, protože
je součástí učebních osnov na školách.
Držitelé tohoto přesvědčení většinou soudí, že problém byl s definitivní
platností vyřešen koncem 19. století za vydatného přispění T.G.Masaryka,
anebo se opírají o novější literaturu faktu spisovatele Ivanova.
Předchůdcem současných zastánců tohoto názoru
je univ. Prof. Karel Krejčí, jenž překvapil
tímto názorem již v roce 1974.
V článku Některé nedořešené otázky kolem RKZ,
otištěném v časopise Slavia poukázal na neudržitelnost
představy, že by dílo jako Rukopisy mohl vytvořit
Václav Hanka.
Autora hledal v době barokní.
V současné době je nejvýraznějším reprezentantem
tohoto názoru americký profesor českého původu
Prof. Z.F. Daneš, který působí na Tacomské univerzitě
ve státě Washington.
Jeho studie
Jsou Rukopisy jihoslovanského původu?
byla zveřejněna v 80. letech v Lublani,
v roce 1995 ve Sborníku Národního muzea.
Vznik Rukopisů klade přibližě do roku 1500 a za autora považuje Jihoslovana,
který působil v Čechách.
Zastánci tohoto názoru
nepovažují důkazy, které byly proti pravosti Rukopisů
vzneseny za průkazné a zároveň soudí, že není povinností obrany
dokazovat pravost, ale naopak, že dokazována musí být padělanost.
Žádná ze stávajících námitek proti pravosti nemá povahu skutečného důkazu.
Kromě toho se také opírají o zjištění starších hmotných zkoumání,
která nebyla nedávnými zkouškami Ivanovova týmu nijak korigována.
Četné důkazy starobylosti Rukopisů též čerpají z jazykovědných bádání
J. Enderse.
Dalším charakteristickým rysem této skupiny je, že k sobě čítá
badatele, kteří Rukopisy stále konfrontují s novými vědeckými poznatky. Mnozí
jsou členy České společnosti rukopisné, která takto plní
odkaz Františka Palackého a Pavla Josefa Šafaříka.
Obsah RZ
Rukopis zelenohorský obsahuje dva zlomky básní, správněji písní,
protože tyto nebyly určeny ke čtení, jako dnešní básně,
ale k recitaci za doprovodu strunného nástroje.
Hmotná stránka RZ
RZ tvoří dva pergamenové dvojlisty rozměrů
22 x 16 cm (8 stran). Je psán železito-měďnatým inkoustem,
jehož barva je nyní zelená. Pochází od měděnky.
Inkoust pronikl hluboko do pergamenu, v některých místech
proráží až na druhou stranu.
a proto v této expozici
je miniovým značkám věnována zvýšená pozornost.
Josef Dobrovský proti RZ
Patriarcha české slavistiky
se vyjádřil odmítavě o Rukopisu zelenohorském.
Důvodem byly hlavně tajemné okolnosti nálezu, ale také některé další
skutečnosti, jako např. jméno "Čech" v textu.
Výhrady k pravosti Libušina soudu Dobrovský dlouho nepublikoval,
ale sděloval je svým současníkům a psal o nich v korespondenci.
Palacký a Šafařík na obranu RZ
V roce 1840 vydali Palacký a Šafařík spis
Die ältesten Denkmäler der böhmischen Sprache,
v němž odpověděli na námitky Josefa Dobrovského,
který RZ označil za bídný padělek.
a ZÁHADNÝCH MINIOVÝCH ZNAČEK
Tato nedostižná publikace, podávající komplexní rozbor
RZ je mnohdy nesprávně označována jako pouhá edice a snad proto uniká
pozornosti našich odborníků. Tam obsažené informace o hmotné stránce
RZ doplňují bílá místa v nedávno zveřejněných Protokolech z posledního
hmotného průzkumu Rukopisů.
Cordův průzkum RZ
Proslulý badatel a mikroskopik August Corda, jehož služeb využívali
vědci, jako např.
Alexander Humboldt, byl též požádán Palackým, aby pro připravovanou
publikaci prozkoumal Rukopis zelenohorský.
Dřívější kolorování bylo provedeno rumělkou, pozdější
miniem.
Rukopisné boje v roce 1886
Významným mezníkem v nazírání na Rukopisy je rok 1886, kdy se
na straně odpůrců Rukopisů angažoval T.G. Masaryk v mnoha vědních
oborech. Nejzávažnější argumenty proti pravosti RK a RZ vznášel
jazykovědec Jan Gebauer, jenž původně bránil pravost RK proti
námitkám Vaškovým a Šemberovým.
Mystifikace s kryptogramem HANKA FECIT
ROZHODUJÍCÍ VLIV NA MÍNÉNÍ O PRAVOSTI NEJEN RZ, ALE I RK,
MĚL OBJEV KRYPTOGRAMU V.HANKA FECIT
V RUKOPISE ZELENOHORSKÉM.
Vojtěchův fotochemický průzkum RZ
Z podnětu České akademie věd a umění měly být ke 100. výročí nálezu Rukopisů
vyrobeny přesné fotografické faksimile RK a RZ. K jejich pořízení
a k provedení fotografického průzkumu byl vyzván Prof. Viktorin Vojtěch,
ředitel Fyzikálního ústavu Karlovy univerzity. Práce byly přerušeny světovou
válkou.
Dílčí výsledky Vojtěchových výzkumů byly publikovány v časopise
Knihomol v roce 1927.
Fotografické vydání RKZ z roku 1930 obsahuje celkem 36 výzkumných fotografií.
Zde je prezentována část fotodokumentů,
týkající se jen RZ.
Závěr
Sborník ČSAV 1969
V roce 1969 vydala Československá akademie věd a Národní muzeum
společně sborník
RKZ -- DNEŠNÍ STAV POZNÁNÍ
Někteří vlivní odpůrci pravosti RKZ prosazují názor, že Sborník
vyhovuje pro posuzování Rukopisů dodnes.
Sborník a exaktní vědy
Takto ohlášený DRUHÝ DÍL SBORNÍKU vyšel
po značných komplikacích v roce 1993.
Průzkum tzv. Ivanovova týmu
Koncem 60. let bylo přistoupeno k novému hmotnému zkoumání Rukopisů.
Metodika výzkumu a způsob zveřejňování výsledků vykazuje řadu zvláštností,
jimiž se výrazně odlišuje od normální vědecké práce.
Hlavní momenty jsou tyto:
1967
1975
1992
1993
Závěr protokolu o zkoumání RZ
1996
Závěr rukopisné obrany
1998
Fakta o Protokolech RKZ
Když v roce 1993 byly zveřejněny ve Sborníku Národního muzea
Protokoly tzv. Ivanovova týmu, byly dány předpoklady pro kritické
přezkoumání pracovních metod a závěrů Protokolů, které byly šířeny
bez kontroly s pomocí masmedií všeho druhu již od roku 1969.
Připomínky k Protokolu o zkoumání RZ
Podrobnosti jsou zde
ŽE MINIOVÉ ZNAČKY LEŽÍ POD PÍSMEM RZ A ŽE RZ JE PALIMPSEST
ZA NEPROKÁZANOU HYPOTÉZU, KTERÁ JE V ROZPORU S VÝPOVĚĎMI PŘEDCHOZÍCH BADATELŮ
CORDA(1840), PALACKÝ(1840), VOJTĚCH(1930), KAŠPAR(1969).
Endersovo zkoumání jazyka a stylu Rukopisů
PhDr. Julius Enders je původním zaměřením klasický filolog,
ale od roku 1967 se soustavně věnuje zkoumání jazyka a stylu
sporných památek.
Při jeho posuzování musí být
též brán zřetel na časový rozdíl mezi zápisem těchto písní (konec 14. století)
a jejich skutečným vznikem, sahajícím až do doby pohanské.
Názory na Rukopisy DNES
V SOUČASNÉ DOBĚ LZE V NÁZORECH NA RUKOPISY ROZLIŠIT 3 VÝRAZNÉ SKUPINY:
JEJICH AUTOREM NEBO SPOLUAUTOREM JE VÁCLAV HANKA